کد خبر 7532
۲۷ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۴

آهن‌نیوز گزارش می‌دهد؛

پشت پرده توافق فولادی ایالات متحده و اتحادیه اروپا

پشت پرده توافق فولادی ایالات متحده و اتحادیه اروپا

واشنگتن به دلیل ظرفیت مازاد فولادسازی کشور، به دنبال افزایش صادرات به بازار جهانی است که به بهانه آلاینده بودن تولیدات چین، در پی محدود کردن صادرات پکن و تقویت جا پای خود است.

به گزارش خبرنگار آهن نیوز؛ رویکردهای اخیر اورزولا فُن دِر لایِن، رئیس کمیسیون اروپا، طرفداران تجارت آزاد در اتحادیه اروپا را ناامید کرده است، زیرا به باور آنها او بیش از حد در برابری برنامه‌های واشنگتن برای جلوگیری از واردات فولاد و آلومینیوم چین تسلیم شده است. البته این نگرانی از زمان دونالد ترامپ وجود داشته است. ترامپ به دلایل نادرست مرتبط با امنیت ملی ایالات متحده، تعرفه‌های غیرعادی بر فولاد و آلومینیوم  برخی از کشورها از جمله اتحادیه اروپا اعمال کرد.

  اما دولت بایدن، این تعرفه‌ها را برای صادرکنندگان اتحادیه اروپا به حالت تعلیق درآورد و سیستم سهمیه بندی موقت را جایگزین آن آنها کرد. در مقابل، واشنگتن برای توسعه بخش «فولاد سبز» بروکسل را تحت فشار قرار داده است. این امر به طور مشترک تعرفه‌هایی را بر فولاد و آلومینیوم از تولیدکنندگان آلاینده یعنی چین، اعمال می‌کند و سایر کشورهای همسو نیز می‌توانند به آنها بپیوندند.

از آنجایی که این توافق، اساساً با مکانیسم تعدیل انتشار کربن اتحادیه اروپا ناسازگار بوده و حتی احتمالاً بر اساس قوانین سازمان تجارت جهانی غیرقانونی است، بروکسل تاکنون در برابر آن مقاومت کرده است. بنابراین این نگرانی در اتحادیه اروپا افزایش یافته که احتمالا فون در لاین همسو با بایدن خواهد شد. باید توجه داشت که واشنگتن به دلیل ظرفیت مازاد فولادسازی کشور، به دنبال افزایش صادرات به بازار جهانی است، که به بهانه آلاینده بودن تولیدات چین، در پی محدود کردن صادرات پکن و تقویت جای پای خود است.

 براساس پیش نویس اتحادیه اروپا این بلوک از سیاست‌های حمایتی تجاری (ضد دامپینگ) برای جلوگیری از ورود فولاد چین استفاده خواهد کرد.  سخت نیست که این رویکرد را به عنوان یک مورد کاملاً بی‌شرمانه از یک منطق جدید در نظر گرفته شود. پیش‌نویس سند اتحادیه اروپا به عنوان شاخص تعرفه‌های بالقوه ارقام ۱۰ درصدی برای آلومینیوم و ۲۵ درصدی برای فولاد را پیشنهاد می دهد که به صورت شگفت‌انگیزی برابر با تعرفه‌های ترامپ است.

البته فعالان بازار اتحادیه اروپا باور دارند که برای تضمین یک معامله تجاری با ایالات متحده، اتحادیه اروپا باید موضع سخت‌تری در قبال واردات از برخی کشورها اتخاذ کند. به ویژه، رسانه‌ها از یک تحقیق برنامه ریزی شده ضد یارانه‌ای در مورد تولیدکنندگان فولاد چین خبر دادند. البته باید توجه داشت که واردات چینی سهم اندکی از بازار اتحادیه اروپا را به خود اختصاص می‌دهد و انجمن‌های صنعتی چنین ابزارهای حمایت از تجارت را در زمینه مازاد ظرفیت جهانی منسوخ می‌دانند.

بر اساس گزارش‌های رسمی، صادرات فولاد از چین به اتحادیه اروپا در ژانویه تا ژوئیه سال جاری با ۶.۵ درصد کاهش به ۲.۴۱ میلیون تن رسید. بر اساس برآوردهای S&P Global، به صورت سالانه، واردات فولاد چین در حال حاضر ۳ درصد از ۱۳۸ میلیون تن تقاضای اتحادیه اروپا را تشکیل می‌دهد. هیچ توافقنامه فولادی بین ایالات متحده و اتحادیه اروپا وجود ندارد که می‌تواند تعرفه‌های متقابل بر ۱۰ میلیارد دلار از صادرات طرفین را بازگرداند مگر اینکه تعلیق اقدامات حفاظتی تمدید شود.

انتهای پیام/

کد خبر 7532

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =