کد خبر 7380
۲۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۱

آهن‌نیوز گزارش می‌دهد؛

تأثیر جنگ غزه بر زنجیره تامین فولاد/ چرا فولادسازان ترکیه و روسیه نگران شدند؟

 تأثیر جنگ غزه بر زنجیره تامین فولاد/ چرا فولادسازان ترکیه و روسیه نگران شدند؟

اگرچه صادرات فولاد ترکیه به اسرائیل ۴۰ درصد کاهش یافت و به ۷۴۱,۸۵۱ تن رسید و سهم بازار را به نفع تامین کنندگان روسی از دست داد، اسرائیل همچنان حدود ۱۰ درصد از کل صادرات محصولات فولادی ترکیه را تشکیل می‌دهد.

به گزارش خبرنگار آهن نیوز؛ درگیری تازه بین اسرائیل و حماس در فلسطین زنگ خطر را در سراسر زنجیره تامین نفت، فولاد و فلزات مختلف به صدا درآورده است. زیرا، تداوم این جنگ، می‌تواند بر قیمت فولاد و همچنین بسیاری از کالاهای دیگر تأثیر منفی بگذارد. تاثیر این درگیری جدید در کنار جنگ بیش از یک ساله روسیه و اوکراین، نگرانی‌هایی را در هند و همچنین در میان صادرکنندگان اصلی فولاد مانند ترکیه و روسیه ایجاد کرده است.

هند واردکننده خالص فولاد شد

رئیس اتاق بازرگانی و صنعت هند (PHDCCI)، سانجیو آگاروال، در اینباره اظهار داشت که «این درگیری می‌تواند اثر منفی بر صنایع آهن و فولاد هند و همچنین صنایع دیگر کالاها ایجاد کند. از همین روی، کشورها باید به سرعت به یک راه حل همگانی برسند تا منافع همه تامین شود.» آگاروال در اظهاراتی خواستار حل مسالمت آمیز مناقشه فلسطین به نفع ثبات اقتصادی شد. ابهیجیت بانرجی، اقتصاددان، همچنین به تأثیر احتمالی درگیری بر مسیرهای تجاری و زنجیره تامین اشاره کرد.

 در بخش تولید فولاد، هند برای نخستین بار در حدود سه سال اخیر واردکننده خالص فولاد شد. در واقع، حدود ۱.۵۰ میلیون تن (MT) فولاد طی سه ماهه جولای تا سپتامبر ۲۰۲۳ وارد شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۸ درصد افزایش داشت. در مقایسه با صادرات، میزان واردات ۰.۳۴ تن بیشتر بوده است.

علاوه بر این، تولید فولاد خام توسط شرکت‌های هندی بین آوریل تا سپتامبر ۲۰۲۳ با ۱۴.۷ درصد افزایش به ۶۹.۶۵ تن رسید. این میزان ۶۱.۰۶ تن بیشتر از مدت مشابه سال گذشته است.

بخش فولاد هند در سپتامبر امسال عملکرد نسبتاً ناموفق داشت. در واقع، گزارش وزارت فولاد که توسط هندو بیزینس لاین منتشر شد، اعلام کرد که صادرات تقریباً ۷۳ درصد نسبت به سال قبل کاهش یافته و به ۰.۱۶ میلیون تن رسیده است. در مقابل، واردات در ۰.۳۸ تن باقی ماند و کشور را به یک واردکننده خالص فولاد تبدیل کرد.

تحلیلگران این تحول را به عوامل بسیاری نسبت می‌دهند. در واقع، کاهش تقاضا از سوی اروپا به دلیل رکود، فشار قیمت از سوی چین، و عدم شفافیت در دستورالعمل‌های گزارش‌دهی مکانیزم انتشار کربن همچنان بر صادرات تأثیر می‌گذارد.

در این میان، مانند سال‌های اخیر چین همچنان بزرگترین صادرکننده فولاد به هند است؛ روسیه، بریتانیا و چندین کشور دیگر در جایگاه بعدی باقی مانده‌اند. در اوایل سال ۲۰۲۳، روسیه دومین صادرکننده بزرگ فولاد نیمه‌تمام به هند شد. روسیه همچنین با پشت سر گذاشتن ژاپن به دومین تامین کننده در نوارهای نورد گرم در شبه قاره تبدیل شود. البته همسایه هند یعنی چین نیز به فولاد ژاپن و کره جنوبی و همچنین امارات و عربستان سعودی وابسته است. در مجموع، تداوم درگیری تاثیر زیادی بر بخش فولاد هند خواهد گذاشت.

تاثیر بر فولاد روسیه و ترکیه

در واقع، درگیری جدید در فلسطین که پس از حمله روسیه به اوکراین آغاز شد، صادرکنندگان فولاد ترکیه و روسیه را کاملاً نگران کرده است. بر اساس این گزارش، ترکیه بزرگترین تامین کننده فولاد اسراییل است و از سال ۲۰۰۲ تاکنون این روند ادامه داشته است. یک درگیری طولانی مدت می‌تواند پیامدهای عمده‌ای بر قیمت فولاد در سطح محلی، منطقه ای و جهانی داشته باشد.

برخی از فعالان بازار معتقدند که جنگ می‌تواند به طور قابل توجهی بر صادرات روسیه، به ویژه کالاهای بلند تأثیر بگذارد. از سوی دیگر، صادرات روسیه به دلیل تحریم‌ها و بار اضافی مالیات‌های صادراتی، به طور پیوسته کاهش یافته است. روسیه از ژانویه تا جولای ۶۵۵ هزار تن میلگرد و مفتول را برای صادرات به اسرائیل ارسال کرده است. همچنین، طبق اطلاعات اولیه، در ماه آگوست، حداقل ۶۰، ۰۰۰ تا ۶۵، ۰۰۰ تن بر این میزان اضافه شد.

تحلیلگران فولاد معتقد هستند که طبیعتا اگر درگیری بین اسرائیل و حماس بیش از چند روز طول بکشد، وضعیت نامطلوب کنونی در بخش عرضه فولاد و نفت در سراسر جهان، آسیب بیشتری وارد می‌شود. به عنوان مثال، صادرات فولاد ترکیه به اسرائیل را در نظر بگیرید. سال گذشته، ۱.۵۶ میلیون تن را ثبت کرد. میلگرد، مفتول و محصولات تخت نورد گرم در فهرست صادراتی گنجانده شد و تا آگوست امسال، صادرات ترکیه به دلیل رقابت واردکنندگان روسی حدود ۴۰ درصد کاهش داشت.

اگرچه صادرات فولاد ترکیه به اسرائیل ۴۰ درصد کاهش یافت و به ۷۴۱,۸۵۱ تن رسید و سهم بازار را به نفع تامین کنندگان روسی از دست داد، اسرائیل همچنان حدود ۱۰ درصد از کل صادرات محصولات فولادی ترکیه را تشکیل می‌دهد.

یک سوم صادرات میلگرد ترکیه در ماه آگوست به اسرائیل اختصاص داشت، در حالی که صادرات میلگرد در ژانویه تا اوت به اسرائیل بالغ بر ۴۸۰۸۰۰ تن بود.

از سوی دیگر، اسرائیل تامین‌کننده بزرگ قراضه به ترکیه است. اگر درگیری تشدید شود، احتمالا بر عملیات بندر حیفا تاثیری داشته باشد و حداقل منجر به تاخیر و اختلال شود. گزارش‌ها حاکی از آن است که بازیگران بازار به نظارت دقیق بر وضعیت و پیامدهای احتمالی آن بر صنعت فولاد در ترکیه، اسرائیل و روسیه ادامه می‌دهند.

در مجموع، تحلیلگران باور دارند که قیمت‌های جهانی فولاد به دلیل این تحولات همچنان تحت فشار قرار خواهند گرفت. به هر حال، بازار قبلاً به دلیل عرضه بیش از حد، کاهش تقاضای اروپا و کاهش سرعت فعالیت‌های ساختمانی در چین دچار رکود شده بود.

انتهای پیام/

کد خبر 7380

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =