کد خبر 7740
۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۹

آهن‌نیوز از بازار آهن گزارش می‌دهد؛

عقبگرد قیمتی در نرخ ورق‌های فولادی در بازار آزاد

عقبگرد قیمتی در نرخ ورق‌های فولادی در بازار آزاد

در طول هفته گذشته در بخش فروش مقاطه فولادی با توجه ثابت بودن فاکتور دلار، فشار بورس کالا برای پایین آوردن قیمت، بازار را به عقب نشینی وادار کرد اما دیروز با رشد مجدد نرخ دلار به کانال ۵۲ تومان، روند افزایشی این کالاها مجدد شکل گرفت.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری آهن‌نیوز، قیمت دلار امروز به کانال ۵۱ هزار تومان برگشت و با قیمت ۵۱ هزار و ۸۴۳ تومان در بازار معامله شد. مساله محدودیت عرضه آهن اسفنجی با اخطار قطع گاز به بعضی واحدهای فولادی از نیمه دوم آذر مساله‌ای است که دخالت بورس کالا در قیمت‌گذاری را تقویت می‌کند.
این روزها علاوه بر عوامل تاثیرگذاری بیرونی در رشد قیمت‌ها در نرخ دلار و به تبع آن بازار آهن و فولاد؛ به نظر می‌رسد به نوعی قیمت گذاری دستوری در حوزه میلگرد، شمش و سیمان که در طرح مسکن ملی مورد استفاده می‌گیرد، وجود دارد.

از سوی دیگر، با توجه به افزایش قیمت انرژی، کاهش قیمت جهانی و قیمت‌گذاری دستوری حاشیه سود شرکت‌های فولادی بسیار کاهش پیدا کرده و دچار ضرر و زیان شده‌اند. همچنبن طبق آخرین گزارش‌های مرکز آمار ایران، مسکن که محل اصلی مصرف فولاد در داخل کشور است در رکود سنگینی به سر می‌برد، آمار خرید و فروش‌ ملک در تهران به ۳ هزار فقره رسیده که کمتر از یک سوم خط رکود مسکن است.

علاوه بر بخش مسکن، در حوزه انرژی در حال حاضر، قیمت برق برای مصارف خانگی ۱۰ سنت در هر یورو نرخ‌گذاری شده و برای مصارف تولیدی به ویژه صنایع انرژی‌بر مانند فولاد، حتی کمتر از ۵ سنت یورو است که دلیل آن را می‌توان حفظ قدرت رقابت در بازارهای جهانی عنوان کرد. چنین عملکردی می‌تواند باعث شود ایران جایگاه دهم خود را در تولید فولاد جهانی در سال ۲۰۲۳ به ایتالیا واگذار کند؛ چرا که با تداوم این روند، تولید کاهش پیدا خواهد کرد. علاوه بر آن، از زمان اعلام افزایش نرخ برق و گاز طبیعی، قیمت سهام در بورس حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد کاهش پیدا می‌کند و طبیعتاً فولاد را در شرایط بسیار سخت قرار می‌دهد.

وضعیت معاملات مقاطع فولادی در بازار آهن امروز

طبق آخرین بررسی‌های آهن‌نیوز از وضعیت بازار آهن قیمت شمش با توجه به روند نزولی تقاضا افت کرده به طوری که در عرضه‌های فردا نیز بین نرخ قیمتی ۱۷ تومان تا ۱۹ تومان تخمین زده شده است. فعالان علت اصلی این افت نرخ را بیشتر فشار بورس کالا و سیاست‌های آن می‌دانند.

در طول هفته گذشته در بخش فروش تیرآهن و میلگرد با توجه ثابت بودن فاکتور دلار، فشار بورس کالا برای پایین آوردن قیمت، بازار را به عقب نشینی وادار کرد و رکود بازار و تفکر منفی تقاضا باعث کاهش قیمت این محصولات در بازار شد. اما دیروز با رشد مجدد نرخ دلار به کانال ۵۲ تومان، روند افزایشی این کالاها مجدد شکل گرفت. اما معاملات امروز بازار به نسبت دیروز در بستر آرامتری بود طوری که نرخ اعلامی از سوی برخی شرکت‌ها با کاهش قیمت همراه بود. به عنوان نمونه نرخ میلگرد ذوب‌آهن اصفهان با ۱۰۰ الی ۴۰۰ تومان کاهش نسبت به آخرین نرخ اعلامی روز گذشته همراه بود و بین ۲۴ هزار و ۵۰۰ تومان تا ۲۶ هزار و ۲۰۰ تومان برای انواع سایزها اعلام شد.

قیمت ورق سیاه با توجه به آنکه به کف خود رسیده با مقاومت روبرو شد و بهبود اندکی داشت که افزایش نرخ ارز نیز به این امر کمک کرد. قیمت ورق دو میلیمتر رول در مبارکه در ابتدای هفته قبل ۲۶ هزار و ۸۰۰ تومان معامله شده و در انتهای هفته به علت عدم عرضه ورق گیلان به ۳۷ هزار و ۵۰۰ تومان رسید. اما در جریان افازیش نرخ دلار در روز گذشته مجدد رو به رشد گذاشت. در معاملات امروز نیز نرخ اعلامی این محصول بعد از فروکش نرخ دلار ۲۰۰ الی ۵۰۰ تومان کاهش نسبت به آخرین نرخ اعلامی روز گذشته داشته و با قیمت‌های ارائه شده در نمودار زیر معامله شد.

عقبگرد قیمتی در نرخ ورق‌های فولادی در بازار آزاد

قیمت ورق اکسین نیز طی هفته قبل به کف خود رسیده و تقاضای بسیار ضعیف اجازه واکنش را به آن نمی‌دهد. در معاملات امروز نیز برای انواع میل‌ها تغییری نداشت و به شرح ارائه شده در نمودار زیر معامله شد:

عقبگرد قیمتی در نرخ ورق‌های فولادی در بازار آزاد

در بخش فروش ورق گالوانیزه دامنه تغییر قیمت این کالا همراه با نوسان نرخ ارز بازی کرد. ولی تقاضای آن همچنان ضعیف باقی مانده است. نرخ معاملاتی این کارا به شرح زیر است:

عقبگرد قیمتی در نرخ ورق‌های فولادی در بازار آزاد

انتهای خبر/ ف

کد خبر 7740

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =