کد خبر 7336
۱۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۲

رییس انجمن سنگ: رتبه ایران در تولید سنگ‌های تزئینی قابل قبول نیست

رییس انجمن سنگ: رتبه ایران در تولید سنگ‌های تزئینی قابل قبول نیست

رییس انجمن سنگ ایران گفت: جایگاه ایران در تولید سنگ‌های تزئینی با دارا بودن رتبه اول این سنگ‌ها در دنیا، قابل قبول نیست.

به گزارش آهن نیوز؛ بهرام شکوری روز سه‌شنبه پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی سنگ ایران در نیم‌ور محلات، افزود: ایران سالانه در بهترین شرایط ۱۵ میلیون تُن و در بدترین شرایط هشت میلیون تن تولید سنگ‌های تزئینی دارد و آمارها نشان می‌دهد سال گذشته حدود ۱۲ میلیون تُن در این بخش تولید شده است.

وی اظهار کرد: ایران رتبه پنجم تولید سنگ‌های تزئینی در دنیا را دارد و پس از کشورهایی مانند چین با ۵۳ و نیم میلیون تُن تولید سالانه و سهم ۳۳ درصدی بازار، هند با ۳۰ میلیون تُن، ترکیه با ۱۳ میلیون تُن و برزیل با بیش از هشت میلیون تُن قرار دارد.

رییس انجمن سنگ ایران ادامه داد: اگر به بازارهای جهانی نگاه شود، حجم تجارت این سنگ در سال گذشته به ۳۲ میلیارد دلار در دنیا رسید، پیش‌بینی امسال رسیدن به ۴۰ میلیارد دلار و پیش‌بینی برای سال ۲۰۳۰، رسیدن به ۵۴ تا ۵۵ میلیارد دلار است.

شکوری اظهار کرد: اگر جمهوری اسلامی ایران ۱۰ درصد از سهم این بازارا جهانی را داشته باشد، می‌تواند جایگاه خوبی را رقم زند.

وی عنوان کرد: کشور چین با صادرات پنج میلیارد دلار رتبه اول صادرات سنگ‌های تزئینی را دارد و ایران در این حوزه با ۲۰۰ میلیون دلار صادرات، جایگاه خوبی را در بازارهای جهانی ندارد.

رییس انجمن سنگ ایران افزود: از ۱۶۲ و نیم میلیون تُن بلوک استخراجی که در دنیا رخ می‌دهد، حدود ۷۰ درصد در قاره آسیا است و این میزان سهم اندکی است.

شکوری با بیان اینکه مصرف سنگ دنیا بالای یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون مترمربع است، اظهار کرد: ۲ هزار و ۲۰۰ معدن در کشور وجود دارد که ۳۰ درصد آنها فعال است و از حدود پنج هزار واحد فرآوری با ظرفیت ۴۵۰ میلیون مترمربع دارد نیز، ۳۰ درصد ظرفیت کار می‌کند و این معدن بخش کمی از ماشین‌آلات به روز دنیا را در اختیار دارند.

وی گفت: ظرفیت در حوزه معدن کشور ۳۰ میلیون تُن است اما متاسفانه تاکنون بیشترین سهم تولیدی کشور بیشتر از ۱۵ میلیون تُن نبوده و باید به سمت و سویی حرکت شود که این مهم افزایش یابد و تا الزامات در مسیر محقق نشود، این امر امکان پذیر نیست.

رییس انجمن سنگ ایران ادامه داد: وزارت صمت متولی تولید کشور است اما سازمان‌های دیگری مانند دارایی، بانک مرکزی و خیلی از سازمان‌های دیگر به شکل مستقیم با تولید مرتبط نیستند اما سیاست‌گذاری و نوع عملکرد آنها تولید را متاثیر می‌کند و هرکدام از آنها ساز خود را می‌زنند.

شکوری تاکید کرد: در دنیا هم هر کدام از سازمان‌ها ساز خود را می‌زنند اما از دل همه سازها یک آهنگ توسعه خارج می‌شود، اما در ایران آهنگ توسعه و رشد اقتصادی نیست و افول در تولید کشور است.

وی گفت: باید تلاش شود از دل این سازها یک آهنگ توسعه در کشور خارج شود و همه باید با تولید هماهنگ باشند تا اتفاقات خوبی رخ دهد.

رییس انجمن سنگ ایران افزود: صادرات نیاز به محصول قابل صادرات دارد و برای این مهم باید آموزش، استفاده از نوآوری و حمایت جدی دولت مورد توجه قرار گیرد.

شکوری عنوان کرد: ارتقا دانش صادراتی از دیگر ضروریات است و سازمان توسعه تجارت در این راستا نقش موثری دارد.

وی انتقاد کرد: سال‌ها است که موضوع مشوق‌های صادراتی مطرح است اما به واقع حمایتی دیده نمی‌شود.

رییس انجمن سنگ ایران ادامه داد: امروز جنگ در دنیا برای فروش محصولات، کسب بازارهای جهانی، ارزآوری و توسعه کشورها است و نیاز است در این راستا حمایت جدی از تولیدکنندگان صورت گیرد و روز به روز گشایش‌های بیشتری انجام شود.

شکوری اظهار کرد: نباید مالیات فعالین در امر تولید افزایش یابد، از آبادانی می‌توانیم خراج گرفت اما از ویرانی که نمی‌توان خراج گرفت.

وی با بیان اینکه نرخ مالیاتی کمتر، انگیره برای تولید را بیشتر فراهم می‌کند، گفت: امروز اگر در حوزه سنگ سرمایه‌گذاری شود، برای رسیدن به ظرفیت ۳۰ میلیون تُن که می‌تواند یک و نیم میلیارد دلار ارزی‌آوری داشته باشد، باید یک میلیارد دلار خرج ماشین‌آلات سنگین معدنی و به همین میزان برای تجهیزات فرآوری سرمایه‌گذاری شود، اما انواع و اقسام ممنوعیت‌ها و محدویتها سر راه وجود دارد که شایسته کشور نیست.

رییس انجمن سنگ ایران اضافه کرد: امروز ورود کوپ‌های معدنی از افغانستان ممنوع شده که نیاز است وزارت صمت پیگیری لازم را داشته باشد، زیرا افغانستان هیچ دسترسی به آب ندارد و می‌توان با ورود کوپ‌های معدنی این کشور بخشی را فرآوری کرد و صادر کرد و این امر نه تنها اشکالی ندارد بلکه یک ظرفیت است.

شکوری بیان کرد: ۹۰ درصد سنگ تولیدی در کشور مصرف می‌شود اما در ترکیه ۸۰ درصد سنگ تولیدی صادر می‌شود و در ایران به دلیل کاهش ساخت و ساز، مشکلاتی نیز ایجاد شده و معادن فعال و کارخانه‌های فعال دچار مشکل شده‌اند و تنها راه نجات این صنعت، صادرات است.

وی در بخش دیگری از سخنانش از برگزار کنندگان پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی سنگ ایران به میزبانی استان مرکزی در نیم‌ور محلات تقدیر کرد و گفت: امید است انجمن سنگ این استان هرچه سریعتر فعال شود.

رییس انجمن سنگ ایران ادامه داد: محلات سهم زیادی در تولید سنگ به‌ویژه تراورتن دارد و نیاز است مشکلات و مسایل فعالان این حوزه در این منطقه احصا و حل شود.

نمایشگاه بین المللی سنگ در ۱۰ کیلومتری جاده محلات - نیم‌ور در فضایی به مساحت ۹۰ هزار متر مربع گشایش یافت و تا ۲۲ مهرماه جاری دایر است.

انتهای پیام/

کد خبر 7336

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =