کد خبر 7316
۱۷ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۹

آهن‌نیوز از بازار آهن گزارش می‌دهد:

بازار در شوک جنگ حماس یا یافتن ارزش واقعی؟/ صعود آهن‌آلات ادامه دارد

بازار در شوک جنگ حماس یا یافتن ارزش واقعی؟/ صعود آهن‌آلات ادامه دارد

نرخ‌ها در بازار امروز آهن و فولاد تقریبا در همه زیرمجموعه‌ها افزایشی بود، از جمله نرخ اعلامی برای میلگرد بین ۱۰۰ تا ۸۰۰ تومان افزایش داشت و تعداد خیلی معدودی بدون تغییر بوده و تعدادی نیز به دلیل نوسانات بازار اعلام نرخ نکردند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری آهن‌نیوز، امروز نرخ دلار در ادامه روند افزایش قیمت‌ها که از روز گذشته به دنبال جنگ فلسطین و اسرائیل آغاز شده، و به بالای ۵۳ هزار تومان رسید.

البته به اعتقاد برخی کارشناسان اقتصادی، جنگ حماس و اسرائیل جرقه ای بود برای رشد دلار، اما دلیل اصلی رشد دلار صرفا این تنش‌ها نبوده و نیست! بلکه سرکوب چندماهه بانک مرکزی با خبر درمانی و عدم همخوانی نرخ دلار با متغیرهای پولی و تورم انباشته از ابتدای سال، موجب شده تا دلار با اولین جرقه رشد کند.
در واقع زمانی که سیاست گذار اجازه رشد همگن به قیمت این کالا متناسب با سایر متغیرهای اقتصادی را نمی‌دهد، در مقطعی تعادل بازار بهم خواهد خورد و قیمت‌ها به سمت ارزش واقعی حرکت خواهد کرد.

روند بازار طلا و سکه نیز با شروع هفته جاری افزایشی شد که علت بخش عمده این افزایش به رشد ۱۴ دلاری انس جهانی طلا باز می‌گردد. 

پس از حمله حماس به اسرائیل، گاز طبیعی با ۶/۷ درصد افزایش به ۴۰/۷۶ یورو در هر مگاوات ساعت رسید.

به هرحال با رصد بازارهای مختلف به نظر می‌رسد در این شرایط یک ریسک سیستماتیک دیگر بر ایران و اقتصاد ایران سایه انداخته است. برای اثبات سیستماتیک بودنش، همین رفتار خلاف جهت بازار بورس و قیمت دلار در ایران کافیست. ریزش بورس و رشد دلار، الگویی آشناست وقتی ریسک و نگرانی در بین مردم ایران بالا می‌رود.


با افزایش مالیات ارزش افزوده مخالفت شد

 در طرف دیگر اما نمایندگان مجلس روز گذشته با افزایش مالیات ارزش افزوده طی برنامه پنج‌ساله توسعه مخالفت کردند. در لایحه دولت پیش‌بینی شده بود که سالانه یک‌درصد بر مالیات ارزش افزوده اضافه شود؛ اما نمایندگان معتقد بودند که به‌دلیل تمرکز این مالیات بر حوزه مصرف هرگونه افزایش باعث تحمیل فشارهای فزاینده بر مردم می‌شود و دولت به جای این کار باید از فرار مالیاتی یا معافیت‌های مالیاتی شرکت‌های بزرگ جلوگیری به‌عمل آورد. در چنین شرایطی هم به محل درآمدهای دولت آسیبی وارد نمی‌شود و هم مصرف‌کننده فشارهای کمتری را احساس می‌کند.

وضعیت بازار فولاد داخلی 

به تبع بازارهای مختلف با توجه به فاکتور تاثیرگذار نرخ دلار بر قیمت مقاطع فولادی در داخل کشور، نرخ محصولات آهن و فولادی نیز از دور روز قبل با وجود شرایط رکود و عدم وجود تقاضای معنی دار، افزایشی شده است.

هرچند تا قبل از این اتفاق اکثر دست اندرکاران به این نتیجه رسیده‌ بودند که قیمت‌ها به کف خود نزدیک شده است طوریکه نرخ آهن اسفنجی در کانال ۱۱ هزار تومان به قیمت یک سال قبل دارد برمی‌گردد در حالیکه تمام هزینه‌ها افزایش یافته است. نهایتاً میلگرد و ورق تا ۱۰۰۰ تومان در هر کیلو افت خواهد کرد و جای بازی بیشتر ندارد.

به هرحال بازار تحت تاثیر دو مسئله است، اول انتظار تقاضا که نیاز به ثبات بازار دارد تا مطمئن شود کاهش دیگری در پیش نیست و دوم نقدینگی که به شدت محدود شده و دست بازار را روی محصولات فولادی بسته است. 

وضعیت بازار امروز

نرخ‌ها در بازار امروز آهن و فولاد تقریبا در همه زیرمجموعه‌ها افزایشی بود، از جمله نرخ اعلامی برای میلگرد بین ۱۰۰ تا ۸۰۰ تومان افزایش داشت و تعداد خیلی معدودی بدون تغییر بوده و تعدادی نیز به دلیل نوسانات بازار اعلام نرخ نکردند. به عنوان نمونه میلگرد سیادن ابهر با ۷۵۰ تومان افزایش نسبت به روز شنبه  نرخ سایز ۸ خود را ۲۵ هزار و ۶۰۰ تومان و سایز ۱۲ را ۲۵ هزار و ۱۰۰ تومان اعلام کرد.

قیمت روز تیرآهن  در اکثر کارخانه‌ها با افزایش قیمت ۱۰ الی ۱۵۰هزار تومانی همراه بود، نرخ اعلامی تیرآهن ذوب‌آهن اصفهان نیز از کارخانه بین ۱۰۰ الی ۴۰۰ تومان افزایش نسبت به آخرین نرخ اعلامی روز گذشته داشت که به شرح زیر است:

۱۴      ⬅️    ۲۷۷۰۰   تومان
۱۶      ⬅️    ۲۶۰۰۰   تومان
۱۸      ⬅️    ۲۶۰۰۰   تومان
۲۰      ⬅️    ۲۶۶۰۰   تومان
۲۲      ⬅️    ۲۶۶۰۰   تومان
۲۴      ⬅️    ۲۶۶۰۰   تومان
۲۷      ⬅️    ۲۶۱۰۰   تومان

همچنین در بین سایر مقاطع فولادی نرخ انواع ورق سیاه (st۳۷ و st۵۲) بین ۳۰۰ الی۵۰۰ تومان؛ ورق گالوانیزه، ورق روغنی و ورق رنگی ۶۰۰ تومان؛ پروفیل ۲۰۰ الی ۵۰۰ تومان و نبشی و ناودانی نیز بین ۱۰۰ الی ۴۰۰ تومانیافزایش قیمت داشتند.

انتهای خبر/ ف

کد خبر 7316

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =