کد خبر 7165
۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۳

خروج سیمان و فولاد از بورس کالا منتفی است

خروج سیمان و فولاد از بورس کالا منتفی است

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اعلام اینکه خروج سیمان و فولاد از بورس کالا منتفی شده است، گفت: خروج این محصولات از بورس کالا، بازار آن‌ها را متلاطم خواهد کرد لذا هیچ تصمیمی در این زمینه گرفته نشده است.

به گزارش آهن نیوز؛ مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با حضور در برنامه صف اول در خصوص موضوع خروج سیمان و فولاد از بورس کالا، گفت: بحث‌های متعددی در خصوص معاملات کالاها در بورس کالا در دوره‌های مختلف شکل گرفته است؛ این بحث، مجدد توسط برخی مطرح شد، ولی بررسی‌های کارشناسی نشان می‌دهد که خروج این‌ها از بورس کالا، بازار این محصولات را متلاطم خواهد کرد لذا هیچ تصمیمی در این زمینه گرفته نشده است.

وی با تاکید بر اینکه این قضیه کاملا منتفی شده است، ادامه داد: بعضی‌ها در دوره‌های مختلف یکسری انتقادات نسبت به بعضی از فرآیندها دارند که ما از دوستان دعوت کردیم پیش از آنکه تصمیم قطعی در مورد موضوعات گرفته شود، رسانه‌ای نشوند.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: ایراداتی که دوستان می‌گیرند بعضا به دلیل عدم آشنایی آن‌ها از مکانیزم‌های بازار سرمایه و بورس کالا است که از آن‌ها دعوت کردیم تا با برگزاری جلسات کارشناسی اگر اصلاحی لازم است انجام شود و گرنه خروج این‌ها از بورس کالا قطعا به التهاب بیشتر بازارها دامن خواهد زد.

آغاز فرآیند انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث در هفته آینده

عشقی در خصوص علت تعویق در راه اندازی سامانه متوفیان سهام عدالت نیز بیان داشت: قوه قضائیه، سرویس اصالت گواهی انحصار وراثت را در اختیار سازمان بورس و اوراق بهادار قرار داده، اما نکته این است که این سرویس یک تصویری است که باید به اعداد تبدیل شود؛ به واسطه نیاز به تجهیز شبکه کارگزاری و یک سری رفت و برگشت ها، این برنامه سال گذشته عملیاتی نشد.

هم اکنون این کار انجام و آموزش‌های لازم به شرکت‌های کارگزاری داده شده و از هفته آینده فراخوان خواهیم داد که وراث افراد فوت شده به دفاتر کارگزاری مراجعه کنند تا انتقال قهری انجام شود، با توجه به اینکه تعداد زیاد است امکان پذیر نیست که فراخوان به صورت یکباره باشد لذا این فرآیند تدریجی خواهد بود.

وی افزود: همکاری دفاتر قضایی هنوز قطعی نشده است، ولی در صورت اعلام آمادگی این دفاتر، این کار با سرعت بیشتری انجام خواهد شد.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادر تصریح کرد: تقسیم این مارتک متوفیان دو بخش دارد؛ یک بخش خود دارایی سهام عدالت است که به قیمت روز است و بخشی هم سودهای سنواتی است که بر اساس سودهایی که محاسبه و مشخص می‌شود شخص به شخص به وراث تخصیص داده خواهد شد.

عشقی در خصوص صندوق‌های بازنشستگی تکمیلی نیز بیان داشت: یک صندوق‌های بازنشستگی اجباری مانند تامین اجتماعی داریم، ولی فارغ از این صندوق ها، ما یک صندوق بازنشستگی تکمیلی را تعریف کردیم که تحت نظارت سازمان بورس هستند و مقررات آن هم توسط سازمان بورس نوشته شده است.

کار این صندوق‌ها به این شکل است که برخی کارفرمایان ترجیح می‌دهند برای آینده کارمندان خود یک منابعی را کنار بگذارند و از طرف دیگر  بخشی از حقوق کارمندان هم کنار گذاشته شده و در این صندوق‌ها سرمایه گذاری می‌شود که در زمان بازنشستگی شخص و یا جدا شدن او از سازمان، این منابع تسویه و به حساب شخص واریز خواهد شد.

صندوق‌های بازنشستگی می‌توانند این منابع را در طی سال‌هایی که کارمند در شرکت مشغول به کار است انباشته کنند و با توجه به بازدهی بسیار بالاتری که در این بازار وجود دارد در انتهای ماموریت شخص؛ در زمان بازنشستگی، از کارافتادگی ویا قطع همکاری، این منابع به صورت یکجا و بر اساس توافقی که بین کارمند و کارفرما وجود دارد پرداخت شود.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به مزایای این صندوق‌ها گفت: در خیلی از صندوق‌های بازنشستگی که وجود دارند موضوع بسیار مهمی به نام تصدی گری و بنگاه داری داریم که معضلات جدی ایجاد کرده است، این صندوق‌ها با توجه به حدنصاب‌های سرمایه گزاری که وجود دارد، صندوق حق تصدی گری و مدیریت ندارد لذا در بلند مدت، مشکل تصدی گری در این صندوق‌ها نخواهیم داشت.

وی در رابطه با بحث افشای تخلفات مدیران بازار سرمایه نیز اظهار داشت: بند «چ» ماده ۳۶ احکام دائمی در خصوص افشا و انتشار آراء تخلفاتی و کیفری مدیران بازار سرمایه است. بعد از آبان ماه سال گذشته هر تخلفی که اتفاق افتاده و ما رسیدگی کردیم و احکام آن قطعی شده است در سامانه سازمان بورس و اوراق بهادار منتشر خواهد شد.

با توجه به اینکه انتشار اسامی حساسیت‌های خاصی دارد و ما نمی‌توانیم برای هر تخلف کوچک این کار را انحام دهیم با همکاری فعالان بازار سرمایه یک دستورالعملی نوشته شد که این اسامی به شکل مناسبی در سامانه سازمان بورس و اوراق بهادار منتشر شود که گمان می‌کنم همین روزها هم اولین اسامی که احکام آن‌ها قطعی شده توسط بخش حقوقی این سازمان منتشر خواهد شد.

همه فعالان بازار سرمایه می‌توانند با مراجعه به این سامانه اسامی مدیران متخلف را مشاهده کنند. این تخلفات مربوط به اسفندماه سال گذشته و بعد از تصویب دستورالعمل مربوطه بوده است.

عشقی تصریح داشت: پرونده‌های تخلفاتی در سازمان بورس از مجاری مختلفی تشکیل می‌شود؛ گاها خود واحدهای نظارتی سازمان بورس این پرونده‌ها را تشکیل می‌دهند و گاها نیز از طریق سامانه سوت زنی سازمان بورس، سامانه رسیدگی به شکایات و یا گزارشات مربوط به بورس، فرابورس، بورس کالا و بورس انرژی به واحد حقوقی ما منجر به تشکیل پرونده تخلفاتی خواهد شد.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص سامانه دیده بان سلامت بازار سرمایه نیز اظهار داشت: با توجه به گسترش بازار سرمایه و حضور بیش از ۱۰۰۰ نهاد مالی، بالغ بر ۷۰۰ ناشر، یک فضای بسیار گسترده‌ای را ایجاد کرده که ممکن است برخی ناهنجاری‌ها از چشم ناظر رسمی دور بماند بر این اساس یکی از مجاری بسیار مهم برای شناسایی این ناهنجاری‌ها خود سرمایه گذاران، رسانه‌های حرفه‌ای بازار سرمایه و مردم هستند.

ما کانال‌های متعددی را برای اخذ این گزارشات ایجاد کردیم که یکی از این کانال‌ها دیده بان سلامت بازار سرمایه است. ما در این سامانه تمام گزارش‌ها از تمام حوزه‌های بازار سرمایه را دریافت می‌کنیم.

تاکنون موارد بسیار مفیدی را توانسته ایم از این طریق کسب کنیم که یا منجر به اقدامات اصلاحی اساسی در اصلاح ناهنجاری شده است و یا اینکه منجر به تشکیل پرونده تخلفاتی، رسیدگی و در نهایت جلوگیری از تکرار آن تخلف شده است.

وی افزود: ۱۰ تا ۳۰ درصد مجموع جریمه‌ای که برای تخلف افراد خاطی در نظر گرفته شده به شخصی که گزارش تخلف را داده پرداخت می‌کنیم و تا کنون هم سه فقره پاداش پرداخت شده است و هم اکنون پرونده‌های متعددی هم در دست بررسی است که به محض تعیین تکلیف شدن این پرونده‌ها و رسیدن به نتیجه قطعی، پرداخت پاداش به سوت زنان صورت خواهد گرفت.

عشقی در خصوص تامین مالی در بازار سرمایه نیز گفت: یکی از معضلات اصلی در بخش اقتصادی بحث تشکیل سرمایه است. در این حوزه خوشبختانه ابزارهای خوبی طراحی شد و اولین شرکت سهامی عام پروژه همین امروز (۸ مهرماه ۱۴۰۲) به پذیره نویسی رسید و ۲ هزار میلیارد تومان تامین سرمایه برای تکمیل یک پروژه شکل گرفت و امیدواریم که تا پایان سال حداقل ۳ پروژه دیگر را هم به این شکل تامین مالی کنیم.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: مسیر دیگر بحث افزایش سرمایه شرکت‌ها است. در بودجه بحث معافیت مالیاتی به این حوزه اختصاص داده شده است. امسال بحث تامین مالی جمعی را در شرکت فرابورس داریم و تاکنون بیش از ۸۰‌طرح کوچک، تامین مالی شده که امیدواریم تا پایان سال به بیش از ۲۰۰ طرح افزایش پیدا کند. مورد دیگر بحث انتشار اوراق تامین مالی غیردولتی بوده است.

امیدواریم تا پایان سال به عددی بیش از ۷۵۰ هزار میلیارد تومان تامین مالی در بازار سرمایه برسیم که برنامه ریزی‌های لازم در سه حوزه ی، افزایش سرمایه شرکت ها، انتشار اوراق تامین مالی از طریق ابزارهای مالی اسلامی، تامین مالی جمعی و همچنین شرکت‌های سهامی عام پروژه صورت گرفته است.

انتهای پیام/

کد خبر 7165

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =