کد خبر 7957
۱۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۴

آهن‌نیوز گزارش می‌دهد؛

افزایش ۵۰ درصدی واردات فولاد هند در اکتبر/ چرا روند دهلی غیرعادی است؟

افزایش ۵۰ درصدی واردات فولاد هند در اکتبر/ چرا روند دهلی غیرعادی است؟

براساس داده‌های رسمی در اکتبر ۲۰۲۳، هند به یک واردکننده خالص فولاد تبدیل شد که برای این کشور بزرگ آسیایی روند غیرعادی است. در این ماه ۵۷۰ هزار تن محصولات فولادی وارداتی به بازار هند وارد شده که در مقایسه با اکتبر ۲۰۲۲، ۴ درصد کمتر بوده، اما افزایش ماهانه ۵۰ درصدی داشته است.

به گزارش خبرنگار آهن نیوز؛ براساس داده‌های رسمی در اکتبر ۲۰۲۳، هند به یک واردکننده خالص فولاد تبدیل شد که برای این کشور بزرگ آسیایی روند غیرعادی است. در این ماه ۵۷۰ هزار تن محصولات فولادی وارداتی به بازار هند وارد شده که در مقایسه با اکتبر ۲۰۲۲، ۴ درصد کمتر بوده، اما افزایش ماهانه ۵۰ درصدی داشته است.

صادرات محصولات فولادی از هند در ماه اکتبر نسبت به سال گذشته ۲۱ درصد کاهش داشته است. به این ترتیب واردات به کشور ۲۹۰ هزار تن از صادرات پیشی گرفت. این روند تحت تأثیر کمبود تقاضای صادرات از ویتنام، غرب آسیا و اروپا بود. در عین حال، فولاد ارزان از چین برای مصرف کنندگان هندی مطلوب بوده که منجر به افزایش واردات شد.

طی آوریل تا اکتبر ۲۰۲۳، هند ۳.۵۲ میلیون تن محصولات فولادی را برای صادرات ارسال کرد تا همچنان صادرکننده خالص باقی بماند. واردات در این مدت ۳.۴۷ میلیون تن بوده است.

تغییر روند تجارت فولاد هند در ماه اکتبر که واردات فولاد از صادرات پیشی گرفت، نشان دهنده تغییر قابل توجهی در نقش تاریخی این کشور به عنوان صادرکننده خالص فولاد است. عوامل مختلفی از جمله قیمت‌های رقابتی از چین و ویتنام نقش مهمی در رشد واردات داشتند. با این حال، باید توجه داشت که این تغییر تحت تأثیر پویایی بازار رخ می‌دهد و لزوماً نشان دهنده روند بلندمدت نیست.

 هند در سال ۲۰۲۲ تولید فولاد را ۵.۵ درصد نسبت به سال ۲۰۲۱ افزایش داده است تا به ۱۲۴.۷ میلیون تن برسد. برای ژانویه تا سپتامبر ۲۰۲۳، فولادسازان هندی ۱۰۴.۱ میلیون تن فولاد تولید کردند که ۱۱.۶ درصد بیشتر از سال است.

روند افزایشی تقاضا

 براساس پیش‌بینی توسط آژانس رتبه‌بندی ICRA؛ تقاضای فولاد هند در سال مالی ۲۰۲۳/۲۰۲۴ نسبت به سال قبل ۹ تا ۱۰ درصد رشد خواهد کرد. این رشد عمدتاً ناشی از تسریع هزینه‌ها برای زیرساخت‌ها در آستانه انتخابات این کشور خواهد بود.

آخرین باری که صنعت فولاد هند شاهد چنین رشد قوی بود، قبل از بحران مالی جهانی در سال ۲۰۰۸ بود که هزینه‌های سرمایه‌ای سنگین بخش خصوصی باعث افزایش تقاضای داخلی برای فولاد شد. پیش بینی قبلی آژانس؛ رشد اقتصادی در پایان سال مالی جاری را ۷ تا ۸ درصد اعلام کرد.

طبق گزارش ICRA، مصرف فولاد در این کشور در آوریل تا ژوئیه ۲۰۲۳ (سه ماهه اول سال مالی) نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۲.۲ درصد افزایش یافته است. در عین حال، مخارج سرمایه‌ای دولت مرکزی در این دوره نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۹.۱ درصد افزایش یافت که نشان دهنده شتاب در سرعت تامین مالی زیرساخت‌ها است.

علاوه بر این، انتظار می‌رود نرخ بهره‌برداری از ظرفیت در بخش فولاد کشور از ۸۰ درصد در سال مالی گذشته به حدود ۸۲ درصد در سال مالی ۲۰۲۳/۲۴ بهبود یابد. با این حال، صنعت فولاد هند با چالش‌های متعددی از جمله رقابت با واردات چینی و پیش بینی رشد نامشخص برای اقتصادهای اروپایی مواجه خواهد شد.

با این حال، حجم واردات از چین ، ممکن است تحت تاثیر تلاش \هند برای افزایش تعداد محصولات فولادی مشمول QCO قرار گیرد. طبق قوانین، اداره استانداردهای هند (BIS) تولیدکنندگان خارج از کشور را که منبع واردات هستند باید توسط سازمان استاندارد ملی ممیزی شوند و پس از آن گواهی انطباق صادر خواهد شد. نمایندگان صنعت فولاد هند خاطرنشان می‌کنند که عدم اطمینان زیادی در مورد اینکه آیا دولت چین مجوز بازدید از کارخانه‌های فولادی توسط نمایندگان BIS را می‌دهد یا خیر وجود دارد.

انتهای پیام/

کد خبر 7957

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =