کد خبر 787
۲۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۰

رقابت در صادرات فولاد عامل تحول اقتصادی

رقابت در صادرات فولاد عامل تحول اقتصادی

فولاد نقش مهمی در صادرات کشور دارد که علاوه بر صادرات، در زمینه تولیدات داخلی نیز ما را به شدت کمک می‌کند. صادرات فولاد بر قیمت محصولات داخلی نیز تاثیر می‌گذارد.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، صنایع و محصولات به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم با فولاد مرتبط هستند و با این وجود می‌توان گفت که فولاد فرآورده بسیار مهمی بوده و مادر صنایع است. از دوران انقلاب صنعتی در اروپا، فولاد عامل مهمی در تولید محصولات جدید، تولید سلاح‌های جدید و مدرن، وسایل نقلیه و ساختمان‌سازی است.

پس از گذشت چندین قرن، فولاد همچنان مهم‌ترین محصول مورد نیاز سازه‌های دست بشر است. امسال نرخ فروش فولاد تولید شده کشور در بازارهای جهانی، در حدود ۲ درصد از سهم کل فولادهای مبادله شده در بازارهای جهانی بود.

طی یک دهه اخیر سهم صنعت و معدن از تولید ناخالص داخلی از روند افزایشی برخوردار بوده و از حدود ۱۵ درصد به بالای ۲۲ درصد رسیده است. بالغ بر یک سوم اشتغال کشور در بخش صنعت، نفت و گاز کشور است و صنعت فولاد جهان (تولید فولاد خام) طی یک دهه اخیر بالغ بر ۳۲ درصد رشد داشته و میانگین تولیدات سالیانه آن نسبت به دهه قبل ۵۱ درصد افزایش پیدا کرده است.

بر اساس آمارهای جمع‌آوری شده، سهم صنعت فولاد از تولید ناخالص داخلی، ۹۵ هزار میلیارد دلاری در سراسر جهان است که سهم کشور ما در حدود ۲.۱ درصد از سهم کل است. بنابراین می‌توان آن را از شاخص‌های توسعه یافتگی دانست.  صنعت فولاد ایران یکی از پر شتاب‌ترین توسعه‌ها را در جهان داشته که با مشارکت دولت و مدیران وقت بوده است.

همچنین یکی از کالاهای پر متقاضی در سراسر جهان، فولاد و مقاطع فولادی مختلف است که در ساخت همه وسایل تاثیر دارند. از این رو عاملی برای تهیه ارز خارجی پس از صنعت نفت محصوب می‌شود. از فولاد برای ساخت اسکلت خانه و ساختمان، وسایل نقلیه، ابزار و ادوات نظامی و تمامی وسایل موجود در خانه و مسکن به کار می‌رود. چنین کالایی بسیار متقاضی است و در صورت بالا بردن تولیداتش، کشور را دچار تحول اقتصادی می‌کند.

طبق برنامه اهداف صادراتی فولاد، قرار است تا پایان سال ۱۴۰۰ هشت میلیون تن (۳.۴ میلیارد دلار)، سال ۱۴۰۱، ۹.۵ میلیون تن (۳.۸ میلیارد دلار) و در سال ۱۴۰۲، ۱۴ میلیون (۵.۶ میلیارد دلار) محصولات فولادی صادر شود. 

بازار فولاد در جهان یک بازار مادر است. این بازار وظیفه تامین دیگر صنایع را بر عهده دارد و از همه قسمت‌ها مهم‌تر و حساس‌تر است. کشور ما نیز برای تامین نیاز کارخانجات داخلی در حال افزایش نرخ تولیدات فولاد و مقاطع آهن‌آلات خود می‌باشد. از این رو کشور در حال سرمایه‌گذاری بر روی بخش صنعت و معدن (تولید فولاد) است. اما کشورهای رقیب نیز در این زمینه دست از تلاش بر نداشته‌اند. به عنوان مثال روسیه و چین، دو کشور قدرتمند در زمینه تولید فولاد در سطح جهانی، در این زمان در حال تلاش بیشتر برای حفظ و پیشرفت هستند.

روسیه پس از تحریم شدن از سوی آمریکا، جهت حفظ بازار خود و نیز تامین مخارج احتمالی آینده، محصولات فولادی خود را با تخفیف ۲۰ الی ۲۵ درصدی به فروش گذاشت.

کشورهای مقصد فولاد تحت تاثیر این قیمت‌ها قرار گرفتند و این عاملی برای تصاحب بازارهای ایران در جهان بود. اما گذشته از این موضوع که در درازمدت نمی‌تواند عامل سودزایی برای روسیه باشد، تنها بازارهای جهانی را به چالش جدید روبه‌رو می‌کند.

بر اساس گزارشات تهیه شده از کارخانجات صادرکننده کشور نظیر فولاد مبارکه، ذوب آهن اصفهان، فولاد اهواز و برخی دیگر از تولیدکنندگان داخلی، این موضوع تخفیف‌های روسیه هیچ تاثیری بر بازار فروش کشور نداشته و تولیدکنندگان همچنان در حال فروش محصولات خود در خارج از کشور هستند.

از مهم‌ترین محصولات تولید داخلی که بیشترین سهم را در صنایع پرکاربرد نظیر مکانیک و خودروسازی، لوازم کشاورزی و صنایع هوایی دارند، می‌توان نام برد که از جنس فولاد MO۴۰ و فولاد CK۴۵ و انواع استنلس استیل هستند.

این محصولات در طیف گسترده‌ای از محصولات خانگی، صنایع معماری و عمرانی نظیر انواع سازه‌سازی و تولید خودروهای مکانیکی به کار می‌روند.

از پایه مبل‌ها گرفته که از لوله استیل درست می‌شود تا قطعات مکانیکی درون خودروها مانند موتوری و گیربکس، محورها و حتی ساخت هواپیماها از فولاد استفاده می‌شود.

بنابراین فولاد نقش مهمی در صادرات کشور دارد که علاوه بر صادرات، در زمینه تولیدات داخلی نیز ما را به شدت کمک می‌کند. صادرات فولاد بر قیمت محصولات داخلی نیز تاثیر می‌گذارد. یعنی هرچه تقاضا برای فولاد در کشورهای خارجه بیشتر باشد، ارزش فولاد تولید شده برای دریافت ارز خارجه که ارزش بیشتری دارد خرج می‌شود.

از این رو فولاد در کشور کم شده و بیشتر صادر می‌شود. به مراتب این عوامل موجب افزایش قیمت فولادهای آلیاژی موردنیاز در کشور می‌شوند. فولاد CK۴۵ نیز که یکی از محصولات پرکاربرد در تولید قطعات خودروها و ابزارهای صنعتی مختلف است نیز، افزایش پیدا می‌کند.

به طور کلی رقابت در بازارهای جهانی مخصوصاً در زمینه خرید و فروش فولاد، کاری بسیار سخت و طاقت فرساست. برای رسیدن به جایگاه بهتر در بازارهای جهانی، نیاز به حمایت و کاهش تحریم‌هاست. در صورت به نتیجه رسیدن برجام، این محدودیت‌ها نیز برداشته می‌شوند و کشور ما همانند کشورهای دیگر، توانایی بیشتری در رقابت با رقبای خود پیدا می‌کند.

پایان پیام/ ف

کد خبر 787

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =