کد خبر 7677
۴ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۸

عقبگرد قیمت فولاد در پی افت تقاضا

عقبگرد قیمت فولاد در پی افت تقاضا

بهای فروش شمش فولاد در بازار فیزیکی بورس‌کالا به کف نرخ ۶ماهه عقب نشست و در پی آن مقاطع طویل فولادی نیز ارزان شد. بررسی‌ روند معاملات شمش و مقاطع طویل فولادی در بورس‌کالا و بازار آزاد ظرف دو هفته اخیر نشان می‌دهد که این کاهش قیمت به رونق معاملات منجر نشده و همچنان کمتر از ۵۰‌درصد عرضه‌ها معامله می‌شوند. به‌رغم افت بهای فروش شمش از بازار فیزیکی بورس‌کالا اما نرخ تمام‌شده تولید میلگرد از این شمش به ۲۳‌هزار و ۵۰۰تومان می‌رسد که این رقم همچنان بالاتر از قیمت پایه عرضه میلگرد در بازار فیزیکی بورس‌کالاست.

به گزارش آهن نیوز؛ در چنین شرایطی خرید شمش و تبدیل آن به محصول نهایی و عرضه در بازار فیزیکی بورس‌کالای ایران فاقد توجیه اقتصادی است. قیمت عرضه مقاطع طویل فولادی در بازار فیزیکی بورس‌کالا با توجه به نرخ شمش ارزنده است، اما نبود متقاضی مصرفی و سرمایه‌ای باعث می‌شود تا این محصول ارزنده نیز بدون مشتری بماند.

جاگیری فولاد در کف نرخ ۶ ماهه

فروکش تقاضا در رینگ شمش فولاد، این محصول را ارزان کرد. بررسی معاملات شمش فولاد در بازار فیزیکی بورس‌کالای ایران از کاهش حجم معاملات ظرف هفته‌های اخیر حکایت دارد، به نحوی که از نیمه مهرماه امسال به شکل هفتگی کمتر از ۵۰‌درصد عرضه شمش فولاد معامله شده است. کاهش مستمر تقاضا برای شمش، زمینه عقبگرد بهای این محصول را نیز فراهم کرده است، به نحوی که در اولین هفته از آبان‌ماه امسال میانگین نرخ فروش شمش فولاد به کمترین قیمت پس از هفته ابتدایی شهریورماه رسید. 

بررسی معاملات هفته اخیر در تالار محصولات صنعتی و معدنی بورس‌کالای ایران نشان می‌دهد که در این تالار حدود ۲۵۱‌هزار و ۲۸۰تن شمش فولادی عرضه شد که نسبت به حجم عرضه هفته پیشین به میزان ۲۹۱‌هزار و ۱۶۰تن، ۱۶‌درصد کاهش را به ثبت رساند.

رینگ صنعتی بورس‌کالا در هفته اخیر با استقبال ۱۷۸‌هزار و ۹۹۰تنی مواجه شد که از این میزان ۱۱۱‌هزار و ۵۲۵تن شمش فولادی به فروش رسید. به عبارت بهتر طی هفته اخیر ۴۴‌درصد از میزان عرضه شمش فولادی مورد معامله قرار گرفت.

این در حالی است که میزان تقاضا برای شمش فولادی در هفته گذشته حدود ۱۷۴‌ هزار و ۶۷۵تن گزارش شد که از این میزان ۱۱۰‌هزار و ۴۳۰تن به فروش رسید.

بررسی‌ آمارهای عرضه و فروش شمش فولادی طی دو هفته متوالی نشان می‌دهد که معاملات در رینگ صنعتی بورس‌کالا تغییر چندانی نداشته است و بازار در شرایط نسبتا آرامی مهرماه را به پایان رساند.

شمش فولاد ظرف هفته ابتدایی آبان با قیمت پایه‌ای در بازه ۱۸‌هزار تا ۱۹‌هزار و ۴۱۸تومان به ازای هر کیلوگرم عرضه شد و میانگین نرخ فروش این محصول در این زمان به ۱۸‌هزار و ۹۰۰تومان به ازای هر کیلوگرم رسید که این رقم کمترین بهای فروش فولاد پس از هفته ابتدایی اردیبهشت امسال بود.

ظرف هفته‌های اخیر به شکل مستمر از قیمت فولاد در بورس‌کالا کاسته شده؛ اما این کاهش قیمت به آهستگی رخ داده و نرخ رینگ شمش فولاد جوی آرام را تجربه کرده است. 

فروش ۴۴‌درصد شمش از رینگ فیزیکی باعث می‌شود تا قیمت‌های پایه در هفته آینده نیز کاهشی اعلام شوند. فروکش تقاضا در رینگ شمش فولاد از جذابیت عرضه در این بازار کاسته است، اما فولادسازان برای رفع تعهد عرضه، چاره‌ای جز عرضه محصول تولیدی در این بازار ندارند.

نرخ تعادلی مقاطع فولادی کجاست؟

با احتساب مالیات ارزش‌افزوده و کارمزد ارکان بورس نرخ تمام‌ شده شمش فولاد برای خریداران به ۲۰‌هزار و ۶۵۰تومان می‌رسد.

با احتساب هزینه حمل ‌هزار تومانی برای انتقال این شمش به واحد نورد و هزینه تبدیل ۱.۱درصدی برای تولید میلگرد از شمش، نرخ تمام‌شده تولید هر کیلوگرم میلگرد از شمش معامله‌شده در بازار فیزیکی بورس‌کالا طی اولین هفته آبان‌ماه به ۲۳‌هزار و ۵۰۰تومان می‌رسد.

این در حالی است که در شرایط کنونی میلگرد با قیمت پایه‌ای در حدود ۲۳‌ هزار و ۵۰۰ تومان در بورس‌کالا عرضه می‌شود و در همین نرخ نیز مشتری ندارد. بنابراین کاهش حاشیه سود در تولید مقاطع فولادی، خرید شمش از این بازار را غیرجذاب کرده است.

میلگرد مشتری ندارد

در بازار فیزیکی بورس‌کالای ایران در روز چهارشنبه سوم آبان‌ماه نیز ۲۸۳‌هزار و ۴۸۹تن انواع میلگرد عرضه شد که این میزان با تقاضای ۵۸‌هزار و ۱۴۴تنی مواجه شد و چیزی حدود ۴۱‌هزار و ۹۸۴تن مورد معامله

قرار گرفت.  به عبارت بهتر ۱۵‌درصد از حجم عرضه انواع میلگرد توسط نوردکاران خریداری شده است. انواع میلگرد در رینگ صنعتی با کف قیمت ۲۰‌هزار و ۳۶۷تومان تا سقف قیمت پایه ۲۲‌هزار تومان به ازای هر کیلوگرم عرضه شد و میانگین قیمت معامله به ازای هر کیلوگرم نیز به ۲۱‌هزار و ۶۱۰تومان رسید.

بررسی بازار فیزیکی میلگرد در تالار صنعتی و معدنی بورس‌کالای ایران ظرف دو هفته متوالی نشان می‌دهد که قیمت پایه این محصول روند کاهشی به خود گرفته و با توجه به افت قیمت پایه شمش فولادی میزان تقاضا نیز نزولی شده است.

از این رو پیش‌بینی می‌شود با توجه به ثبات نسبی قیمت‌ در بازارهای جهانی و عدم‌تمایل مشتریان برای خرید، قیمت پایه در رینگ صنعتی به مسیر کاهشی خود ادامه دهد و میزان تقاضا نیز در ادامه فصل پاییز با کاهش مستمر همراه باشد.

منبع: دنیای اقتصاد

انتهای پیام/

کد خبر 7677

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =