کد خبر 7328
۱۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۳

فولاد روسیه پس از ۶ ماه تحریم به کجا می‌رود؟

فولاد روسیه پس از ۶ ماه تحریم به کجا می‌رود؟

جنگ روسیه و اوکراین به طور قابل توجهی زنجیره تأمین جهانی را مختل کرد.  صنعت فولاد اوکراین تولید را کاهش داد و دسترسی به بیشتر بازارهای صادراتی را از دست داده است.  صنعت فولاد روسیه از یک طرف فرصت افزایش عرضه به بازارهای سنتی صادراتی اوکراین را به دست آورد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری آهن‌نیوز؛  جنگ روسیه و اوکراین به طور قابل توجهی زنجیره تامین جهانی را مختل کرده است. صنعت فولاد اوکراین در حال حاضر، تولید را کاهش داده و دسترسی به بیشتر بازارهای صادراتی را از دست داده است اما در مقابل، فولاد روسیه از یک طرف فرصت افزایش عرضه به بازارهای سنتی صادراتی اوکراین را به دست آورد؛  از سوی دیگر، فولادسازان روسی با تحریم‌های متفاوتی مواجه شدند که مانع از عرضه به بازارهای اتحادیه اروپا و ایالات متحده شده است.  

پس از ۷ ماه جنگ، خواهیم دید که کدام روند بازار در مورد صادرات آهن و فولاد روسیه حاکم است.

چنین سطحی از تحریم‌ها علیه یک تولیدکننده بزرگ آهن و فولاد جهانی هرگز در تاریخ مدرن دیده نشده است، بنابراین تغییرات در جریان‌های تجاری در ابتدا به طور قابل توجهی بر زنجیره‌های عرضه جهانی تأثیر گذاشت اما پس از آن بازار باید تعادلی پیدا می‌کرد. انتظار این بود که بازارها به بازارهای با قیمت پایین (جایی که فولاد روسیه وجود دارد) و بازارهای با قیمت بالا (جایی که فولاد روسی وجود ندارد) تقسیم شود، به این معنی که بازارهای با قیمت‌های بالا کشورهایی هستند که تحریم کرده‌اند (ایالات متحده، اتحادیه اروپا، بریتانیا، کانادا و غیره) اما در کمال تعجب، در این بازارها با وجود تحریم‌ها، واردات فولاد روسیه به اندازه کافی صورت می‌گیرد.

روسیه در حال حاضر داده‌های صادراتی را فاش نمی‌کند، بنابراین برآوردها بر اساس داده‌های واردات Comtrade سازمان ملل توسط گزارشگر کشور است. این داده‌ها ممکن است ناقص باشند، زیرا همه کشورها آمار واردات را فاش نمی‌کنند و ممکن است نتایج محاسبات را مخدوش کند.  به هر حال، آمار واردات تنها منبع اطلاعات عمومی در مورد تأمین آهن و فولاد از روسیه است.

اتحادیه اروپا بزرگترین واردکننده آهن خام روسیه است. واردات از روسیه حتی در نیمه اول سال دو برابر شد و پس از شروع جنگ در اوکراین ادامه یافت.  در مارس ۲۰۲۲ اتحادیه اروپا ۷۱ هزار تن آهن خام از روسیه را در آوریل - ۱۴۴ هزار تن، در ماه مه - ۱۴۸ هزار تن و در ژوئن  ۷۵ هزار تن را وارد کرد. واردات آهن خام اتحادیه اروپا از روسیه در سه ماهه دوم ۲.۵ برابر سالانه افزایش یافت.

۸۷.۶  درصد آهن خام روسیه در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۲ توسط ایتالیا (۳۶۶ هزار تن) وارد شده است. در این دوره ایتالیا واردات از روسیه را تقریباً ۴ برابر سالانه افزایش داد. ایتالیا واردکننده بزرگ آهن خام از اوکراین بود و در سال ۲۰۲۲ این منابع با واردات از روسیه جایگزین شد.

سایر واردکنندگان آهن خام روسیه در اتحادیه اروپا اسپانیا، لهستان، هلند هستنددر سه ماهه دوم سال ۲۰۲۲، اسپانیا ۲۲ هزار تن آهن خام از روسیه (۲ برابر بیشتر از سال گذشته)، لهستان - ۱۷ هزار تن (-۴۱.۰ درصد سالانه)، هلند - ۱۳ هزار تن (-۱۰.۶ درصد سالانه) وارد کرد. .

اتحادیه اروپا همچنین واردکننده اصلی محصولات نیمه تمام فولاد روسیه استدر داخل اتحادیه اروپا، بزرگترین واردکننده نیمه وارداتی از روسیه بلژیک است - ۶۶۰ هزار تن در سه ماهه دوم (۵۲٪ از کل واردات اتحادیه اروپا در واحدهای فیزیکی). علاوه بر این، بلژیک در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۲ واردات آهن خام از روسیه را ۷۰.۵ درصد افزایش دادسایر واردکنندگان محصولات نیمه تمام فولاد از روسیه عبارتند از چک (۶۵ هزار تن در فصل دوم.سه ماهه سال ۲۰۲۲، +۱۷۹.۷٪ سالانه)، دانمارک (۱۸۷ هزار تن، +۷.۲٪)، ایتالیا (۱۹۵ هزار تن، ۳۲.۱٪)، لهستان (۱۱۴ هزار تن، + ۲۱.۷٪). تحویل محصولات نیمه تمام به کشورهایی که به طور سنتی محصولات نیمه تمام از روسیه وارد می کنند ادامه داردواردات آهن و فولاد اتحادیه اروپا از روسیه همچنان ادامه دارد زیرا هیچ ممنوعیت مستقیمی برای این عرضه وجود ندارد.

اتحادیه اروپا از اول آوریل ۲۰۲۲ واردات محصولات و لوله های فولادی نورد از روسیه را ممنوع کرد. این ممنوعیت یک دوره انتقالی سه ماهه را برای پایان دادن به قراردادهای موجود فراهم می‌کند. در این مدت واردات از روسیه امکان‌پذیر است اما شاهد کاهش عرضه هستیمبه عنوان مثال، در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۲، واردات محصولات بلند از روسیه ۸.۸ درصد سالانه و واردات محصولات تخت ۸۶.۳ درصد کاهش یافت.

ایالات متحده در آوریل و ژوئن ۲۰۲۲ آهن خام از روسیه وارد نکرد، اگرچه در ماه‌های باقی مانده از نیمه اول سال واردات مشاهده شد وضعیت کاملاً مشابهی در مورد واردات نیمه فولادی - آمریکا در اسفند و اردیبهشت هیچ وارداتی نداشته است، هرچند در ماه‌های باقی مانده از نیمه اول سال واردات به ثبت رسیده است. بنابراین، عرضه محصولات نیمه تمام آهن و فولاد روسیه به ایالات متحده همچنان ادامه دارد، اگرچه حجم آنها به طور قابل توجهی کاهش یافته است.

در ماه مه ۲۰۲۲ ایالات متحده واردات محصولات تخت فولاد از روسیه را متوقف کردرشد واردات محصولات مسطح روسیه در نیمه اول سال به دلیل حجم بالای عرضه در سه ماهه اول استدر سه ماهه دوم سال ۲۰۲۲، واردات محصولات مسطح روسیه به ایالات متحده آمریکا ۹۶.۳ درصد نسبت به سال قبل کاهش یافت.

انتظار می رود ترکیه واردات محصولات روسی را در نیمه اول سال افزایش دهد: آهن خام - تقریباً ۳ برابر سالانه، محصولات نیمه تمام فولاد - ۲۶٪ در سال، محصولات بلند - ۲۷٪ در سالدر همین دوره، چین و مصر واردات نیمه‌ساله از روسیه را به ترتیب ۶۲ درصد سالانه و ۱۷ برابر سالانه افزایش دادند.

روسیه همچنین تجارت خود را با کشورهای آسیای مرکزی افزایش داده استدر نیمه اول سال ۲۰۲۲ ازبکستان واردات محصولات تخت از روسیه را ۳۸ درصد در سال و قرقیزستان واردات محصولات تخت و بلند را به ترتیب ۳ برابر و ۳۸ درصد در سال افزایش داد.

بنابراین، تحویل محصولات فولادی روسیه به بازار جهانی ادامه دارد، اگرچه در نیمه اول سال ۲۰۲۲ کل صادرات فولاد از روسیه، به ویژه محصولات نیمه تمام - ۵.۵٪ سالانه، محصولات بلند - ۲۰.۵٪ سالانه کاهش یافت. y، محصولات مسطح - ۴۴.۷٪ سالانه.

به نظر می رسد دوران تحریم ها زمان مناسبی برای تجار و شرکت های لجستیکی باشدآنها هستند که با مشکلات عدم تعادل و کمبود قیمت در بازارهای خاص سروکار دارندبازار همیشه تعادل پیدا می کند، اما نیمه اول سال نشان داد که اتحادیه اروپا و ایالات متحده مجبور به جبران کمبود فولاد روسیه نبودندرودخانه های فولاد روسیه در جهت جریان خود تغییر چندانی نکرده اند.

انتهای پیام/

کد خبر 7328

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =