کد خبر 7916
۱۶ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۶

۷ درصد معادن کشور کشف نشده است

۷ درصد معادن کشور کشف نشده است

رئیس هیات مدیره اتحادیه تولید کنندگان و صادر کنندگان فرآورده های سرب و روی ایران مدعی شد که به دلیل عدم ثبات در قوانین، حمایت خوبی از بخش معدن و اکتشاف و استخراج معادن صورت نمی گیرد.

به گزارش آهن نیوز؛ حسن حسینقلی، رئیس هیات مدیره اتحادیه تولید کنندگان و صادر کنندگان فرآورده های سرب و روی ایران گفت: بیشتر از ۷ درصد معادن کشور اکتشاف نشده که ممکن است با اکتشافات بیشتر، عدد ۳۷ میلیارد تن ذخایر معدنی به عدد ۳۷۰ میلیارد تن برسد.

او افزود: اکتشافاتی که انجام شده در معادن کمتر از ۳۰۰ متر بوده  در حالیکه اگر اکتشافات ادامه یابد ، مقدار ذخایر موجود در معادن نیز تغییر خواهد کرد.

رئیس هیات مدیره اتحادیه تولید کنندگان و صادر کنندگان فرآورده های سرب و روی ایران تصریح کرد: این ۳۷ میلیارد تن  ذخایر معدنی از مواد معدنی مختلف تشکیل شده که سنگ ساختمانی یکی از اقلام تشکیل دهنده این اقلام است، بنابراین نمی توان گفت  که تمام  ۳۷ میلیارد تن ذخایر معدنی  ملزومات و ارزش افزوده زیادی دارند.

حسینقلی ادامه داد: باید برای این مقدار ذخایر موجود برنامه ریزی درستی صورت بگیرد درحالیکه متاسفانه برنامه توسعه بلند مدت ۵۰ ساله وجود ندارد و برنامه های توسعه  ۵ ساله ای نوشته می شود که بدون توجه به وضعیت سرزمینی و آمایش سرزمین است.

او توضیح داد: بر اساس قانون معادن، به جز حقوق دولتی هیچ هزینه ای نباید  به عنوان سربار به بخش معدن وارد شود امامتاسفانه عوارض مختلفی از بخش معادن دریافت می کنند.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های صنایع و معادن سرب و روی ایران، با بیان اینکه بخش معدن توانایی جایگزینی به جای صادرات نفتی را دارد، یادآور شد: به دلیل مشکلاتی که به بخش معادن وارد می شود این بخش  توانایی رشد جدی ندارد که مهمترین دلایل آنها، نداشتن برنامه ریزی برای رسیدن به اهداف تعیین شده است.

حسینقلی گفت: با وجود این که ایران جزو برترین کشور ها در حوزه ذخایر معدنی است اما حمایت ها از معادن در کشور، مانند کشور هایی چون ترکیه و عربستان و برزیل از بخش معادن آنها  نیست.

انتهای پیام/

کد خبر 7916

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =