کد خبر 7257
۱۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵

آهن نیوز گزارش می‌دهد؛

افزایش قیمت مواد اولیه فولاد در سپتامبر/ کاهش ظرفیت تولید در چین

افزایش قیمت مواد اولیه فولاد در سپتامبر/ کاهش ظرفیت تولید در چین

بازارهای مواد اولیه در ماه سپتامبر افزایش چشمگیری را نشان دادند. اوج قیمت قراضه در ترکیه در سطح ۳۷۹ دلار در هر تن (۱۱ سپتامبر) بود، در حالی که این سطح قیمت آخرین بار در ابتدای جولای مشاهده شد. زغال سنگ کک با سرعت به رشد خود ادامه می‌دهد و از فوریه ۲۰۲۳ به حداکثر خود رسیده است. بازار سنگ آهن نیز تا اواسط سپتامبر افزایش یافت و در فروش فعلی فولاد به اوج خود رسید.

 به گزارش خبرنگار آهن نیوز؛ قیمت مواد اولیه فولاد پس از رسیدن به اوج خود در نیمه دوم سپتامبر، تعدیل می‌شود. البته بازار زغال سنگ کک‌ساز از روند عمومی متمایز است، چون قیمت‌ها با عرضه محدود همان روند صعودی را دارند.

بازار قراضه

قیمت قراضه در ترکیه طی ۲۸ سپتامبر تا ۵ اکتبر ۲۰۲۳، ۴ دلار در هر تن نسبت به هفته قبل کاهش یافت و به ۳۶۸-۳۷۱ دلار در هر تن CFR رسید. در بازار چین و در بازه مذکور، قیمت مواد اولیه تغییر چندانی نداشت و در ۳۸۹.۵۱ دلار در هر تن ثابت ماند. همچنین، در ایالات متحده از ۶ اکتبر، قیمت قراضه در محدوده ۳۴۵-۳۴۷ دلار / تن فوب در مقایسه با ۳۴۳-۳۴۷ دلار / تن فوب یک هفته قبل بوده است.

معاملات هفته گذشته در بازار ترکیه آرام بود. قیمت‌ها در بازار قراضه داخلی ثابت ماند، در حالی که قیمت‌های واردات به دلیل سفارش‌های جدید از ایالات متحده اندکی کاهش یافت. فعالیت ضعیف در بازار ناشی از تقاضای کم برای میلگرد ترکیه در بازارهای صادراتی است. در عین حال فروش فولاد در بازار داخلی که مصرف کننده اصلی محصولات است نیز کاهش یافت. اخیراً فولادسازان داخلی به دلیل افزایش تعرفه برق و گاز مجبور به افزایش قیمت میلگرد شدند.

در میان کاهش خرید قراضه در بازار ترکیه، تامین کنندگان اروپایی شروع به ارسال مواد خام به مصر با قیمت ۳۶۶-۳۶۷ دلار در هر تن سی اف آر کردند. این نشان می‌دهد که آنها آماده فروش مواد اولیه با قیمت مشابه در ترکیه هستند اما هنوز تقاضایی وجود ندارد.

در چین قیمت‌ها ثابت خواهد بود، زیرا دهه اول اکتبر در این کشور تعطیل است، بنابراین هیچ گونه فعالیت تجاری وجود ندارد. بازار قراضه در ایالات متحده در آستانه معاملات اکتبر با عدم اطمینان ضعیف دست  و پنجه نرم می‌کند. در حالی که عوامل زیادی بر تجارت تأثیر می‌گذارد و دو مورد از آنها که بیشترین تأثیر را بر چشم انداز آینده دارند: تشدید اعتصاب در صنعت خودرو و در نتیجه توقف کارخانه.

فعالان بازار انتظار دارند قیمت قراضه با عیار بالا در سطوح بالا باقی بماند، در حالی که قیمت قراضه با عیار پایین کاهش خواهد یافت. در ماه سپتامبر، بازار به لطف تقاضای صادراتی روند صعودی را شاهد بود، اما در حال حاضر چنین حمایتی انتظار نمی‌رود. این اعتصاب احتمالا بر عرضه مواد اولیه نیز تأثیر بگذارد، بنابراین سقوط شدید قیمت‌ها پیش بینی نمی‌شود، اما نباید انتظار رشد نیز داشت.

بازار زغال سنگ کک

قیمت ذغال سنگ کک در استرالیا برای هفته ۲۷ سپتامبر تا ۴ اکتبر ۲۰۲۳ به شدت یعنی ۲۷.۲ دلار در تن یا ۸.۲ درصد افزایش یافت  و تا ۳۵۸.۲۵ دلار در هر تن فوب رسید.البته، افزایش جزئی در بازار چین مشاهده شد و با ۲ دلار در هر تن یا ۰.۷ درصد به ۲۸۰ دلار در هر تن رسید.

از یک سو، با توجه به کاهش حاشیه سود برای فولادسازان و کاهش قیمت فولاد، اکثر فولادسازان فقط حجم کمی از مواد اولیه را در بازار نقدی خریداری می‌کنند که قیمت‌ها به طور سنتی بالاتر از قراردادهای بلندمدت است. از سوی دیگر، قیمت‌ها با عرضه محدود حمایت می‌شوند، زیرا شرکت‌های بزرگ معدنی حجم کم محموله‌ای برای تجارت در سه ماهه چهارم دارند.

بازار سنگ آهن

بازار سنگ آهن چین تعطیلات یک هفته‌ای خود را از ۲۹ سپتامبر آغاز کرد. در همان زمان، آخرین معاملات آتی در بورس کالای دالیان با ۱۱۶.۶۴ دلار در هر تن معامله شد که ۵.۴ درصد کمتر از اوج سپتامبر (۱۲۳.۳۷ دلار در هر تن) است. رشد شهریورماه بازار به دلیل افزایش واردات و کاهش ذخایر بندری بوده است. علاوه بر این، انگیزه شرکت کنندگان به دلیل نشانه‌هایی از بهبود در بخش مسکن، به ویژه در قالب افزایش صدور وام‌های جدید بانکی، بهبود یافت.

به طور کلی، بازارهای مواد اولیه در ماه سپتامبر افزایش چشمگیری را نشان دادند. اوج قیمت قراضه در ترکیه در سطح ۳۷۹ دلار در هر تن (۱۱ سپتامبر) بود، در حالی که این سطح قیمت آخرین بار در ابتدای جولای مشاهده شد. زغال سنگ کک با سرعت به رشد خود ادامه می‌دهد و از فوریه ۲۰۲۳ به حداکثر خود رسیده است. بازار سنگ آهن نیز تا اواسط سپتامبر افزایش یافت و در فروش فعلی فولاد به اوج خود رسید.

بازار قراضه به دلیل افزایش خرید ترکیه رشد کرده است. فولادسازان محلی فعالانه مواد خام را در میان تقاضای داخلی پایدار خریداری کردند. در همان زمان، چین سهم قابل توجهی در افزایش بازارهای مواد خام داشته است. فولادسازان چینی در حال افزایش تولید فولاد هستند زیرا مقامات این کشور هنوز محدودیت‌های تولید را در سال ۲۰۲۳ اعمال نکرده‌اند.

از آنجایی که فولادسازان چینی به دلیل هزینه کمتر نسبت به اکثر رقبا در بازار جهانی مزیت دارند، چین حجم زیادی فولاد تولید می‌کند. علاوه بر این، حجم تولید با تقاضای داخلی مطابقت ندارد، بنابراین بخش قابل توجهی از محصولات فولادی با قیمت‌های بسیار ارزان‌تر به بازارهای صادراتی، به ویژه اتحادیه اروپا ارسال می‌شود. این امر تولیدکنندگان داخلی را مجبور می‌کند که ظرفیت خود را تعطیل کرده و تولید را محدود کنند، زیرا واردات برای خریداران سودآورتر است. بنابراین افزایش قیمت مواد اولیه وضعیت واقعی بازار فولاد را منعکس نمی‌کند.

انتهای پیام/

کد خبر 7257

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =