کد خبر 7186
۱۰ مهر ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۴

چهار معدن در گیلان احیاء و به چرخه تولید بازگشتند

چهار معدن در گیلان احیاء و به چرخه تولید بازگشتند

رئیس اداره امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان از احیای چهار معدن ایشکوه دیلمان، هرزویل منجیل، شله وشت در تالش و رزکند یک رودبار خبر داد و افزود: هدف از احیای این معادن بازگشت به چرخه تولید و استحصال مصالح مورد نیاز و اشتغالزایی است.

به گزارش اهن نیوز؛ عبدالله خرمدل اظهار کرد: تلاش بر آن است معادنی که به لحاظ پوشش گیاهی و سایرمحدودیت های بهره برداری یا وجود معارض، غیر فعال هستند را با رفع مشکل دوباره راه اندازی کنیم.

وی با بیان اینکه پیش از این برخی معادن فقط به علت پرداخت حقوق دولتی بدون آنکه تولیدی داشته باشند در دسته معادن فعال قرار داشتند، افزود : درحالی که باید از این معادن، مصالح استحصال شده و اشتغال در آنها باشد.

وی عنوان کرد: گیلان از استان‌های فقیر به لحاظ وجود مصالح معدنی است که همین امر موجب شده قیمت مصالح در این استان بسیار بالا باشد لذا فعال کردن این معادن برای گیلان بسیار لازم و ضروری است.

خرمدل یکی از پروژه های مهم های حائز اهمیت استان که تکمیل آن مصالح بسیاری نیاز دارد را راه آهن رشت- کاسپین و رشت – آستارا عنوان و ذکر کرد: تامین مصالح این پروژه از اولویت های استان بشمار می رود اما صدور مجوز برداشت از معادن کوهی شهرستان های تالش، آستارا و دیگر معادن استان نیازمند اخذ مجوز از دستگاههای متعدد ومساعدت دستگاه قضایی است لذا برای جبران این کمبود ناچاریم از استانهای اردبیل و زنجان مصالح وارد کنیم.

رئیس اداره امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان خاطر نشان کرد: از دیگر منابع عمده تامین مصالح استان بستر رودخانه سفیدرود است که بر طبق اعلام آب منطقه‌ای استان نیز رودخانه های گیلان بویژه سفید رود بعنوان تامین کننده اصلی مصالح رودخانه ای استان اکنون پتانسیل کافی و ظرفیت لازم برای برداشت مصالح ندارد.

وی گفت: برای رفع این کاستی‌ها مجوز برداشت موقت از مخزن سد منجیل، بستر سفید رود و محدوده مخزن سد شفارود صادر شده است و دستگاه‌های اجرایی گیرنده مجوز در حال انجام اقدامات اجرایی هستند تا این مصالح علاوه بر پروژه راه آهن در پروژه های عمرانی بسیار استان استفاده شود.

وی تصریح کرد : یکی دیگر از منابع برداشت شن و ماسه، مخزن سد سفیدرود است که بیش از ۳۰۰ میلیون تن مصالح قابل استحصال برای این منطقه برآورد شده است و بطور متوسط نیاز حداقل ۲۰ سال استان را تامین می‌کند.

خرمدل اظهار کرد: در حال حاضر ظرفیت برداشت از این محل نزدیک هزار تن است و تلاش هایی برای افزایش این مقدار در حال انجام است که اگر ایستگاه راه آهن منجیل وارد مدار شود می توان تا سه هزار تن در روز برداشت کرد اما فعلا تا مذاکرات نتیجه بخش باشد و ایستگاه منجیل به مدار وارد شود روزانه هزار تن برداشت خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: برای حمل مصالح چند پیمانکار از شهرستان‌های رشت و انزلی از پتانسیل راه آهن بهره می برند اما سایر پیمانکاران از پتانسیل ریلی استفاده ای نمی‌کنند این درحالی است که به دلیل تعطیلی‌های پیاپی و مشکلات ترافیکی در استان کامیون ها نتوانستند از مصالح پشت سد سفید رود به آسانی برداشت کرده و بار خود را به شهرستان‌های شرقی و یا غربی استان حمل کنند. این موضوع یکی از محدودیت های بزرگ ماست که باید در این حوزه چاره اندیشی شود.

رئیس اداره امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان گفت: مزایده ای در چارچوب مشخص برای برداشت از ۱۵۰ هزار متر مکعب از مخزن سد سفید رود برگزار شده و سه پیمانکار برنده شده‌اند اما این پیمانکاران به دلایل مختلفی که یکی از آنها مشارکت در پروژه های عمرانی استان است توان چندانی برای برداشت مصالح ندارند. مشکل دیگر آنها عدم برخورداری از ماشین‌آلات و کامیون‌های مناسب حمل مصالح است این پیمانکاران کامیون‌های مورد نیاز خود را از استان‌های زنجان و اردبیل کرایه می‌کنند.

وی اظهار کرد: توصیه و پیشنهاد ما استفاده از پیمانکاران بزرگ کشوری در این حوزه است، بحث تامین مصالح در استان باید به نوعی حل شود چون این کمبود موجب شده به لحاظ قیمت بالا، بتن آماده و سایر موارد در زمره استان‌هایی قرار گیریم که قیمت مصالح در آن بسیار بالاست.

خرمدل با بیان اینکه همکاری معاونت عمرانی استانداری و ادارات راهداری، آب منطقه ای، پلیس راهور با سازمان صمت می تواند در حل این مشکلات راه گشا باشد، گفت: ظرفیت بسیار خوبی در پشت سدها وجود دارد که باید این مصالح را بصورت قانونی استخراج و از توان پیمانکاران گیلانی و کشوری در برداشت مصالح برای تامین تقاضاهای مورد نیاز استان در پروژه های عظیم عمرانی استفاده کرد.

انتهای پیام/

کد خبر 7186

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =