کد خبر 7616
۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۶

گزارش آهن‌نیوز از بازار آهن؛

تداوم رکود در بازار آهن در شروع هشتمین ماه سال

تداوم رکود در بازار آهن در شروع هشتمین ماه سال

رکﻮد در ﺑﺎزار ﻣﺤﺼﻮﻻت ﻃﻮﯾﻞ ﻓﻮﻻدی ﺑﻪ ﺑﺎﻻﺗﺮﯾﻦ ﺣﺪ رﺳﯿﺪه اﺳﺖ و ﻫﻤﺰﻣﺎن ﻗﯿﻤﺖ‌ﻫﺎ در ﺑﺎزارﻫﺎی ﺻﺎدراﺗی ﻧﯿﺰ ﻧﺰوﻟی ﺑﻮده اﺳﺖ. در معاملات امروز نیز نرخ میلگرد کاهش بین ۵۰ تا ۲۰۰ تومانی داشت.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری آهن‌نیوز، امروز نرخ دلار به کانال ۵۰ هزار تومان بازگشت و با قیمت ۵۰ هزار و ۵۸۰ تومان در بازار تهران معامله شد.

فولاد در تنگنای حوادث داخلی و خارجی

در کنار اتفاقات بیرونی مؤثر بر بازار فولاد ازجمله جنگ اخیر حماس و اسرائیل، با وضعیت فعلی سیاست گذاری کشور در حوزه فولادی و صنایع پتروشیمی، متاسفانه به بهانه ارزان بودن انرژی برای این صنایع، برنامه‌های مختلفی برای آنها پیاده می‌شود.

  با توجه به مشکلات و محدودیت‌های موجود، توسعه فولاد کشورهای منطقه به ویژه کشورهای حاشیه خلیج فارس به بازار فولاد ایران ضربه بسیار مهلکی خواهد زد؛ چرا که ایران با آنها از لحاظ تکنولوژی و سیاست‌گذاری قابل رقابت نیست.

از طرف دیگر به دلیل تخفیف‌های زیاد روسیه در این زمینه، حداقل ۲۰۰ دلار کاهش نسبت به چند ماه گذشته در محصولات فولادی ثبت شده است. همچنین، در کشور عراق خواهان زیادی برای مواد اولیه مانند آهن اسفنجی و بریکت وجود دارد و این درحالیست که محصول میلگرد را به صورت محدود می‌خرند و یا برای آن عوارض وارداتی وضع می‌کنند.

اوضاع معاملات در بازار آهن و فولاد 

ﻫﻔﺘﻪ گﺬﺷﺘﻪ در پی فروکش نسبی نرخ دلار ﻗﯿﻤﺘ‌ﻬﺎ در ﺑﺎزار ﻓﻮﻻد کﺎﻫﺶ ﻗﺎﺑﻞ ﺗﻮﺟﻬی داﺷﺖ طوری که ﻗﯿﻤﺖ ﻣﯿﻠگﺮد در ﺑﺎزار ﺑﻪ ۲۳ هزار و ۸۵۰ ﺗﻮﻣﺎن ﺑﻪ ازای ﻫﺮ کﯿﻠﻮ رﺳﯿﺪ. در ﺑﻮرس کﺎﻻ ﻧﯿﺰ ﻗﯿﻤﺖ ﻣﯿﻠگﺮد ﺑﺎ کﺎﻫﺶ ﻧﺰدﯾک ﺑﻪ ۲۵۰ ﺗﻮﻣﺎن ﺑﻪ ۲۱ هزار و ۸۰۰ ﺗﻮﻣﺎن در ﻫﺮ کﯿﻠﻮ رﺳﯿﺪ.
ﺷﻤﺶ طی هفته گذشته در ﺑﻮرس کﺎﻻ ﺑﺎ ﻗﯿﻤﺖ ﻣﯿﺎﻧگﯿﻦ ﻣﻮزون ۱۹ هزار و ۲۳۷ ﺗﻮﻣﺎن ﺑﻪ ازای ﻫﺮ کﯿﻠﻮ ﻣﻌﺎﻣﻠﻪ ﺷﺪ کﻪ کﺎﻫﺶ ۱۶۰ ﺗﻮﻣﺎﻧی را تجربه کرد. ﺑﺎزار ﺷﻤﺶ ﻓﻮﻻدی ﻋﻠی رﻏﻢ ﺟﻬﺶ ﻗﯿﻤﺖ آﻫﻦ اﺳﻔﻨﺠی ﺑﺎ ﻣﺎزاد ﻋﺮﺿﻪ و کﺎﻫﺶ ﻗﯿﻤﺖ‌ﻫﺎ روﺑﺮو اﺳﺖ طوری که در انتهای معاملات امروز نیز میانگین قیمت آن حدود ۱.۵ درصد کاهش یافت و قیمت پایه آهن اسفنجی حدود ۱۸۰ تومان برای هفته بعد کاهش نرخ خواهد داشت. 
 

در معاملات امروز میلگرد در کف بازار آزاد هم با توجه به ثبات نرخ دلار کانال ۵۰ هزار تومان از ابتدای هفته، اکثر مبادی فروش بدون تغییر قیمت بودند در برخی از شرکت‌ها کاهش بین ۵۰ تا ۲۰۰ تومانی اعمال کرد به عنوان نمونه میلگرد جهان فولاد سیرجان با ۲۰۰ تومان کاهش، نرخ سایز ۱۲ را ۲۴ هزار تومان  و سایز ۱۶ را ۲۳ هزار و ۳۰۰ تومان اعلام کرد. در این میان اما میلگرد ذوب‌آهن اصفهانبه صورت بارگیری از کارخانه اصفهان ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومان افزایش نسبت به آخرین نرخ اعلامی روز گذشته و نرخ انواع سایز آن به شرح زیر است:

۱۲        ⬅️           ۲۶۵۰۰   تومان
۱۴        ⬅️           ۲۵۵۰۰   تومان
۱۶        ⬅️           ۲۵۵۰۰   تومان
۱۸        ⬅️           ۲۵۵۰۰   تومان
۲۰        ⬅️           ۲۵۵۰۰   تومان
۲۲        ⬅️           ۲۵۲۰۰   تومان
۲۵        ⬅️           ۲۵۲۰۰   تومان
۲۸        ⬅️           ۲۴۵۰۰   تومان
۳۲        ⬅️           ۲۴۵۰۰   تومان    

ﺑﺮآوردﻫﺎ از ادامه ﻫﻔﺘﻪ ﺟﺎری در ﺻﻮرت ﺗﺪاوم ﺛﺒﺎت ﻧﺮخ ارز، ادامه وﺿﻌﯿﺖ رکﻮدی ﺑﺮای ﻣﺤﺼﻮﻻت ﻃﻮﯾﻞ ﻓﻮﻻدی اﺳﺖ. رکﻮد در ﺑﺎزار ﻣﺤﺼﻮﻻت ﻃﻮﯾﻞ ﻓﻮﻻدی ﺑﻪ ﺑﺎﻻﺗﺮﯾﻦ ﺣﺪ رﺳﯿﺪه اﺳﺖ و ﻫﻤﺰﻣﺎن ﻗﯿﻤﺖ‌ﻫﺎ در ﺑﺎزارﻫﺎی ﺻﺎدراﺗی ﻧﯿﺰ ﻧﺰوﻟی ﺑﻮده اﺳﺖ. اﯾﻦ اﻣﺮ ﺑﺎﻋﺚ ﺷﺪه ﺗﺎ ﺷﺎﻫﺪ ﻣﺎزاد ﻋﺮﺿﻪ ﺷﺪﯾﺪ ﻣﺤﺼﻮﻻت ﻃﻮﯾﻞ ﻓﻮﻻدی ﺧﺼﻮﺻﺎﹰ ﻣﯿﻠگﺮد در ﺑﺎزار داﺧﻠی ﺑﺎﺷﯿﻢ.

انتهای خبر/ ف

کد خبر 7616

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =