کد خبر 7536
۲۸ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۰

آهن‌نیوز از بازار جهانی فولاد گزارش می‌دهد:

گره کور در بازار جهانی فولاد/ آیا شرایط در سال ۲۰۲۴ بهبود می‌یابد؟

گره کور در بازار جهانی فولاد/ آیا شرایط در سال ۲۰۲۴ بهبود می‌یابد؟

بازارهای جهانی فولاد همچنان با دامنه نوسان محدود در ثبات است و تنها فاکتوری که می‌تواند همه چیز را به هم بزند مساله قیام حماس است. مقاطع طویل فولادی ترکیه در پی تشدید تنش‌ها در فلسطین با کاهش تقاضا همراه بود چرا که این منطقه جز بازارهای سنتی ترکیه بود.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز؛ بازارهای جهانی فولاد همچنان با دامنه نوسان محدود در ثبات است، به نظر نمی‌رسد، شرایط تغییر جدی یابد. تنها فاکتوری که می‌تواند همه چیز را به هم بزند مساله قیام حماس است اگر دد منشی اسراییل باعث ورود حزب الله به جنگ شود آینده منطقه معلوم نخواهد بود. آنچه مسلم است ساختار کشورهای عربی با این تکان تغییر خواهد یافت. تاریخ منطقه می‌گوید داستان وارد مرحله دیگری شده است. تجربه نشان داده هر زمانی که منطقه ثروتمند می‌شود یک اتفاق جدید رقم می‌خورد.

گره کور در بازار جهانی فولاد/ آیا شرایط در سال ۲۰۲۴ بهبود می‌یابد؟

حاشیه سود تولید فولاد در چین 
اوضاع مسکن در چین بهبود نخواهد یافت چون تعداد خانه‌های خالی در چین برای نزدیک به سه میلیارد نفر برآورد می‌شود. پس از پایان تعطیلات چینی‌ها، حاشیه سود پایین کارخانجات فولادی، احتمال کاهش تولید فولاد و کاهش تقاضا برای سنگ آهن و وضعیت نامناسب بخش مسکن در چین از علل کاهش قیمت سنگ آهن بود. تولیدکنندگان فولاد ساختمانی در چین در حاشیه زیان قرار دارند و تولیدکنندگان مقاطع تخت نیز در وضعیت سربه سر تولید می‌کنند. این امر باعث شده تا برخی از کارخانه‌ها تولید فولاد خود را در اکتبر کاهش دهند که به معنای کاهش تقاضا برای سنگ آهن است. در نمودارهای زیر روند تاریخی حاشیه سود از ابتدای سال ۲۰۲۲ نشان داده شده است. خط چین بیانگر حاشیه سود بر اساس اخرین نرخ‌های موجود است. ارقام بر حسب دلار بر تن هستند.

گره کور در بازار جهانی فولاد/ آیا شرایط در سال ۲۰۲۴ بهبود می‌یابد؟

گره کور در بازار جهانی فولاد/ آیا شرایط در سال ۲۰۲۴ بهبود می‌یابد؟

قراضه و شمشCIS

قراضه تغییر جدی نداشته و دامنه ۳۷۰ دلار را حفظ کرده آنچنان که شمش هم در فضای ۴۷۰ دلارهرتن فوب بازی می‌کند. قیمت قراضه وارداتی ترکیه نیز ۲٫۵دلار کاهش یافت و به ۳۶۲٫۵ دلار به ازای هر تن رسید. همچنین قیمت قراضه در بازار داخلی چین در پایین ترین سطح ۴ ماه اخیر قرار گرفته ۴۰۹ دلار هر تن ثبت شده است.

قیمت سی اف آر سنگ آهن ۶۲ درصد وارداتی چین در آخرین روز هفته گذشته با کاهش ۱ دلاری به ۱۱۸ دلار به ازای هر تن رسید.
در اواخر هفته به دلیل کاهش صادرات سنگ آهن توسط برزیل و استرالیا و همین طور موجودی پایین سنگ آهن در بنادر چین باعث رشد قیمت سنگ آهن نسبت به ابتدای هفته شد.
نرخ ورق وارداتی امارات با کاهش همراه بوده است که عمده دلیل آن به گفته فعالان بازار امارات عدم استقبال خریداران خارجی از محصولات تولیدی با مقاطع فولادی چینی در بازار اروپا و آمریکا بوده است.
قیمت مقاطع طویل فولادی ترکیه در بحبوحه کاهش تقاضای صادراتی با افت همراه بوده است. همچنین به خاطر تشدید تنش‌ها در فلسطین به کاهش تقاضا همراه بود چرا که این منطقه جز بازارهای سنتی ترکیه بود.

در حوزه CIS نیز علاوه بر محموله‌های صادر شده به مصر و صادرات ناچیز به ترکیه تقریبا بازار آرامی را در سایه تحولات صورت گرفته در منطقه شاهد بودیم به طوری که آخرین نرخ شمش در این منطقه ۴۸۳ دلار شد.

آخرین قیمت ورق گرم در بازار داخلی چین تنها یک دلار رشد روزانه داشته ۵۲۰ دلار هر تن درب کارخانه ثبت شد و ورق سرد در ۶۴۳ دلار هر تن درب کارخانه با مالیات بر ارزش افزوده در ثبات ماند. قیمت قرارداد ورق گرم در بورس شانگهای نیز برای تحویل ژانویه ۵۱۶ دلار هر تن ثبت شد که ۵ دلار رشد روزانه داشت.
آخرین قیمت بیلت نیز در بازار داخلی ۴۶۹ دلار هر تن ثبت شد که یک دلار رشد روزانه داشت. میلگرد در بورس شانگهای نیز یک دلار افت داشته ۴۹۹ دلار هر تن ثبت شد.  
همچنین یک ماه اخیر صادرکننده‌های ورق گرم هند اغلب در بازار داخلی فعالند و در بازار جنوب شرق آسیا و خاور میانه فعالیتی نداشتند. قیمت‌های رقابتی چین در خاورمیانه و افت قیمت‌ها در بازار داخلی اروپا نیز بر رکود بازار صادرات ورق هند بی‌تاثیر نبوده است.
آخرین قیمت ورق گرم صادراتی چین به خاورمیانه ۱۵ دلار افت هفتگی داشته ۵۶۰ تا ۵۷۰ دلار هر تن سی اف آر ثبت شده است. ناآرامی‌های منطقه و نگرانی‌های حاصله موجب افت تقاضا و کاهش قیمت‌ها شده است.

در نمودار رو به رو روند تاریخی فاصله بین شمش بیلت CIS و قراضه وارداتی ترکیه از امریکا از ابتدای سال ۲۰۲۲ ارائه شده است. حداقل فاصله منطقی برای اینکه تولیدکنندگان در نقطه سر به سر تولید قرار بگیرند حدود ۱۰۰ دلار بر تن است. ضریب مصرف قراضه برای تولید شمش ۱٫۱ است. برای محاسبه شکاف قیمتی از این ضریب استفاده شده است.

خط چین نشانگر فاصله بین شمش و قراضه بر اساس اخرین نرخ‌های موجود است که در جدول زیر ارائه شده است:

گره کور در بازار جهانی فولاد/ آیا شرایط در سال ۲۰۲۴ بهبود می‌یابد؟

گره کور در بازار جهانی فولاد/ آیا شرایط در سال ۲۰۲۴ بهبود می‌یابد؟

پیش‌بینی روند بازار جهانی فولاد تا سال ۲۰۲۴

 انجمن جهانی فولاد پیش بینی خود از رشد تقاضای فولاد در سال ۲۰۲۳ را ۰.۵ درصد کاهش داد و به ۱.۸ درصد رساند و اظهار داشت که چشم انداز اقتصاد جهانی بدتر شده است، اما پیش بینی خود را برای سال ۲۰۲۴ با ۰.۲ واحد بهبود نسبت به قبل به ۱.۹ درصد افزایش داد.
پیش‌بینی شده تقاضای جهانی فولاد در سال ۲۰۲۳ به ۱.۸۱ میلیارد تن و در سال ۲۰۲۴ به ۱.۸۵ میلیارد تن خواهد رسید. ورلد استیل به دلیل تأثیرات تورمی، پیش بینی رشد امسال را کاهش داد. اگرچه تورم اخیراً شروع به تعدیل کرده است و این روند ممکن است چرخه انقباض پولی را در سال آینده به پایان برساند، اما چالش‌های تورمی تمام نشده و ممکن است تحت تأثیر عواملی مانند رکود بازار کار و افزایش قیمت نفت شدت گیرد.

منبع: کارگزاری پویان

انتهای خبر/ ف

کد خبر 7536

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =