کد خبر 7390
۲۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۲

آهن‌نیوز بررسی می‌کند؛

درگیری حماس و اسراییل بر کدام بازارهای فولادی تاثیرگذار است؟ / شرکای تجاری رژیم صهیونیستی در ابهام و نگرانی

درگیری حماس و اسراییل بر کدام بازارهای فولادی تاثیرگذار است؟ / شرکای تجاری رژیم صهیونیستی در ابهام و نگرانی

تداوم درگیری میان حماس و اسراییل بازار فولاد در کشورهای ترکیه و روسیه را بیش‌تر از دیگر نقاط جهان متاثر می‌کند. ترکیه بزرگ‌ترین واردکننده فولاد به اسراییل و اسراییل یکی از صادرکنندگان قراضه مصرفی ترکیه است. برای روسیه هم که از سوی غرب تحریم شده از دست دادن بازار اسراییل نمی‌تواند اتفاق خوبی قلمداد شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری آهن‌نیوز، پس از گذشت بیش از یک سال از آغاز جنگ روسیه و اوکراین حالا تنش نظامی دیگری اتفاق افتاده و بازار فلزات به ویژه در خاورمیانه را از خود متأثر کرده است.

تنش اخیر میان اسراییل و حماس در فلسطین زنگ خطر را در مورد عرضه کالاهای اساسی از  قبیل نفت، فولاد و دیگر فلزات به صدا درآورده و این هشدار را به اذهان متبادر کرده که تداوم درگیری‌ها تاثیر منفی بر قیمت فولاد و دیگر کامودیتی‌ها در منطقه و جهان خواهد داشت.

اوایل‌پرایس در گزارشی در این باره می‌نویسد: «احتمال بروز یک جنگ دیگر صادرکنندگان فولاد را در کشورهای هند، ترکیه و روسیه نگران کرده است. ترکیه از سال ۲۰۰۲ میلادی تاکنون بزرگ‌ترین تامین‌کننده فولاد مصرفی اسراییل بوده است. وزن صادرات فولاد از ترکیه به اسراییل در سال گذشته میلادی به یک میلیون و ۵۶۰ هزار تن رسید و شامل محصولاتی از قبیل میلگرد، مفتول و محصولات تخت فولاد گرم می‌شد.»

با این حال در پی تقویت حضور صادرکنندگان روس در بازار فولاد پس از آغاز جنگ با اوکراین صادرات فولاد ترکیه در هشت ماهه اول امسال نسبت به هشت ماه اول سال گذشته حدود ۴۰ درصد کاهش داشته و وزن آن به ۷۲۱ هزار و ۸۵۱ تن رسید. این آمار را وب‌سایت کالانیش منتشر کرده و در توضیح بیشتر در این باره نوشته است: «اسراییل همچنان سهمی حدود ۱۰ درصدی از صادرات محصولات فولادی ترکیه دارد. در هشت ماهه اول امسال ۴۸۰ هزار تن میلگرد از ترکیه به اسراییل صادر شد، همچنین مبدا یک سوم میلگردی که اسراییل در ماه اوت سال جاری وارد کرد ترکیه بود.»

حالا کاهش تقاضای اسراییل در صورت تداوم جنگ می‌تواند تهدیدی برای فولادسازان ترک به شمار آید، آن هم در شرایطی که جریان کاهش تقاضا بر بازار جهانی فولاد حاکم است و چین در جایگاه بزرگ‌ترین تولیدکننده و صادرکننده فولاد جهان با ارزان‌فروشی تلاش دارد بازارها را به نفع خود تصاحب کند تا جایی که گاه تولیدکنندگان فولاد را در مقاصد صادراتی به اعتراض علیه واردات محصولات ارزان‌قیمت این کشور واداشته است. در همین حال فولادسازان ترکیه با افزایش هزینه‌های تولید نیز دست به گریبان هستند.

موضوع فقط صادرات نیست اسراییل یکی از تامین‌کنندگان قراضه ترکیه نیز به شمار می‌آید، این در حالی است که ترکیه با اختلاف از دیگر کشورها بزرگ‌ترین واردکننده قراضه جهان است، بنا بر گزارش کالانیش، این کشور در ماه اوت سال جاری ۲۷۵ هزار و ۸۵۲ تن قراضه از اسراییل وارد کرد. البته ادامه جنگ اسراییل و حماس می‌تواند در میان‌مدت عرضه قراضه را از سوی اسراییل افزایش دهد اما این خطر وجود دارد که قراضه‌ها حاوی مواد منفجره یا مواد شیمیایی باشند.

با وجود آنچه روایت شد، بنا بر گزارش کالانیش فولادسازان ترک هنوز هیچ خبری از کنسل شدن قراردادها با اسراییل و یا بروز مشکل در معاملات و پرداخت‌های بانکی اعلام نکرده‌اند.

در بندر حیفای اسراییل عملیات تخلیه بار به طور معمول ادامه دارد اما فولادسازان ترک این نگرانی را دارند که هر لحظه شرایط به ضرر آنها تغییر کند.

علاوه بر ترکیه، چین و روسیه نیز شرکای تجاری مهمی برای اسراییل به شمار می‌آیند، بنابراین تداوم جنگ بر صادرات روسیه تاثیر قابل‌توجهی خواهد داشت. صادرات روسیه به دلیل تحریم‌های غرب کاهش یافته و افزایش عوارض صادراتی از ماه جاری دیگر چالشی است که فولادسازان روس با آن روبه‌رو هستند.

به گزارش کالانیش، در هفت ماه اول سال جاری میلادی روسیه ۶۵۵ هزار تن میلگرد و مفتول فولادی به اسراییل صادر کرد. در ماه هشتم امسال نیز وزن صادرات محصولات فولادی از روسیه به ترکیه ۶۰ هزار تا ۶۵ هزار تن بود.

در نهایت اما هنوز به سختی می‌توان در مورد پیامدهای قطعی جنگ اسراییل و حماس بر بازارهای جهانی فولاد سخن گفت؛ بازار فعلا در هاله‌ای از ابهام و نگرانی فرو رفته است.

انتهای پیام/

کد خبر 7390

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =