کد خبر 7234
۱۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۲

سیمان و فولاد رایگان هم مسکن را ارزان نمی کند

سیمان و فولاد رایگان هم مسکن را ارزان نمی کند

️بر اساس آمار، برای ساخت یک واحد مسکن به مساحت ۱۰۰ متر مربع، حدود ۷ تن فولاد به اشکال مختلف نیاز است. با توجه به قیمت متوسط فولاد (۲۵ هزار تومان بر کیلوگرم)، هزینه فولاد برای چنین واحدی حدود ۱.۷۵۰ میلیون تومان خواهد بود. همچنین طبق اطلاعات بانک مرکزی، قیمت متوسط فروش هر متر مربع مسکن در کلان‌شهرها ۷۰ میلیون تومان و هزینه‌ ساخت آن بدون احتساب قیمت زمین حدود ۱۵ میلیون تومان است.

به گزارش آهن نیوز؛ فاطمه باقری؛

با توجه به اطلاعات فوق، هزینه فولاد تنها حدود ۳٪ قیمت فروش را تشکیل می‌دهد. این نشان‌دهنده این است که حتی اگر قیمت فولاد به صفر برسد، تاثیر چشم گیری در کاهش قیمت مسکن نخواهد داشت.

️گروه فرا طرح پیش از این در یک مقاله‌ تحقیقی به رابطه بین بخش فولاد و مسکن پرداخت که به سوال کلیدی این روزها پیرامون نقش فولاد در قیمت مسکن پاسخ می‌دهد. در این مقاله آمده است: «طبق محاسبات کتاب جامع-آماری تحیلی فولاد ایران، سهم فولاد در قیمت ساختمان در تمام ماه‌های سال ۱۴۰۱، بین ۱.۴ تا ۲.۱ درصد در نوسان بوده است».

با صفر شدن قیمت فولاد در ایران، قیمت مسکن تنها ۱.۴ تا ۲.۱ درصد کاهش می‌یابد که اصلاً عدد قابل توجهی نیست. به عبارتی، قیمت یک آپارتمان ۵ میلیاردی در تهران تنها بین ۷۰ تا ۱۰۵ میلیون تومان کاهش می‌یابد! بنابراین، تاثیر فولاد در قیمت مسکن نسبتاً ناچیز است و دلایل دیگری مانند افزایش قیمت زمین، هزینه‌های سایر مواد اولیه و عوامل اقتصادی دیگر در افزایش قیمت مسکن نقش دارند.

️ایران دهمین تولیدکننده بزرگ فولاد جهان، هشتمین تولیدکننده بزرگ سیمان دنیا و هجدهمین کشور پهناور دنیا است و قاعدتاً نباید مشکلی در ساخت مسکن داشته باشد. ریشه بحران بخش مسکن در ایران به سهم بسیار بالای زمین از قیمت تمام‌شده مسکن بازمی‌گردد.

بنابر آمار وزارت راه و شهرسازی، سهم زمین در قیمت مسکن در ایران به ۶۰ درصد می‌رسد و در شهر تهران این عدد به ۷۰ درصد نیز می‌رسد. برای مقایسه، طبق محاسبات کتاب جامع-آماری تحیلی فولاد ایران، سهم فولاد در قیمت ساختمان در تمام ماه‌های سال ۱۴۰۱، بین ۱.۴ تا ۲.۱ درصد در نوسان بوده است

عجیب اینجاست که بعضاً به‌خاطر ایجاد ثبات در قیمت مسکن، نرخ فولاد و سیمان در کشور با بخشنامه‌های متعدد کنترل می‌شود، اما بر بازار زمین که بیشترین سهم را در قیمت مسکن دارد، هیچ مقرراتی حاکم نیست.

️با توجه به آمارهای ارائه شده باید گفت که هر چند فولاد یکی از عناصر مهم در ساخت و ساز است، اما تاثیر مستقیم و بزرگی بر قیمت مسکن ندارد. بر اساس تحلیل‌های آماری انجام‌شده، تاثیر فولاد بر قیمت مسکن نسبتاً ناچیز است و دلایل دیگری مانند افزایش قیمت زمین، هزینه‌های سایر مواد اولیه و عوامل اقتصادی دیگر در افزایش قیمت مسکن نقش دارند.

انتهای پیام/

کد خبر 7234

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =