کد خبر 7159
۹ مهر ۱۴۰۲ - ۰۷:۴۵

حامیان روسیه مانع توسعه صنعت فولاد ایران

حامیان روسیه مانع توسعه صنعت فولاد ایران

با وضع عوارض صادراتی روی صادرات فولاد روسیه، قیمت این کالا در بازار جهانی افزایش پیدا خواهد کرد و بهترین فرصت برای شرکت‌های ایرانی است تا از آن استفاده کنند. اما آیا حامیان و طرفداران روسیه باز هم مانع توسعه صنعت فولاد ایران می‌شوند؟

به گزارش آهن نیوز؛ خرید و فروش فولاد، پرسودترین مواد اولیه جهان، ارتباط مستقیمی با وضعیت اقتصاد جهانی دارد. از سوی دیگر به واسطه عدم تجدیدپذیر بودن منابع این فلز، کشورها سعی دارند تا با ارزش افزوده بیشتر آن را صادر کنند. بر همین اساس امروز فقط کشورهای فقیر اقدام به صادرات سنگ آهن یا گندله می‌کنند یا کشورهایی مانند ایران و اخیرا روسیه که به دلیل تحریم‌های بین‌المللی و نیاز به ارز مواد اولیه ارزشمند این زنجیره را صادر می‌کنند. اکنون توسعه صنعت فولاد ایران هم به یک چالش تبدیل شده است؟

پس از تجاوز روسیه به اوکراین جامعه جهانی تصمیم گرفت دو صنعت اصلی روس‌ها، یعنی فولاد و نفت، را تحریم کند. اما مشکل در فولاد این است که به لحاظ فنی پیگیری و نظارت بر صادرات آن بسیار مشکل است. روسیه برای تامین ارز مورد نیاز خود تصمیم گرفت در بازار جهانی فولاد دامپینگ کند.

در حالی که انجام این کار بیشترین ضربه را به اقتصاد ایران یعنی متحد ۴۰ سال اخیر این کشور می‌زد. اما برای روسیه وضعیت بازار صادرات ایران که ان هم از تحریم‌های بین‌المللی رنج می‌برد مهم نبود که مشتری‌های فولاد ایران تبدیل به مشتری‌های روسیه شدند.

روسیه که در ماه‌های ابتدایی تجاوز به روسیه توانسته بود ارزش روبل را حفظ کند، اما با طولانی شدن جنگ و افزایش تحریم‌ها روبل در مسیر سرازیری قرار گرفت.

دولت روسیه تصمیم گرفت با انجام یک سری سیاست‌های مالی از جمله بهره بانکی و الزام صادرکنندگان به بازگشت ارز و دور زدن سیستم‌های بانکی بین‌المللی مانند سوئیفت، اندکی وضعیت را بهتر کند. دولت روسیه تصمیم گرفت که با بستن مصلحتی چشم‌ها برای دامپینگ شرکت‌های فولادی روس پایان دهد و عوارض سنگینی برای صادرت فولاد تعین کند.

دامپینگ فولاد روسیه

رضا شهرستانی، عضو هیئت رئیسه انجمن فولاد ایران، درباره علت افزایش عوارض صادراتی فولاد روسیه گفت: بیش از شش ماه است که ما شاهد دامپینگ شرکت‌های فولادی روسیه هستیم. این دامپینگ به قدری قوی و گسترده بود که علاوه بر منطقه، بازار جهانی فولاد را تحت تاثیر قرار داد و شرکت‌های ایرانی که نسبت به دیگر کشورها از انرژی ارزان، کارگر و سنگ آهن فراوان بهره می‌برند نتوانستند با قیمت‌های جدید روسیه رقابت کنند و به حاشیه رفتند.

وی ادامه داد: دامپپینگ یک سری عوارض دارد و نمی‌توان این استراتژِی را به صورت بلندمدت در پیش گرفت. ضمن اینکه تصور خوبی از کشور روسیه در افکار عمومی تشکیل نخواهد شد. پس دولت روسیه تصمیم گرفت مقابل مفت‌فروشی فولاد روسیه و عواقب بعدی آن را بگیرد.

خیز ایران برای توسعه صنعت فولاد

شهرستانی درباره عواقب دامپینگ توضیح داد: یکی از عواقب آن ایجاد رقابت منفی بین شرکت‌های فولادی روسیه بود که صنعت این کشور را با مشکل مواجه کرده بود. باید دید اکنون با وضع این عوارض کیفیت حضور این شرکت‌ها در بازار جهانی چگونه خواهد بود؟ اما از همین الان شرکت‌های ایرانی و ترک به دنبال جذب مشتری‌های روسیه هستند.

شهرستانی تصریح کرد: پیش‌بینی‌ها این است که صادرات شرکت‌های فولاد ایران ۳۰ درصد افزایش پیدا خواهد کرد و موقعیت بهتری نسبت به ترکیه خواهد داشت صادرات فولاد ما در همه حوزه‌ها سال گذشته کمتر از ۱۰ میلیون تن بود. بازار عراق، سوریه کشورهای حاشیه خلیج فارس و برخی کشورهای افریقایی بازارهایی است که شرکت‌های ایرانی برتری نسبی در آن دارند.

با توجه به اظهارات عضو هیئت رئیسه انجمن فولاد ایران به نظر می‌رسد نوبت تلافی شرکت‌های ایرانی فرا رسیده است البته باید دید زور سیاست‌مداران حامی روسیه در این زمینه بیشتر است یا اقتصاددان‌ها و تولیدکنندگان؟

منبع: تجارت نیوز

انتهای پیام/

کد خبر 7159

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =