کد خبر 7895
۱۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۶

آهن‌نیوز گزارش می‌دهد؛

افزایش قیمت سنگ‌آهن برای دومین هفته متوالی/ بازار بزرگترین مصرف‌کننده جهان تکان خورد

افزایش قیمت سنگ‌آهن برای دومین هفته متوالی/ بازار بزرگترین مصرف‌کننده جهان تکان خورد

قیمت سنگ آهن به دلیل خوش‌بینی بازار ناشی از محرک‌های اقتصادی و عوامل بنیادی مطلوب در چین، بزرگترین مصرف‌کننده این کالا در جهان، برای دومین هفته متوالی روند افزایشی به خود گرفت. باید توجه داشت که رشد بازار به دلیل ترس از مداخله احتمالی دولت از سوی مقامات چینی در بحبوحه افزایش سرسام آور قیمت‌ها متوقف شده بود.

به گزارش خبرنگار آهن نیوز؛ براساس داده‌های بازار بورس نزدک، معاملات آتی سنگ آهن ژانویه، به عنوان بیشترین معامله در بورس کالای دالیان، برای دوره ۲۷ اکتبر تا ۳ نوامبر ۲۰۲۳، نسبت به هفته قبل با افزایش ۶.۳ درصدی تا ۹۲۴.۵ یوان/ تن (۱۲۶.۳۸ دلار در هر تن) رسید. همچنین، در بورس سنگاپور نیز معاملات آتی پایه دسامبر تا ۳ نوامبر ۲۰۲۳، ۵.۱ درصد نسبت به قیمت یک هفته قبل افزایش یافت و به ۱۲۲.۵ دلار در هر تن رسید.

در هفته گذشته، قیمت سنگ آهن به دلیل خوش بینی بازار ناشی از محرک‌های اقتصادی و عوامل بنیادی مطلوب در چین، بزرگترین مصرف کننده این کالا در جهان، برای دومین هفته متوالی روند افزایشی به خود گرفت. باید توجه داشت که رشد بازار به دلیل ترس از مداخله احتمالی دولت از سوی مقامات چینی در بحبوحه افزایش سرسام آور قیمت‌ها متوقف شده بود.

انگیزه بازار نیز با نشست مالی سیاستگذاران چینی در ۳۰ تا ۳۱ اکتبر تقویت شد. در این همایش اعلام شد که پکن تلاش‌ها برای کاهش ریسک بدهی‌های دولت، کمک به تامین مالی معقول برای همه بنگاه‌های تولیدی املاک و اجرای سیاست‌ها برای تامین تقاضای مسکن تقویت خواهد کرد. پی هائو، تحلیلگر FIS گفت: «کاهش بدهی داخلی تا حدی نقدینگی را به بازار رکودی تزریق، احساسات را تقویت و از تقاضا برای فلزات صنعتی حمایت می‌کند.

همچنین، هفته گذشته چین انتشار یک تریلیون یوان اوراق قرضه دولتی را تصویب کرد که به دولت‌های محلی اجازه می‌دهد از بخشی از سهمیه اوراق قرضه ۲۰۲۴ خود برای حمایت از اقتصاد خود استفاده کنند. موجودی پایین انبارها، تقاضای پایدار، شکاف بین قیمت‌های نقدی و آتی و بهبود محرک‌های اقتصادی، در هفته‌های اخیر از بازار حمایت کرده است. با این حال، به دلیل کنترل احتمالی تولید به دلیل بدتر شدن شرایط هوا در شمال چین، خطر کاهش تقاضا وجود دارد.

تحلیلگران سیتی گروپ بر این باورند که سنگ آهن در مقایسه با سایر کالاهای متالورژیکی در حال حاضر مستعدترین حمایت از اقدمات سیاستی بوده و تا ۱۳۰ دلار در هر تن افزایش یافته است. شرکت‌های فولاد چین در سپتامبر ۲۰۲۳ واردات سنگ آهن را ۴.۹ درصد نسبت به ماه قبل کاهش دادند و به ۱۰۱.۲ میلیون تن رساندند. کاهش واردات سنگ آهن احتمالاً به دلیل کاهش تولید فولاد در کارخانه‌های فولاد چین در اواخر سپتامبر به دلیل افزایش تلفات است. البته اخیرا، شاخص‌های تولید افزایش یافت.

در حالیکه در بازه زمانی ژانویه تا سپتامبر، فولادسازان این کشور واردات سنگ آهن را با ۶.۷ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ۸۷۶.۶۵ میلیون تن ارتقاء دادند. متوسط ​​قیمت واردات در این مدت ۱۱۱.۹ دلار در هر تن بوده است.

همچنین یکی از عوامل اصلی افزایش تقاضای سنگ آهن، افزایش صادرات محصولات فولادی چین است. در ژانویه تا سپتامبر ۲۰۲۳، شرکت‌های فولادی چین صادرات محصولات فولادی را ۳۱.۸ درصد نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۲ افزایش دادند و تا ۶۶.۸۲ میلیون تن رساندند. در سپتامبر ۲۰۲۳، فولادسازان چینی ۸.۰۶ میلیون تن فولاد برای صادرات ارسال کردند که ۲.۶ درصد کمتر از ماه اوت است. متوسط ​​قیمت صادراتی در ماه اوت ۸۱۴.۲ دلار در هر تن بود که ۳.۵ دلار در هر تن یا ۰.۴ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

انتهای پیام/

کد خبر 7895

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =