کد خبر 7332
۱۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۶

امضای تفاهم‌نامه فولاد خوزستان و صندوق توسعه ملی برای ساخت نیروگاه برق

امضای تفاهم‌نامه فولاد خوزستان و صندوق توسعه ملی برای ساخت نیروگاه برق

تفاهم نامه مشارکت و سرمایه گذاری در ساخت نیروگاه برق فولاد خوزستان با حضور امین ابراهیمی مدیرعامل و مهدی غضنفری رییس صندوق توسعه ملی روز یکشنبه ۱۶ مهرماه ۱۴۰۲ در دفتر صندوق توسعه ملی در تهران به امضا طرفین رسید.

به گزارش آهن نیوز؛ امین ابراهیمی مدیرعامل فولاد خوزستان در حاشیه ای این جلسه گفت: محدودیت های برق در سالیان اخیر ضررهای بسیار زیادی به صنایع فولادی وارد نموده، به طوری که در نیمه اول سال ۱۴۰۲ فولاد خوزستان ۵۴۰ هزار تن تولید خود را به خاطر محدویت برق از دست داد.

وی افزود: در همین‌ راستا فولاد خوزستان با چشم انداز نسبت به طرح های توسعه ای خود در نظر دارد نیروگاه برق را با مشارکت صندوق توسعه ملی راه اندازی نماید. این نیروگاه در فاز اول ۵۲۰ مگاوات برق وارد مدار خواهد نمود. در واقع با راه اندازی این نیروگاه اختصاصی در آینده محدویت برق برای فولاد خوزستان وجود نخواهد داشت.

ابراهیمی افزود: اجرای این طرح، استمرار تولید، افزایش سودآوری و به تبع آن اشتغال پایدار را به همراه خواهد داشت.

مجید شکرالهی مدیر ارزیابی و سرمایه گذاری صندوق توسعه ملی در مورد امضای تفاهم نامه اظهار داشت: این طرح یک نیروگاه سیکل ترکیبی است که برای تامین برق فولاد خوزستان احداث می شود. ظرفیت این نیروگاه در فاز اول ۵۲۰ مگاوات است و نوع قراردادی که با فولاد خوزستان بسته شده به روش B.O.T است. کل حجم سرمایه‌گذاری مورد نیاز ۲۹۸ میلیون یورو است که ۱۸۰ میلیون یوروی آن را صندوق توسعه ملی در غالب اعطای تسهیلات و سهم از درآمد به پروژه تزریق می‌کند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا چنین سرمایه‌‎گذاری‌هایی در پروژه‌های دیگر انجام می‌شود یا خیر، اظهار داشت: در بحث نیروگاهی معوقات سنگینی داریم. بنابراین در نیروگاه‌هایی سرمایه گذاری خواهیم کرد که به صورت خودتامین اداره شوند و مصرف کننده ارزی دارند و مصرف کننده نیز در غالب رفع تعهد ارزی عمل نماید. در واقع اطمینان پیدا کنیم که منابع ارزی خودمان را در زمانی معین دریافت کنیم. البته فولاد خوزستان در این خصوص جزو شرکت های سرآمد است.

مدیر ارزیابی و سرمایه گذاری صندوق توسعه ملی گفت: در طرح‌های معدنی و فولادی با شرکت هایی همکاری می کنیم که آن شرکت در حال صادرات و کسب درآمد ارزی باشد. شرکت‌های معدنی و فولادی در سال‌های اخیر به دلیل قطعی برق مدام در حال ضرر هستند؛ اما از آنجایی که مدل ما یک مدل برد-برد است چندین شرکت فولادی و معدنی برای ما درخواست ارسال کرده‌اند که به صورت نیروگاه‌های خود تامین با آن ها مشارکت در سرمایه‎گذاری داشته باشیم.

شکرالهی در پایان اظهار داشت: فولاد خوزستان یک شرکت موفق در حوزه صادرات بوده و ارزآوری چشم گیری در سالیان گذشته برای کشور به همراه داشته است؛ در همین‌راستا این تفاهم نامه برای ساخت نیروگاه برق با این مجموعه به امضا رسید.

انتهای پیام/

کد خبر 7332

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =