کد خبر 7510
۲۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۲

آهن‌نیوز گزارش می‌دهد؛

خیز فولادسازان تُرک برای تصاحب بازار آفریقا / اسراییل و یمن مشتریان درجه یک ترکیه

خیز فولادسازان تُرک برای تصاحب بازار آفریقا / اسراییل و یمن مشتریان درجه یک ترکیه

طبق گزارش انجمن صادرکنندگان فلزات آهنی و غیرآهنی مدیترانه‌ (ADMIB)، بازارهای آفریقا به ویژه الجزایر و مصر در حال تبدیل شدن به مقصدهای مهم صادراتی جایگزین برای فولادسازان ترکیه هستند.

به گزارش خبرنگار آهن نیوز؛ طبق گزارش انجمن صادرکنندگان فلزات آهنی و غیرآهنی مدیترانه‌ (ADMIB)، بازارهای آفریقا به ویژه الجزایر و مصر در حال تبدیل شدن به مقصدهای مهم صادراتی جایگزین برای فولادسازان ترکیه هستند. این روند به تداوم کاهش تقاضای جهانی فولاد مربوط می‌شود.

در ماه سپتامبر، مقصد اصلی صادرات فولادسازان ترکیه، آلمان به ارزش ۲۰۵.۵ میلیون دلار بود. رتبه‌های دوم و سوم را به ترتیب رومانی (۱۵۶.۲ میلیون دلار) و اسرائیل (۱۱۸.۶ میلیون دلار) را به خود اختصاص می‌دهند. یمن در ماه سپتامبر وارئات خود را از ترکیه ۱۰۱ درصد و مصر ۳۹ درصد نسبت به ماه قبل افزایش داد و هر دو کشور وارد 10 بازار صادراتی ترکیه شدند.

در همان زمان، اعضای ADMIB گزارش دادند که رومانی در میان مقاصد صادراتی آنها در ماه سپتامبر مقام اول را به خود اختصاص داده است و پس از آن الجزایر و عراق قرار دارند. همانطور که فواد توسیالی رئیس ADMIN خاطرنشان کرد، کاهش تقاضای فولاد در جهان همچنان ادامه دارد و اقدامات حمایتی و استفاده از سرمایه گذاری عمومی در سراسر جهان در حال افزایش است.

به گفته وی، روند منفی همچنان برای صادرکنندگان فولاد ترکیه ادامه دارد، بطوریکه  آنها در حجم و هزینه عرضه دچار زیان شدید شده‌اند. در این شرایط، فولادسازان کشور با تمرکز بر بازارهای جایگزین بر جبران زیان متمرکز شدند. آنها توانستند به رشد صادرات در بازارهای آفریقا، به ویژه الجزایر و مصر دست یابند.

فواد توسالی همچنین اعلام کرد که به محض بهبود تقاضای جهانی، ترکیه تلاش خواهد کرد تا سهم خود را از تجارت جهانی فولاد افزایش دهد.

شرکت‌های فولادی ترکیه در آگوست ۲۰۲۳ تولید فولاد را با ۳.۵ درصد کاهش نسبت به جولای به ۲.۷۹۱ میلیون تن رساندند. این شاخص در مقایسه با مردادماه سال گذشته ۱.۶ درصد کاهش داشته است. در ژانویه تا آگوست ۲۰۲۳، فولادسازان ترکیه ۲۱.۶ میلیون تن فولاد تولید کردند که ۱۲.۱ درصد کمتر از مدت مشابه سال ۲۰۲۲ است.

افزایش صادرات میلگرد

همچنین، براساس داده‌های مرکز آمار ترکیه (TUIK) شرکت‌های فولادی این کشور در آگوست ۲۰۲۳ صادرات میلگرد را با ۱۲.۱ درصد افزایش نسبت به ماه قبل به ۳۷۰.۸ هزار تن رساندند. البته در شرایط سالانه، صادرات محموله‌ها ۳۵.۸ درصد کاهش یافت. مصرف‌کننده اصلی میلگرد ترکیه اسرائیل با بیش از ۱۰۲ هزار تن (افزایش ۲۱.۲ درصد سالانه) و یمن با ۵۵.۶ هزار تن (کاهش ۳۳.۸ سال در سال) بودند. همچنین، اتیوپی در رتبه سوم قرار دارد.

البته در بازه زمانی ژانویه تا آگوست ۲۰۲۳، فولادسازان ترکیه صادرات میلگرد را ۴۸ درصد نسبت به سال قبل کاهش دادند و به ۲.۱ میلیون تن رساندند.

انتهای پیام/

کد خبر 7510

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =