کد خبر 7625
۲ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۲

فولاد در کف نرخ ۶ ماهه معامله شد

فولاد در کف نرخ ۶ ماهه معامله شد

در اولین هفته از آبان ماه رینگ شمش فولاد با استقبال نسبی خریداران مواجه شد؛ اگرچه همچنان نسبت حجم معامله به عرضه کمتر از ۵۰ درصد است، اما بر میزان فروش شمش فولاد در این بازار نسبت به هفته قبل افزوده شده است.

به گزارش آهن نیوز؛ کاهش قیمت پایه در شرایطی که به نظر می‌رسد نرخ ارز در بازار آزاد در کانال ۵۰ هزار تومانی تثبیت شود، بر تمایل به خرید مواد اولیه افزوده است؛ با این وجود محدودیت نوردکاران در تامین نقدینگی مانع از رونق قابل ملاحظه رینگ فیزیکی بورس کالا شده است.

بالغ بر ۲۵۰ هزار تن شمش فولاد در رینگ فیزیکی بورس کالای ایران عرضه شد؛ واحدهای فولادی در روز دوشنبه اول آبان ماه بالغ بر ۲۵۰ هزار تن شمش فولاد را با نرخی در بازه ۱۸ هزار تومان تا ۱۹ هزار و ۴۰۰ تومان روانه رینگ صنعتی بورس کالای ایران کردند.

کف و سقف قیمت پایه شمش فولاد برای عرضه در رینگ فیزیکی بورس کالا افتی ۲۰۰ تومانی به ازای هر کیلوگرم از این محصول داشت.

این کاهش قیمت پایه در شرایطی که بازار با افزایش مجدد انتظارات تورمی روبرو است، بر تمایل متقاضیان بر خرید می‌افزاید، اما رکود سنگین حاکم بر بازار محصولات نهایی و محدودیت در تامین نقدینگی برای واحدهای نورد به سرعت‌گیر تقاضا در رینگ شمش فولاد انجامیده است.

رشد تقاضا، رقابت قیمتی را به همراه نداشت

نوردکاران در هفته ابتدایی آبان ماه تقاضایی در حدود ۱۸۰ هزار تن برای خرید شمش فولاد از رینگ صنعتی بورس کالا ثبت کردند؛ این میزان تقاضا بر روی عرضه ۲۵۰ هزار تنی به ثبت رسید و در نهایت باعث شد تا بالغ بر ۱۱۰ هزار تن شمش فولاد از این بازار مورد معامله قرار گیرد.

میزان حجم فروش شمش فولاد در هفته ابتدایی آبان نسبت به حجم فروش در هفته پایانی مهر ماه رشدی محدود داشت. در عین حال نسبت معامله به حجم عرضه ظرف هفته ابتدایی آبان ماه به ۴۴ درصد رسید.

در حالی تنها ۴۴ درصد عرضه شمش فولاد در رینگ صنعتی بورس کالا معامله شد که میانگین قیمت پایه در این بازار به نرخ این محصول در نیمه مرداد ماه بازگشته است، اما فروکش قیمت‌های پایه، تاثیر محدودی بر روند معاملات برجای گذاشته است.

این در حالی است که ظرف هفته‌های اخیر جریان افزایشی حاصل از سیگنال جنگ در کرانه باختری باعث شده تا دلار در بازار آزاد برای ۱۸ روز متوالی در کانال قیمتی ۵۰ تا ۵۳ هزار تومان نوسان کند و تثبیت نرخ ارز در کانال ۵۰، سیگنال افزایشی موثری برای بازارها به همراه داشته است.

اما نبود چشم‌انداز روشن از تقاضا برای محصولات فولادی مانع از آن می‌شود که این جریان‌های افزایشی به رقابت میان متقاضیان برای کسب سهم از بازار بینجامد.

کف‌نشینی قیمتی فولاد

میانگین نرخ فروش شمش فولاد از رینگ صعنتی بورس کالا در اولین هفته از آبان ماه به ۱۸ هزار و ۹۰۰ تومان رسید که این رقم کمترین نرخ فروش شمش فولاد پس از هفته ابتدایی اردیبهشت ماه امسال بود. به این ترتیب بهای شمش فولاد در کف قیمت ۶ ماه اخیر خود جای گرفت.

انتهای پیام/

کد خبر 7625

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =