کد خبر 7565
۲۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۸

آهن‌نیوز از بازار آهن گزارش می‌دهد؛

تداوم افزایش نرخ ورق و ثبات در تیرآهن و میلگرد در اولین روز هفته

تداوم افزایش نرخ ورق و ثبات در تیرآهن و میلگرد در اولین روز هفته

امروز در اولین روز هفته از التهابات بازار آهن و فولاد نسبت به انتهای هفته گذشته در پی تشدید درگیری حماس و اسرائیل، کاسته شد و بازار روز با ثبات‌تری را شاهد بود طوری که در بخش معاملات میلگرد اکثر مبادی فروش بدون تغییر قیمت بود.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، دلار امروز در بازار آزاد با قیمت ۵۰ هزار و ۴۹۱ تومان در بازار تهران مورد معامله قرار گرفت. در معاملات مرکز مبادله طلا و ارز ایران نیز دلار آمریکا به ۴۱ هزار و ۲۲۱ تومان و حواله دلار نیز به ۳۷ هزار و ۴۷۴ تومان رسید.

کم رنگ شدن سایه تحریم در اقتصاد ایران

در مجموع با در نظر گرفتن فاکتورهای مهم تاثیر گذار در بازار آهن فولاد اگر مسئله تاثیر هیجانی جنگ حماس و اسرائیل را در نظر نگیریم، سه عامل مؤثر بر بازار داخلی در رتبه نخست، سیاست دولت در کنترل تورم است که محققاً این برنامه دولت تا آخر سال ادامه خواهد یافت و همین امر دامنه نوسان قیمت پایه شمش را بین ۱۹ تا ۲۱ هزارتومان نگه خواهد داشت.
دومین عامل مساله صادرات نفت است که از ۶ ماه قبل روند صعودی صادرات شروع شده بنابراین دست دولت از ارز خالی نیست دخالت دولت در بازار ارز وقتی دلار از ۵۳ تومان بالاتر رفت و دولت با  تزریق ارز در بازار آن را کاهش داد نشان از همین امر است. مشکل اینجاست که از ۵۰ سال قبل هر وقت دست دولت‌ها از پول نفت پر شده دخالت آنها در اقتصاد بیشتر شده و حساسیت خودشان را نسبت به صادرات کالاهای غیرنفتی از دست داده اند. این امر روی تمام برنامه‌های اقتصادی دولت اثر می‌گذارد. بنابراین فعلاً بخش خصوصی باید نظاره گر باشد.
در نهایت سومین عامل حذف تحریم‌های موشکی ایران توسط سازمان ملل در روز چهارشنبه بود که نشان از تغییرات جدی در سیاست خارجی و نقش ایران در جهان دارد. روند اتفاقات بعد از توافق ایران و عربستان جدی تر از آن است که به زودی قابل تحلیل باشد. دنیا قدرت منطقه‌ای ایران را پذیرفته ولی نقش ایران را هم باید بپذیرد که آن هم دیر نیست، محققاً تغییرات اقتصادی پس از آن خواهد آمد.

در این رابطه پورابراهیمی، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در همایش روز ملی صادرات نیز بیان کرد: به واسطه اقدامات تحریمی علیه جمهوری اسلامی، کشور مسیری را انتخاب کرده که از شرایط سختی که دشمن ایجاد کرده عبور کند. پیویستن به شانگهای و بریکس، نشان دهنده شکست آمریکا در اقدامات تحریمی است. مهم‌تر از آن اذعان خود آمریکایی‌هاست.

همچنین گزارش ریچارد نفیو، طراح تحریم‌های هوشمندانه علیه نظام جمهوری اسلامی وقتی در دست دولت آمریکا قرار گرفت، طراحی انان انقدر دقیق بود که ریز صادرکنندگان و مراودات مالی و ... را می‌دانستند. مسیر حرکت به نحوی انتخاب شد که ایشان اعلام کرد بعد از ۶ماه اعمال تحریم، جمهوری اسلامی زانو خواهد زد.

در این میان بازار فولاد دنیا در انتظار و تشویش است. طوری که انجمن جهانی فولاد پیش‌بینی خود از رشد تقاضای فولاد در سال ۲۰۲۳ را ۰.۵ درصد کاهش داد و به ۱.۸ درصد رساند.

همچنین در تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی، نرخ سود بین بانکی در هفته منتهی به ۲۶ مهر ماه با ۰.۰۴ درصد کاهش به ۲۳.۷۲ درصد رسیده که نشان از رونق اقتصادی در کشور در سال پیش رو را دارد. 

وضعیت بازار آهن در معاملات امروز

امروز در اولین روز هفته از التهابات بازار آهن و فولاد نسبت به انتهای هفته گذشته که در پی تشدید درگیری حماس و اسرائیل، کاسته شد و بازار روز با ثبات‌تری را شاهد بود طوری که در بخش معاملات میلگرد اکثر مبادی فروش بدون تغییر قیمت بود و در برخی نیز کاهش بین ۱۰۰ تا ۵۰۰ تومان اعنال شد به عنوان مثال نرخ اعلامی میلگرد ذوب آهن و نورد کرمان کاهش ۲۰۰ الی ۵۰۰ تومان در برخی سایزها داشت و سایز ۱۴ را به قیمت ۲۳ هزار و ۱۵۰ تومان و سایز ۱۲ را ۲۳ هزار و ۷۵۰ تومان اعلام کرد. 

در بخش فروش تیرآهن نیز در اکثر کارخانه‌ها با ثبات قیمت همراه بود. اما کارخانه‌ ذوب آهن اصفهان در برخی سایزها کاهش قیمت ۵۰ هزار تومانی در بخش شاخه‌ای اعمال کرد. و در بخش کیلویی نرخ‌های اعلامی به شرح زیر است:

۱۴      ⬅️    ۲۷۸۰۰   تومان
۱۶      ⬅️    ۲۵۶۰۰   تومان
۱۸      ⬅️    ۲۵۶۰۰   تومان
۲۰      ⬅️    ۲۶۲۰۰   تومان
۲۲      ⬅️    ۲۶۶۰۰   تومان
۲۴      ⬅️    ۲۶۱۰۰   تومان
۲۷      ⬅️    ۲۵۵۰۰   تومان

اما در بخش ورق افزایش قیمت در برخی از انواع ورق سیاه دیده شد طوری که در کارخانه‌های فولادمبارکه و کاویان نررخ‌ها با افزایش ۲۰۰ الی ۵۰۰ تومانی اعلام شد اما کارخانه‌های اکسین و گیلان ثبات قیمت را در محصولات خود اعمال کردند.

انتهای خبر/ ف 

کد خبر 7565

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =