کد خبر 734
۲۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۲

گام اول و محکم سپاهان در لیگ‌برتر

گام اول و محکم سپاهان در لیگ‌برتر

جدال افتتاحیه لیگ با نتیجه دو بر صفر به نفع سپاهان میهمان به اتمام رسید.

به گزارش خبرنگار آهن‌نیوز،  سپاهانی‌ها در آزادی استقلالی را شکست دادند که قریب به ۳۰ بازی را شکست نخورده بودند. یکی از نکات جالب در این مسابقه تقابل دو سرمربی پرتقالی دو تیم بود.

نیمه‌اول؛

تنها نکته اساسی در نیمه اول به نظر جنب و جوش ساپینتو کنار زمین و ضربات ایستگاهی سپاهان بخصوص ضربه مستقیم امید نورافکن و ریباند آن بود. انتظار از نیمه اول دو تیم کمی دلسردکننده به نظر می‌رسید. بازی سرد و محتاطانه و در عین حال کمی خشن.

نیمه دوم؛

فارغ از نتیجه انتهای بازی نیمه دوم بازی به مراتب دیدنی بود، بخصوص از بُعد فنی. استقلالی‌ها برای برد بر اساس فلسفه حاکم در این تیم بازی می‌کردند و سپاهانی‌ها هم دقیقا با دقت‌نظر روی بازی حریف و اصرار بر استراتژی خود بازی را ادامه دادند.

مورایس و فلسفه تاثیرگدار؛

مورایس طبق پیش بینی‌ها فلسفه‌ی passive در فوتبال را در این بازی اجرا کرد. بستن بازی از یک‌سوم دفاعی خودی و اولویت گل‌نخوردن و با حوصله بازی کردن در شریان حرکتی سپاهان در این بازی دیده میشد. صبر و حوصله از نکات اصلی و بارز تیم مورایس برای گل زدن است. فوتبالی که در عین حال همه اولویت‌های ابتدایی برای فاز انتقال و حمله برنامه داشت، هرچند این سبک بسیار موذیانه است. دو انتقال سالم و دو گل برای سپاهان نشان داد که آنها شاید چشم نواز بازی نکنند اما حداقل نتیجه‌گرا بازی خواهند کرد، شاید کم حمله کنند اما تاثیرگذار حمله خواهند کرد. برای تببین این موضوع به تفسیر دو گل سپاهان خواهیم پرداخت.

گل‌اول؛

صحنه گل اول را مرور کنیم کاملاَ دریافت خواهیم کرد که نحوه توپ‌گیری سپاهانی‌ها و نظم و آرایش دفاعی آنها در فاز دفاع و در نهایت اضافه شدن و توسعه در فاز تهاجمی به معنای واقعی در این تیم  شکل گرفته و در حال بروزرسانی است. زمان فشار گذاشتن روی داسیلوا بازیکن برزیلی استقلال در نیمه زمین و توپ‌گیری از این بازیکن نشان از داشتن فرمانده و سربازانی کاملا گوش به فرمان در بلاک‌ها و پِرِس ها دارد. جاییکه مدافعین استقلال کاملا مستاصل و در یک خط عملا از جریان بازی خارج شدند.

گل دوم؛

ولی تبلور فوتبال به روز سپاهان در صحنه گل دوم شکل گرفت. لحظه پرتاب اوت از جبهه چپ تیم سپاهان با کوچک کردن زمین توسط استقلالی‌ها همراه بود، نکته جالب توجه در امر توپ‌گیری که در فوتبال ما دیده نمی‌شود و ساپینتو این فضا را در استقلال ایجاد کرده است .‌ دقیقا در این صحنه و در مورد فاز دفاعی و توپ‌گیری در زمین حریف با برتری عددی تیم مدافع که استقلالی‌ها کاملا هوشیارانه اینکار را انجام دادند، اما مسئله اصلی اینجا برای تیم‌های صاحب توپ شکل می‌گیرد و آن هم توسعه بازی است که بتوانند از پرس سنگین دفاعی حریف خارج شوند که سپاهان دقیقا با دو پاس این توسعه را انجام داد و از فاز دفاع به فاز انتقال و در نهایت فاز تهاجمی رسید، این همان توسعه بازی در لحظات متفاوت است که مدنظر فوتبال روز دنیا است. نحوه شکل‌گیری جبهه حمله زرپوشان در این لحظه کاملا دیدنی و بالاتر از استانداردهای روز فوتبال ما بود که حتما خبر از بالا رفتن کیفیت فوتبال ما دارد.

استقلال؛

استقلال اما در روزی که خیلی هم بد نبود باخت آن هم به تیمی که خود ابتدا نباختن را تمرین می‌کند، استقلالی‌ها با این سیاق بازی بیگانه نیستند. استقلالی‌ها با این شروع حالا باید کم‌کم از فضای قهرمانی فصل پیش خارج شوند و با ساختارسازی ، فلسفه جدید سرمربی خود را در زمین پیاده کنند.

بسنده کردن به تعداد گل خورده فصل پیش استقلال و از این دست آمارها به نظر می‌رسد این فصل باید از کالبد این تیم جدا شود و رفتن به سوی بردن در دستور کار این تیم قرار گیرد. استقلال حالا در حال گذار از آمار و ارقام و فضای فکری مستولی از فصل پیش در کلیت شاکله این باشگاه است که این باخت می‌تواند تلنگر مناسبی برای آنها باشد.

انتهای‌پیام/ الف.ک

کد خبر 734

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =