کد خبر 7521
۲۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۹

گزارش آهن‌نیوز از بازار آهن؛

سنگینی سایه جنگ بر بازار فولاد ادامه دارد

سنگینی سایه جنگ بر بازار فولاد ادامه دارد

ادامه ناآرامی‌ها در منطقه و بالا گرفتن درگیری‌ها احتمال تداوم روند افزایش قیمت ارز و رشد قیمتی مقاطع فولادی را در شرایط افت تقاضای شدید برای این محصولات به همراه دارد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری آهن‌نیوز، انفجار در بیمارستان غزه ترس از بالا گرفتن درگیری‌ها در منطقه را افزایش داده و قیمت طلا و سکه و دلار را بالا برد طوریکه در بازار امروز دلار که به کانال ۵۰ تومان افت کرده بود مجدد به کانال ۵۱ هزار تومان برگشت و با قیمت ۵۱ هزار و ۶ تومان در بازار تهران معامله شد. در این میان دبیر کل سازمان ملل هشدار داد که سرنوشت کل منطقه خاورمیانه در خطر است و می‌توان گفت احتمالا ادامه تنش‌ها و روند رو به افزایش بازارهای مالی همچنان ادامه داشته باشد.

این در حالی است که در روزهای گذشته با عضویت ایران در پیمان شانگهای امیدها برای عبور از تحریم‌ها جان گرفت و در این راستا وزارت امور اقتصادی و دارایی اعلام کرد: عضویت ایران در پیمان شانگهای برای ایران مزیت‌های اقتصادی در بخش‌های حمل و نقل و تجارت خارجی، واردات و صادرات دارد و در مسیری برای خنثی‌سازی شرایط تحریمی است.

عضویت ایران در پیمان شانگهای سبب بهبود روابط با اعضای این گروه و ظرفیت‌های اقتصادی جدیدی را برای کشور فراهم می‌کند و به لحاظ موقعیت ژئوپلیتیک منحصربه‌فردی که ایران دارد، به دروازه عبور و مرور کشورهای عضو تبدیل خواهیم شد.

از طرف دیگر در جدید ترین اقدام سامانه مودیان با شفافیت در صدور صورتحساب‌های الکترونیکی، به ثبت خرید و فروش‌ها و هر گونه معامله منجر شده است تا جلوی انحراف‌های مالیاتی گرفته شده و مالیات ستانی عادلانه از فعالان اقتصادی دریافت شود.

طبق آخرین گزارش‌های سازمان امور مالیاتی تاکنون ۴۸ هزار مودی به این سامانه پیوسته‌اند که شامل ۴۷۰ شرکت بورسی، ۹۵ شرکت دولتی و مابقی اشخاص حقوقی دیگر هستند.

شرایط بلاتکلیف در بازار آهن

هفته گذشته با توجه به ناآرامی‌های اخیر در منطقه و افزایش قیمت هیجانی ارز در ابتدای هفته قیمت همه مقاطع فولادی با رشد همراه بود و متقابلا افزایش تقاضا برای محصولات عرضه شده در روزهای ابتدایی هفته را شاهد بودیم که با کاهش قیمت دلار قیمت‌ها به ثبات تقرییب در اواخر هفته رسید. اما در معاملات امروز تا به این ساعت روند کاهشی قیمت‌ها در بخش معاملات میلگرد ادامه دارد اما در بخش تیرآهن برخی از مبادی فروش از جمله ذوب آهن اصفهان افزایش نرخ بین ۱۰۰ الی ۶۵۰ تومانی در برخی سایزها و ثابت در بقیه سایزها نسبت به آخرین نرخ اعلامی روز گذشته داشتند و نرخ انواع سایزهای خود را بین ۲۵ هزار و ۵۵۰ تومان تا ۲۷ هزار و ۱۰۰ تومان اعلام کردند.

نرخ‌های اعلامی برای میلگرد نیز در معاملات امروز برای اکثر مبادی فروش بدون تغییر بود اما در برخی کاهش بین ۱۰۰ تا ۵۰۰ تومانی داشت. از جمله میلگرد جهان فولاد غرب با کاهش ۵۰۰ تومانی نرخ‌های اعلامی خود، یابز ۱۲ را ۲۴ هزار و ۵۰۰ و سایز ۱۴ را ۲۴ هزار تومان اعلام کرد.

در معاملات بورس کالا نیز این محصولات با استقبیال چندانی روبه رو نداشتند طوری که 

تیرآهن با افت حجم ۴۸/۵ درصدی به مقدار ۷ هزار و ۷۹۴ تن با میزان تقاضا ۱۶ هزار و ۴۸ تن به قیمت ۲۲ هزار و ۴۵۸ تومان معامله شد.

همچنین میلگرد با افت حجم ۶۱ درصدی به میزان ۸۸ هزار و ۷۷۸ تن براساس نرخ پایه در حالی معامله شد که با استقبال ضعیفی نسبت به هفته‌های قبل روبه رو شد و ۴۶ هزار و ۴۶۵ تن تقاضا داشت. میانگین موزون نرخ پایه این محصول ۲۱ هزار و ۵۶۴ تومان بود.

همچنین شاخص فلزات اساسی نیز در بازار سرمایه امروز افت چشمگیری داشت و با افت ۴ هزار و ۵۱۹ واحدی، رقم یک میلیون و ۵۱۰ هزار و ۴۹۴ واحد را نشان داد.

افزایش کنترل و فشار بر عرضه مواد اولیه فولاد 

در معاملات ابتدای هفته تقاضای شمش فولادی در تالار بورس الا افزایش داشته است که این موضوع با افزایش عرضه تولیدکنندگان بزرگ همراه بود و همین امر باعث جلوگیری از افزایش قیمت گردید. اما در معاملات روز دوشنبه این محصول ۲۳۸ هزار و ۶۵۰ تن شمش بلوم عرضه شد که از این میزان ۱۰۴ هزار و ۴۰۵ تن به فروش رسید که با احتساب معاملات مچینگ رقمی معادل ۴۹ درصد برآورد شد، قیمت شمش نسبت به هفته گذشته حدود ۱.۲ درصد کاهش داشت و در هر کیلو ۱۹ هزار و ۱۱۵ تومان ثبت شد. درحالی قیمت شمش کاهش یافت که آهن اسفنجی در عرضه هفته جاری با افزایش قیمت مواجه بود که این امر بیانگر افزایش کنترل و فشار روی فولادسازان است.

در بازار آزاد نیز تا امروز این محصول با کاهش قیمت همراه بود و بین قیمت‌های ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان تا ۲۰ هزار و ۹۵۰ تومان معامله می‌شود. نمودار زیر تغییرات قیمتی این محصول را از ابتدای هفته قبل و شروع جنگ حماس و اسرائیل که منجر به شوک افزایشی به بازار شد نشان می‌دهد:

سنگینی سایه جنگ بر بازار فولاد ادامه دارد

انتهای خبر/ف 

کد خبر 7521

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =