کد خبر 745
۲۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۱

تحلیل روز بازار فلزات داخلی

تحلیل روز بازار فلزات داخلی

در بررسی اوضاع کلی بازار در شرایط فعلی باید گفت مشخص شدن نتایج توافقات برجام و پاسخ ایران به پیش‌نویس موجود اغلب بازارها را در حالت انتظار فروبرده است.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، آنطور که از گزارش‌ها برمی‌آید به‌رغم ابلاغ دستورالعمل بورس کالا که موجب افزایش قیمت‌ها شده است، آنچه در بازار آهن و فولاد داخلی در پایان هفته گذشته مشاهده شد، ثبات نرخ آهن در اغلب بخش‌ها بود. در ادامه آخرین تغییرات بازار فلزات ارائه شده است.

بازار آهن

امروز ۲۲ مردادماه شاهد ثبات قیمت همراه با برخی اصلاح نرخ‌ها در بازار آهن هستیم.

تا این لحظه نرخ دلار در محدوده ۳۱ هزار ۲۰۰ تومان به طور جزئی نوسان می‌کند و در بازار آهن شاهد ثبات قیمت در اکثر مبادی فروش هستیم، اما برخی شرکت‌ها به طوری نامحصوص اصلاح قیمت دارند.

قیمت میلگرد در اغلب بخش‌های بازار ثابت است و شاهد تغییر قیمت تا سقف ۱۰۰ تومان در دو شرکت هستیم.

نرخ نبشی و ناودانی تا این لحظه در تمامی شرکت‌ها ثابت اعلام شده است.

در شرکت‌ ذوب آهن نرخ شاخه تیرآهن‌های پرفروش ۲۰ تا ۴۰ هزار تومان کاهش یافت و در بخش کیلویی شاهد هیچ تغییر قیمتی نبودیم.

سه شرکت نرخ پروفیل با ضخامت ۲ مبارکه خود را ۱۰۰ تومان افزایش دادند و در شرکت صدرا قیمت برخی محصولات ۱۰۰ تومان کاهش یافت.

بورس

نرخ بهره بین بانکی بار دیگر کاهش یافت و به ۲۰٫۵۹ درصد رسید. همین موضوع شرایط را برای شروع صعودی بازار سرمایه فراهم کرد تا معاملات اولین روز هفته سبز رنگ به پایان برسد.

شاخص کل این بازار در زمان بسته شدن معاملات امروز ۱۸ هزار و ۶۳۵ واحد رشد داشت و به یک میلیون و ۴۶۷ هزار و ۱۰۰ واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن تا پایان معاملات ۶ هزار و ۲۸۲ واحد افزایش یافت و در ارتفاع ۳۹۵ هزار و ۸۸۴ واحدی قرار گرفت.

شاخص فلزات اساسی با رشد ۲۳ هزار و ۹۵۶ واحدی، رقم یک میلیون و ۶۱ هزار و ۷۹۱ واحد را نشان داد.

در عین حال نمادهای «فولاد»، «فملی»، «شستا»، «خودرو»، «وبملت»، «وپارس» و «حکشتی» بیشترین تاثیر را در روند صعودی شاخص کل داشتند.

علاوه بر این، نمادهای «وپارس»، «آسیا»، «وساپا»، «وبانک» و «فنوال» بیشترین افزایش قیمت را تجربه کردند. همچنین نمادهای «غاذر»، «تکنو»، «وآذر»، «مداران» و «کمنگنز» بیشترین کاهش قیمت را در بازار امروز رقم زدند.

بورس کالا

همچنین براساس جدیدترین اطلاعیه عرضه بورس کالا شنبه ۲۲ مرداد ماه ۱۴۰۱، ۱ میلیون و ۸۳۹ هزار و ۷۸۱ تن محصول فولادی در تالار صنعتی و حراج باز عرضه شد.

در همین راستا، این سبد شامل میلگرد، تیرآهن، ناودانی، شمش بلوم، سنگ آهن دانه‌بندی، کنسانتره سنگ آهن، گندله سنگ آهن، آهن اسفنجی و ورق سرد است.

در همین حال، ۵۴۸ هزارتن شمش بلوم  با قیمت پایه ۱۴۳ هزار و ۷۵۵ ریال در بورس کالا عرضه شد. لازم به ذکر است که حجم عرضه در نظر گرفته شده برای عرضه شمش بلوم نسبت به هفته گذشته افزایش ۴٫۸ درصدی را نشان می‌دهد.

همچنین در معاملات امروز بورس کالا ۴ هزار و ۱۵۰ تن میلگرد کلاف با قیمت پایه ۱۵۸ هزار و ۶۶۴ ریال عرضه شد. ضمن اینکه حجم عرضه شده برای میلگرد کلاف در معاملات امروز نسبت به هفته گذشته ۱٫۰۵ درصد افزایش یافته است.

ناودانی با حجم ۶۰۰ تن و با قیمت پایه ۱۶۶ هزار و ۲۸۶ ریال عرضه شد و لازم به ذکر است که قیمت این محصول ۴٫۳ درصد افزایش یافته است.

در عین حال ۴ هزار و ۵۳۱ تن تیرآهن با قیمت پایه ۱۶۲ هزار ریال عرضه شد که حجم عرضه شده برای تیرآهن در معاملات امروز نسبت به هفته گذشته افزایش یافته است.

در همین حال سنگ آهن دانه بندی با حجم ۱۵۴ هزارتن و قیمت پایه ۷ هزارو  ۹۴۸ ریال عرضه شد و بررسی ها نشان می دهد که قیمت این محصول ۱۸/۰۲درصد کاهش یافته است.

همچنین کنسانتره سنگ آهن با قیمت پایه ۲۱ هزار و ۱۸ ریال و حجم  ۲۳۰ هزار تن در بازار بورس کالا عرضه شد که حجم عرضه آن افزایش قابل ملاحظه‌ای داشت.

در عین حال گندله سنگ آهن نیز با حجم ۷۵۰هزارتن و با قیمت پایه ۲۷ هزار و ۴۸۱ ریال در تالار عرضه شد که باافزایش حجم عرضه ۲۱٫۱ درصدی مواجه شد.

بر این اساس آهن اسفنجی با حجم ۸۶ هزار و ۵۰۰ تن و با قیمت پایه ۷۳ هزار و ۱۱۱ ریال عرضه شد که حجم عرضه آن ۰/۵ درصد افزایش یافته است.

ورق سرد نیز با قیمت ۲۱۹ هزار و ۳۵۰ ریال در تالار صنعتی بورس کالا عرضه شد که ورق سرد خودرو با حجم ۴۷ هزارتن و ورق سرد لوازم خانگی با حجم ۱۵ هزار تن داد و ستد شد.

همچنین، تالار حراج باز میزبان عرضه، سنگ آهن دانه‌بندی و کنسانتره سنگ آهن است.

تحلیل روزِ بازار

در بررسی اوضاع کلی بازار در شرایط فعلی باید گفت مشخص شدن نتایج توافقات برجام و پاسخ ایران به پیش‌نویس موجود اغلب بازارها را در حالت انتظار فروبرده است با اینکه اثرات برجام تقریبا خنثی شده، اما خبرهایی که کم و بیش در این زمینه منتشر شده، موجب کاهش تدریجی نرخ دلار شده است به طوری که پیش‌بینی می‌شود در این بازه زمانی و تا مشخص شدن نتایج قطعی بین کانال ۳۰ الی ۳۱ هزار تومان در نوسان باشد.

همچنین به نظر می‌رسد در هفته جاری بازار آهن پیش از اعمال دامنه مثبت و منفی ۳ درصد و نرخ محصولات فولادی حوزه CIS بیشتر از از نرخ دلار تأثیر بپذیرد.

پایان پیام/ ف

کد خبر 745

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =