کد خبر 7496
۲۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۷

امضای تفاهم‌نامه میان شستا و سازمان اقتصاد مقاومتی ارتش در حوزه معادن

امضای تفاهم‌نامه میان شستا و سازمان اقتصاد مقاومتی ارتش در حوزه معادن

صبح امروز (سه‌شنبه) تفاهم‌نامه همکاری و مشارکت و سرمایه‌گذاری در زمینه اکتشاف، استخراج، فراوری و بهره‌وری در محدوده‌های معدنی بین شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی (شستا) و سازمان اقتصاد مقاومتی ارتش جمهوری اسلامی ایران به امضا رسید.

به گزارش آهن نیوز؛ صبح امروز مراسم امضای تفاهم نامه همکاری و مشارکت و سرمایه گذاری در زمینه اکتشاف، استخراج، فراوری و بهره‌وری در محدوده‌های معدنی بین سرمایه‌گذاری صدر تأمین (تاصیکو) از شرکت‌های تابعه سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی (شستا) و سازمان اقتصاد مقاومتی ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور وزیر تعاون، معاون هماهنگ‌کننده ارتش جمهوری اسلامی ایران، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی (شستا)، مدیرعامل صدر تأمین و رئیس سازمان اقتصاد مقاومتی ارتش برگزار شد.

حرکت در راستای برنامه‌های اقتصادی دولت

«ابراهیم بازیان» مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی (شستا) در این مراسم گفت: مجموعه شستا با دارا بودن بیش از ۱۶۳ شرکت کنترلی و ۱۰۰ شرکت غیر کنترلی، بزرگ‌ترین هولدینگ چند رشته‌ای در نظام اقتصادی کشور است که به‌عنوان لیدر بازار سرمایه شناخته می‌شود.

وی افزود: در دولت سیزدهم با توجه به تمرکز بر رشد و سرمایه‌گذاری یک جهت‌گیری تحولی را در راستای بهره‌مندی از ظرفیت‌های حوزه سرمایه‌گذاری از جمله حوزه نفت و پتروشیمی، معادن و بخش صنعت، دارویی، انرژی، اپراتورهای مخابراتی و ارتباطی بیش از ۱۷ رشته صنعت، امروز سهام با ارزش در بازار و تولید در اختیار داریم. تلاش همه جانبه و همسوی مجموعه‌های اقتصادی وزارت در جهت این است که بتوانیم طی مدت برنامه ۵ ساله خود همراستا با سیاست دولت، بهره‌مندی حداکثری را داشته باشد.

مدیرعامل شستا تاکید کرد: در این راستا باید بگویم امروز شستا نزدیک به ۲ درصد (GDP ) تولید ناخالص داخلی کشور و ۴ درصد صادرات به بیش از ۴۰ کشور را دارد. بیش از ۵ میلیارد دلار گردش مالی این مجموعه است و نیمی از آن در قالب دلاری رد و بدل می‌شود.

بازیان بیان کرد: مجموعه بزرگ کشتیرانی در اختیار ما است که بیش از ۳۰ درصد حمل و نقل دریایی را برعهده دارد، مجموعه‌های نفت‌کش، پتروشیمی و معدنی در اختیار ما است و دو و نیم درصد انرژی کشور را در سه نیروگاه تولید می‌کنیم. در بخش صنایع عمومی در حوزه‌های دامپروری سومین مجموعه تولید شیر هستیم و هدفگذاری ۵۰۰ هزار تنی در طی پنج سال آینده داریم.

بازیان خاطرنشان کرد: در اپراتور رایتل جهت‌گیری به سمت اقتصاد دیجیتال را دنبال می‌کنیم. تمام این‌ها در مجموعه پرتفوی شستا در جریان هم‌افزا با سایر پرتفوهای در اختیار وزارت تعاون، تلاش می‌کند در چند حوزه ناظر به درون و بیرون موثر واقع شود و در جریان نگاه اقتصاد مقاومتی بتواند تحولی را در راستای برنامه‌های اقتصادی دولت داشته باشد.

وی تأکید کرد: یکی از مجموعه‌های مهم ما مجموعه صدر تأمین است که به شرکت معدنی و صنعتی ما مربوط بوده و مدیریت ذوب‌آهن اصفهان نیز دست این مجموعه است. تلاش ما این است که دوباره این صنعت کهن به زنجیره تأمین صنایع فولادی برگردد و رشد توسعه را تجربه کند. پهنه‌های معدنی بسیار غنی و برخوردار از ظرفیت‌های بالا در کشور وجود دارد که در اختیار این مجموعه است. شکل‌گیری ظرفیت‌های خوبی که در حوزه اکتشاف، استخراج، فراوری و ارزش‌آفرینی در حوزه زنجیره ارزش صنایع معدنی در این مجموعه، گام بلندی است که صدر تأمین را در قله سرمایه‌گذاری شستا قرار می‌دهد.

بهره‌مندی مردم از مزایای معادن/ ایران حدود ۶۰ عنصر معدنی دارد

«امیرحسین نادری» مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری صدر تأمین نیز در این مراسم گفت: ایران حدود ۶۰ عنصر معدنی دارد و ۶ درصد از منابع دنیا در اختیار دارد، درحالی‌که یک درصد جمعیت دنیا در ایران است. به‌واسطه وجود نفت و گاز تقریبا عناصر معدنی ما مغفول مانده و سرمایه‌گذاری‌های موردنیاز در این بخش انجام نشده است. بعد از تحریم‌ها و مسائلی که در حوزه‌های انرژی رخ داد توجه کشور به این حوزه جلب شد.

وی افزود: در حوزه طلا کشور در حال حاضر ۱۰۰ تن طلا در سال مصرف می‌کند در حالیکه کل تولید حدود ۹ تن و کل ظرفیت ایجاد شده برای فلز طلا نیز ۱۴ تن است. ایران روی کمربند طلا قرار گرفته و ظرفیت‌های زیادی در این حوزه در کشور وجود دارد. جالب این است که اکثر طلاهای کشور در مناطق مرزی و از نظر اقتصادی محروم قرار دارد.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری صدر تأمین ادامه داد: در دولت انقلابی سیزدهم بیشترین میزان سرمایه‌گذاری معدنی را در کشور انجام بدهیم و سال گذشته و امسال مجموع ۱۰۰۰ میلیارد تومان در معادن طلای سیستان و بلوچستان سرمایه‌گذاری کردیم که باعث افتخار است. در ۲ ماه آینده فلز طلا این معادن را در گام نخست ۵۰۰ کیلو و در گام‌های بعدی تا ۱۰ تن استخراج خواهیم کرد. این کار کل منطقه را از نظر اقتصادی تحت تاثیر خود قرار خواهد داد.

نادری خاطرنشان کرد: مجموعه ارتش در حوزه معدن‌کاری حرکت قابل‌توجهی انجام نداده است. ما از این مجموعه خواستیم که صدر تأمین را به‌عنوان بازوی اجرایی خود در حوزه معدن‌کاری و اکتشاف قرار دهند. در این مجموعه تخصصی‌ترین تیم کشور را در حوزه استخراج و فراوری معدنی را در اختیار داریم. امیدواریم پس از امضای این تفاهم‌نامه بتوانیم حرکت جهادی و سریعی را در حوزه اکتشافات انجام بدهیم و بتوانیم با سرمایه‌گذاری مشترک مردم را از مزایای این معادن بهره‌مند کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر 7496

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =