کد خبر 7829
۱۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۰

گزارش آهن‌نیوز از بازار آهن؛

بازار آهن فولاد در هراس نبود تقاضا/ شمش به کف قیمتی رسید

بازار آهن فولاد در هراس نبود تقاضا/ شمش به کف قیمتی رسید

با توجه به رکود ادامه دار بازار مقاطع طویل فولادی، معامله مشم فلادی در بورس کالا تقاضا نسبتا خوبی نسبت به هفته قبل آن داشت اما همچنان نسبت به حجم عرضه پایین‌تر بود. در بازار آزاد نیز پس از یک افزایش شارپی مجدد در روند نزولی قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری آهن‌نیوز، قیمت دلار دیروز در بازار آزاد با کاهش حدود ۲۰۰ تومانی به قیمت ۵۱ هزار و ۴۰۰ تومان معامله شد. در عین حال در بازار آهن نیز روندها یا با ثبات یا با کاهش قیمت همراه بود که این ردپای این کاهش در معاملات دیور زمحصولات نوردی در بورس کالا نیز همراه با ضعف شدید تقاضا مشهود بود.

طبق گزارش‌ها از کف بازار در معاملات روز گذشته نرخ اکثر کارخانجات میلگرد و اکثر مقاطع فولادی کاهش یافت. طوری که در بخش محصولات ذوبی، نرخ اکثر کارخانه‌های میلگرد با کاهش ۵۰ الی ۱۰۰۰ تومانی همراه بود و بین یمت‌های ۲۴ هزار و ۳۰۰ تومان تا ۲۶ هزار و ۱۰۰ تومان له فروش رفت.

در بخش فروش تیراهن اما اکثر کارخانه‌ها نرخ خود را ثابت اعلام کردند و بین ۲۴  هزار و ۹۰۰ تومان تا ۲۶ هزار و ۹۰۰ تومان فروخته شد.

در بخش فروش محصولات تخت فولادی نیز نرخ انواع ورق سیاه (فولاد مبارکه، فولاد سبا، اکسین، کاویان و آجدار پرسی) و انواع ورق (گالوانیزه، روغنی و رنگی) همراه نوسانات مختلفی بود اما میانگین نرخ معاملاتی آن بین ۳۳ هزار و ۳۰۰ تومان تا ۳۷ هزار تومان بود اما ورق سیاه فولاد مبارکه و فولاد سبا در برخی از سایزها ۲۰۰ تومان افزایش یافت.

همچنین نرخ اعلامی برای انواع قوطی پروفیل با ۲۰۰ تومان بین قیمت ۳۶ هزار و ۷۰۰ تومان تا ۳۸ هزار و ۹۰۰ تومان معامله شد.

در بخش محصولات اولیه نیز نرخ پیشنهادی اکثر کارخانه‌های آهن اسفنجی کاهش جزئی در ۵۰ تومان داشت.

اما در مورد شمش فولادی که نرخ آن جز اقلام تاثیرگذاری در بازار بر روی مقاطع فولادی است با توجه به رکود ادامه دار بازار مقاطع طویل فولادی، در هفته گذشته در بورس کالا که تقاضا نسبت به هفته قبل آن افزایشی بود اما همچنان نسبت به حجم عرضه پایین‌تر بود و اکثر معاملات شمش در قیمت پایه معامله گردید. در معاملات هفته جاری نیز معامله این محصول با استقبال ۲۲۰ هزار و ۴۳۰ تنی نسبت به هفته قبل رونق خوبی داشت. کمترین نرخ پایه معامله شده برای این محصول ۱۷ هزار و ۸۰۰ تومان و بیشترین قیمت ۱۹ هزار و ۱۰۰ تومان ثبت شد که به نظر می رسد همین افت نرخ حدود ۲ درصدی نسبت به هفته قبل تقاضا برای این محصول را به بازار آورد. 
اما بر خلاف بورس کالا که نرخ این محصول در روند کاهشی بدون توجه به رویدادهای مؤثر بربازار از جمله تنش‌های خاورمیانه و نرخ دلار بود در بازار آزاد از ابتدای مهر دارای نوسانات گسترده‌ای بود. همانطور که در تصویر ارائه شده در زیر نیز مشاهده می‌شود نرخ این محصول بعد از شروع جنگ حماس و اسرائیل در یک روند صعودی شارپ قرار گرفت اما رفته رفته روند کاهشی را مجدد به خود گرفت طوری که امروز نرخ معاملاتی این محصول بین قیمت ۱۹ هزار و ۷۵۰ تومان تا ۲۰ هزار و ۳۰۰ تومان بود.

در مجموع اما نرخ این محصول در بازار آزاد نسبت به میانگین معامله شده در شهریور ۵۰۰ تومان افزایش قیمت دارد.

بازار آهن فولاد در هراس نبود تقاضا/ شمش به کف قیمتی رسید

اما در جدیدترین اقدام بورس کالا به منظور کاهش روند نزولی قیمت شمش و حمایت از قیمت‌ها طی ابلاغیه‌ای اعلام کرد که از روز سه‌شنبه مورخ ۱۶ آبان سال جاری، قیمت پایه شمش فولادی با در نظر گرفتن بازه مثبت یک و منفی 3 درصد قیمت کشف شده دو هفته قبلی محاسبه و اعمال خواهد شد. پیش از این، قیمت پایه عرضه شمش فولادی طبق بازه مثبت یک و منفی 5 درصد قیمت کشف‌شده پیشین محاسبه و اعمال می‌شد. طبق اعلام بورس کالا، تنها بازه منفی پنج درصد به منفی سه درصد تغییر کرده و سایر موارد فرمول قبلی همچنان پابرجا است.

انتهای خبر/ف

کد خبر 7829

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =