کد خبر 7818
۱۳ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۸

آهن‌نیوز گزارش می‌دهد؛

قزاقستان ممنوعیت صادرات قراضه را تمدید کرد

قزاقستان ممنوعیت صادرات قراضه را تمدید کرد

براساس اعلام وزارت صنعت و توسعه زیرساخت قزاقستان، این کشور ممنوعیت صادرات قراضه فلزات آهنی و غیرآهنی از این کشور را تا شش ماه دیگر ادامه می‌دهد. این محدودیت از ۷ نوامبر ۲۰۲۳ آغاز می‌شود.

به گزارش آهن نیوز، براساس اعلام وزارت صنعت و توسعه زیرساخت قزاقستان، این کشور ممنوعیت صادرات قراضه فلزات آهنی و غیرآهنی از این کشور را تا شش ماه دیگر ادامه می‌دهد. این محدودیت از ۷ نوامبر ۲۰۲۳ آغاز می‌شود.

این محدودیت‌ها به ویژه در مورد صادرات ضایعات فلزات آهنی حاصل از حمل و نقل جاده‌ای و دریایی اعمال می‌شود. این ممنوعیت همچنین برای صادرات همه انواع حمل و نقل ضایعات مس، آلومینیوم، سرب و همچنین باتری‌های سرب مصرف شده اعمال می‌شود. این تصمیم با هدف کاهش کمبود قراضه در شرکت‌های فولادی و همچنین به عنوان اقدامی برای مبارزه با گردش غیرقانونی ضایعات فلزی اتخاذ شد.

آخرین باری که قزاقستان ممنوعیت صادرات ضایعات فلزی را به مدت ۶ ماه دیگر در آغاز ماه می ۲۰۲۳ ادامه داد. این کشور به طور منظم از بهار ۲۰۲۱ چنین محدودیت‌هایی را اعمال می‌کند و هدف از این تصمیم حمایت از شرکت‌های فولادی محلی است. این کشور در ژانویه تا آگوست ۲۰۲۳، ۲۵ هزار تن قراضه صادر کرد که این رقم در ژانویه تا اوت ۲۰۲۱، ۱۲۵ هزار تن و در سال ۲۰۱۹، یک میلیون تن بوده است. بزرگترین مصرف کنندگان این مواد اولیه در سال جاری کشورهای اوراسیا، چین، ایران و پاکستان هستند.

در نیمه اول سال ۲۰۲۲، قزاقستان ۲۷۶ هزار تن ضایعات فلزی را به روسیه ارسال کرد که در مقایسه با مدت مشابه در سال ۲۰۲۱، ۷ درصد کمتر بود. به ویژه، حدود ۲۵۰ هزار تن آن از طریق راه آهن حمل شد. براساس گزارش‌های منتشر شده، قزاقستان قصد دارد تا همچنان ممنوعیت صادرات قراضه را تمدید کند.

آخرین وضعیت تولید قزاقستان

قزاقستان در ژانویه تا سپتامبر ۲۰۲۳ تولید فولاد را ۱۱.۲ درصد نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۲۲ افزایش داد تا تولید آن به ۲.۹۴ میلیون تن برسد. در ماه سپتامبر، این شاخص با ۰.۲ درصد افزایش نسبت به سال قبل به ۳۳۰.۷۸ هزار تن رسید.

در ماه سپتامبر، فولادسازان کشور تولید محصولات تخت را ۱ درصد در سال کاهش داده و به ۲۲۰.۵ هزار تن رساندند. این شاخص در ژانویه تا سپتامبر ۱.۸۶ میلیون تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۲ ، ۳.۶ درصد کاهش داشته است.

در سال ۲۰۲۲ قزاقستان تولید فولاد را ۸.۵ درصد نسبت به سال قبل کاهش داد و به ۴.۱۳ میلیون تن رساند. همچنین، تولید محصولات نورد تخت در دوره مشخص شده با ۱۵.۱ درصد کاهش نسبت به سال ۲۰۲۱ - به ۲.۵ میلیون تن رسید.

در ژانویه ۲۰۲۳، دولت این کشور اعلام کرد که از توسعه صنعت فولاد حمایت خواهد کرد و آماده اجرای پیشنهادهای تجاری سازنده است. در سال ۲۰۲۲، صنعت فولاد قزاقستان ۱۹ پروژه سرمایه گذاری جدید به ارزش ۲۳۲ میلیارد تنگه (بیش از ۵۰۲ میلیون دلار) راه اندازی کرد.

انتهای خبر/ ف

کد خبر 7818

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =