کد خبر 7444
۲۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۹

چرا دلار کاهشی شد؟

چرا دلار کاهشی شد؟

رشد شاخص‌های محبوب سرمایه‌گذاری مانند طلا در بازارهای جهانی همزمان با افت نرخ ارز در بازار داخل شده است. برخی فعالان بازار از اصطلاح پیشخور شدن برای نرخ دلار استفاده می‌کنند. اما دلیل روند معکوس نرخ دلار چیست؟ به عقیده بسیاری از تحلیلگران در روزهای ابتدایی هفته گذشته و همزمان با آغاز درگیری‌های نظامی در منطقه، با مطرح شدن احتمالاتی مبنی بر گسترش این درگیری‌ها در کل منطقه، جو جدیدی از انتظارات تورمی شکل گرفت که باعث رشد بی‌رویه نرخ ارز شد.

به گزارش آهن نیوز؛ اما با گذشت زمان و عدم شرکت ایران در این درگیری‌ها سطح انتظارات مذکور فروکش کرده و نرخ ارز نیز به تبع آن دچار افت شده است. این در حالی است که دیگر بازارهای جهانی با تداوم یافتن درگیری‌ها در حال واکنش هستند. قیمت دلار آزاد نیز که در راستای روند کاهشی خود در روزهای پایانی هفته گذشته به کانال ۵۱ هزار تومانی رسیده بود در بازار روز گذشته در نیمه نخست این کانال نوسان کرد.

دیگر نکته قابل توجه بازار روز شنبه عدم تغییر قیمت سکه نسبت به نرخ پایانی هفته گذشته بود. هر قطعه سکه طلا طرح جدید در بازار روز گذشته مانند روز پنج‌شنبه ۲۰ مهر در رقم ۲۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان به فروش رسید.

گوش‌ به‌ زنگ اخبار

بررسی‌های به‌عمل آمده از روند معاملات شاخص ارزی گویای آن است که نرخ دلار در کانال ۵۱ هزار تومانی در حال کریدورسازی است و معامله‌گران نیز در شرایط پرالتهاب رسانه‌ها گوش‌به‌زنگ اخبار مثبت و منفی هستند. پس از شکل‌گیری نوسانات قیمتی چشم‌گیر در نرخ دلار آزاد در معاملات هفته گذشته و به‌هم ریختن تعادل عرضه و تقاضا در بازار، حال به‌نظر می‌رسد عدم انتشار خبر جریان‌ساز تازه باعث شکل‌گیری یک تعادل جدید در بازار شده است.

قیمت دلار آزاد که در بازار روزهای پایانی هفته گذشته به پله‌های ابتدایی کانال ۵۱ هزار تومانی رسیده بود، در بازار روز شنبه در این کانال نوسان افزایشی ۱۵۰ تومانی را ثبت کرد و به رقم ۵۱ هزار و ۳۰۰ تومان رسید.

تحلیلگران بر این باورند که در صورت عدم حمایت بازارساز از نرخ ارز، کانال‌های ۵۱ و ۵۲ هزار تومانی می‌تواند بازه جدید نوسان شاخص ارزی باشد. اما از سوی دیگر برخی از فعالان بازار معتقدند که شرایط سیاسی حال حاضر منطقه می‌تواند زمینه‌ساز رشد قیمت‌های مجدد در نرخ ارز باشد در نتیجه این افراد از حجم معاملات خود کاسته و اخبار را دنبال می‌کنند.

اما برخلاف روند کم نوسان نرخ دلار آزاد در بازار دیروز بررسی‌های به‌عمل آمده از روند نرخ دیگر ارزهای شاخص بازار خبر از نوسانات کاهشی قابل توجه می‌دهد. قیمت یورو در بازار روز گذشته هزار تومان افت کرد و در رقم ۵۳ هزار و ۵۵۰ تومان به فروش رسید. پوند نیز در بازار دیروز هزار و ۳۳۰ تومان افت قیمت را تجربه کرد و از رقم ۶۳ هزار و۲۰۰ تومان به رقم ۶۱ هزار و ۸۷۰ تومان رسید. کارشناسان این روند کاهشی را ناشی از کاهش تعداد خریدار در بازار می‌دانند.

منبع: دنیای اقتصاد

انتهای پیام/

کد خبر 7444

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =