کد خبر 7401
۲۳ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۰

آهن‌نیوز گزارش می‌دهد؛

تاثیر آنی و بلندمدت جنگ غزه بر بازار فولاد/ تولیدکنندگان در استرس گرانی نفت

تاثیر آنی و بلندمدت جنگ غزه بر بازار فولاد/ تولیدکنندگان در استرس گرانی نفت

با توجه به شرایط فعلی، احتمالاً اختلال عمده‌ای در عرضه فولاد وجود ندارد. اسرائیل و فلسطین هر دو از نظر جغرافیایی واحدهای کوچکی هستند و هیچ یک تولیدکننده یا صادرکننده فولاد نیستند. اسرائیل وابسته به واردات است و بیش از ۲ میلیون تن محصولات فولادی تمام شده را خریداری می‌کند.

 به گزارش خبرنگار آهن نیوز؛ درگیری اخیر حماس و رژیم صهیونیستی توانسته بسیاری از بازارها را تحت تاثیر قرار دهد که البته با تداوم جنگ، احتمالاً ترس از اختلال در عرضه نفت و تقاضای بیشتر برای دارایی‌های امن مانند طلا، دلار آمریکا و فرانک سوئیس افزایش خواهد یافت. برای نمونه، قیمت طلا از زمان آغاز درگیری تا کنون کمی بیش از ۱ درصد افزایش یافته است. بازدهی اوراق بهادار خزانه داری ایالات متحده حدود ۱۳ واحد درصد کاهش یافته و به ۴.۶۵۷ درصد رسیده است.

در سوی دیگر، این درگیری می‌تواند مبادلات تجاری دو طرف را با سایر کشورها به ویژه در بخش فولاد کاهش دهد. اگر بنادر مهم اسرائیل مانند حیفا هدف موشک‌های حماس قرار بگیرند، بدون تردید این شرایط تشدید و واردات فولاد از سایر کشورها به ویژه ترکیه و روسیه تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

تاثیر اقتصادی

 براساس گزارش رویترز؛ در سال‌های اخیر محدودیت‌های طولانی مدت، دسترسی فلسطینیان به بازار کار اسرائیل را به شدت محدود کرده است. از همین روی، نرخ بیکاری غزه یکی از بالاترین نرخ‌ها در جهان است. آخرین داده‌های اداره مرکزی آمار فلسطین می‌گوید که نرخ بیکاری ۴۶ درصد بوده که در میان جوانان این رقم به حدود ۷۰ درصد می‌رسد. با این شرایط، طبیعتا بستن مرزهای غزه و بمباران آن وضعیت اقتصادی آن را نابود خواهد کرد که می تواند پیامدهای انسانی فاجعه بار داشته باشد.

در مقابل، بسیاری از بخش‌های کلیدی اسرائیل به فعالیت خود در طول جنگ بدون وقفه ادامه خواهند داد، این بخش‌ها به‌شدت به کارگران خارجی وابسته هستند که شامل بخش شیمیایی اسرائیل به عنوان منبع اصلی صادرات است.

همچنین، منطقه دریای مرده سرشار از مواد معدنی است و بندر اشدود، تنها در ۲۰ مایلی شمال نوار غزه، مرکز اصلی صادرات پتاس است. وال استریت در گزارشی نسبت به چشم انداز صادرات پتاس ناشی تداوم درگیری ابراز نگرانی کرده است در این هفته جاری، شاخص اصلی سهام اسرائیل ۶ درصد کاهش داشته است. هرچند، هیچ هشدار جدیدی از سوی آژانس‌های رتبه بندی در مورد بدهی اسرائیل وجود ندارد.   بنابراین تداوم جنگ به ضرر اقتصاد هر دو طرف خو اهد بود.

تاثیر بر بخش فولاد

با توجه به شرایط فعلی، احتمالاً اختلال عمده‌ای در عرضه فولاد وجود ندارد. اسرائیل و فلسطین هر دو از نظر جغرافیایی واحدهای کوچکی هستند و هیچ یک تولیدکننده یا صادرکننده فولاد نیستند. اسرائیل وابسته به واردات است و بیش از ۲ میلیون تن محصولات فولادی تمام شده را خریداری می‌کند. صادرکننده اصلی به اسرائیل، از سوی ترکیه بوده که به دلیل نزدیکی جغرافیایی است و همچنین بخشی از واردات از سوی چین، روسیه، اسپانیا و غیره تامین می‌شود.

براساس اعلام منابع معتبر؛ تاکنون درگیری اخیر هیچ تاثیری بر تجارت فولاد بین اسرائیل و این کشورها نداشته است. به احتمال زیاد این بخش تحت تاثیر قرار نمی‌گیرد مگر اینکه لجستیک به شدت آسیب ببیند. اما چنین علائمی تا کنون قابل مشاهده نیستند. یکی دیگر از نگرانی‌های احتمالی می‌تواند موضع ترکیه در آینده باشد زیرا اعلام کرده است که آماده ارسال کمک‌های بشردوستانه به فلسطین آسیب دیده از درگیری است.

همچنین، بر اساس داده‌های انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، در شش ماهه نخست سال جاری، صادرات تمام شده فولاد ایران به ۱.۵۳ میلیون تن رسید که نسبت به سال قبل ۸ درصد رشد داشته است. ایران عمدتاً به چند کشور آسیای جنوب شرقی صادرات دارد و این جریان تجاری ممکن است بدون اختلال باقی بماند. با این حال، اگر چند کشور عربی تولیدکننده و صادرکننده فولاد مانند مصر و الجزایر در جنگ مشارکت کنند، این معادله ممکن است متعاقباً تغییر کند. در چنین شرایطی، تأثیرات زیادی بر قیمت انرژی و تجارت فولاد خواهد داشت.

مواد خام

مهمترین بخش این درگیری‌ها این است که بیش از ۳۰ درصد از تولید جهانی نفت خام در خاورمیانه متمرکز شده است. بنابراین، اگر سایر کشورهای عربی با فلسطینی‌ها همبستگی نشان دهند شرایط مواد خام میتواند بغرنج شود. این کشورها شامل مصر، الجزایر، بحرین، مراکش، ترکیه، یمن، تونس و کویت می‌شوند. از همین روی، سازمان‌های جهانی نگران تأثیر احتمالی، بر قیمت نفت خام و انرژی هستند، زیرا جهان عرب برای حمایت از حماس اعلام آمادگی کرده است.

آژانس بین‌المللی انرژی در جدیدترین گزارش ماهانه خود از بازار نفت اعلام کرد، در حالی که جنگ اسرائیل و حماس هنوز تأثیر مستقیمی بر عرضه فیزیکی نداشته است، با گسترش بحران، بازارهای نفت می‌تواند وارد بحران شوند. آژانس بین المللی انرژی در گزارش خود اعلام کرد: مناقشه خاورمیانه مملو از بی ثباتی است و رویدادها به سرعت در حال توسعه هستند.

سرمایه گذاران به دقت پتانسیل اختلالات تولید در خاورمیانه را زیر نظر دارند. آژانس بین‌المللی انرژی همچنین خاطرنشان کرد که خاورمیانه بیش از یک سوم تجارت جهانی نفت از طریق دریا را به خود اختصاص می‌دهد و درگیری اسرائیل و حماس نگرانی‌ها مبنی بر تحت تأثیر قرار گرفتن تولید انرژی منطقه‌ای را تشدید کرده است.

چشم انداز

افزایش قیمت نفت و انرژی به ناچار هزینه‌های کالاها و خدمات را افزایش می‌دهد و منجر به تورم گسترده می شود. صندوق بین‌المللی پول قبلاً زنگ خطر را به صدا درآورده است که جنگ اسرائیل و حماس می‌تواند تورم را تحریک و رشد جهانی را در صورت تبدیل به درگیری گسترده‌تر که باعث افزایش قابل توجه قیمت نفت شود، مختل کند.

 معاون اول مدیرعامل صندوق بین‌المللی پول در مصاحبه‌ای با بلومبرگ گفت: افزایش ۱۰ درصدی قیمت نفت منجر به افزایش ۰.۴ درصدی تورم در سال بعد می‌شود. بر اساس این سناریو، تولید جهانی ۰.۱۵ درصد کاهش می‌یابد. این به یک محیط تورم‌زا کمک و بانک‌های مرکزی را به چالش می‌کشد.

فشارهای تورمی بیشتر در نهایت تأثیر منفی بر همه کالاها از جمله فولاد خواهد داشت، زیرا مصرف کنندگان نهایی شاهد کاهش اجتناب ناپذیر مصرف هستند.

انتهای پیام/

کد خبر 7401

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =