کد خبر 8030
۲۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۵

افزایش نجومی قیمت آهن اسفنجی و تاثیر مخرب آن بر تولید در سایه نظارت ضعیف دولت

افزایش نجومی قیمت آهن اسفنجی و تاثیر مخرب آن بر تولید در سایه نظارت ضعیف دولت

در حالی که تمام زنجیره فولاد نگران سرمای کوره های خود در زمستان هستند اما در بالا دست زنجیره، تنور خرید و فروش آنهم به قیمت های گزاف داغ داغ است.

به گزارش آهن نیوز؛ آهن اسفنجی به عنوان یک محصول مهم در بازار فولاد شناخته می شود که افزایش و کاهش قیمت آن در بازار می تواند تاثیر مستقیم روی قیمت تمام شده مابقی زنجیره داشته باشد، همچنین با توجه به میزان آمار قطعی فروش در چند ماه و نتایج قطعی میزان عرضه و تقاضا در بورس کالا شاهد افزایش قیمت آهن اسفنجی بودیم به طوری که  در بازه زمانی مرداد تا آبان ماه ۱۴۰۲ ، این افزایش قیمت سینوسی روند صعودی به خود گرفته است و آهن اسفنجی در مقطعی نیز ، حدود ۱۲۹۰۰ تومان به فروش رفته است که این افزایش قیمت، طی بازه زمانی ۴ ماهه حدود ۱۲٫۵% رشد داشته است.

اگر افزایش قیمت آهن اسفنجی روند خود را با همین شیب تا آخر سال ۱۴۰۲ ، به دلایل مختلف از جمله حامل های انرژی، عملکرد ضعیف بخش نظارتی دولت و مدیریت ضعیف بورس کالا ، به روند خود ادامه دهد و در بدترین شرایط سود دهی  تنها ۲ هزار تومان سود در هر کیلو را سهم خود کند آن وقت با بررسی میزان فروش ۶ ماهه دوم سال ۱۴۰۱ که عددی حدود ۱۴ میلیون تن است، سودی بالغ بر ۲۸ هزار میلیارد تومان را از آهن اسفنجی در بر خواهد داشت.عددی که می تواند با مدیریت درست و نظارت صحیح به جای رفتن به جیب پدرخوانده ها ، به چرخه تولید بازگردد. اما دلایل این افزایش قیمت چیست؟

علت افزایش قیمت آهن اسفنجی

سوالی که اینجا مطرح می شود این است که علت این افزایش قیمت آهن اسفنجی چیست و آیا این افزایش قیمت منطقی است ؟ بنا به گفته برخی از کارشناسان فولادی علت افزایش قیمت آهن اسفنجی در بورس کالا منطقی نیست چرا که میزان تخصیص عرضه آهن اسفنجی مشکل دارد و تقاضای خرید برای آهن اسفنجی در بازار همواره چندین برابر عرضه بوده است.

از طرفی هنوز محدودیت های های گاز اعمال نشده و گاز کارخانه های احیا همچنان وصل است ،اما عامل این تغییر قیمت های پایه برای تولید کننده مشخص نیست .

۱) نقش دولت و بورس کالا

برخی از کارشناسان فولادی در رابطه با قیمت های تعیین شده آهن اسفنجی معتقدند: قیمت پایه آهن اسفنجی فرمول مشخص نانوشته‌ای در بورس کالا دارد که باید ۶۰ درصد میانگین معاملات شمش نرخ‌گذاری شود. در حال حاضر، قیمت گندله حدود ۴ هزار و ۳۵۰ تومان است و برای ضریب آن تقریبا به صورت کارمزدی عدد ۲٫۰۲ درصد در نظر گرفته شده که معادل ۱۰ هزار تومان می‌شود.

این کارشناس گفت: بر همین اساس، ۵۰۰ تومان نیز هزینه حمل و نقل می‌شود که مجموعاً ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان خواهد شد و حداقل، بالغ بر هزار تومان سود واحدهای احیا محسوب می‌شود؛ اما این واحدها و تولیدکنندگان آهن اسفنجی به قدری سودهای نجومی داشتند که به این اعداد راضی نیستند و به همین دلیل با قیمت‌گذاری مخالف هستند  بورس کالا عرضه‌ها و قیمت‌های فولادی را مهندسی می‌کند و این درحالیست که نرخ محصولات را باید عرضه و تقاضا مشخص کند.

کارخانه فولاد یزد، روزانه ۱۶۰۰ تن، آهن اسفنجی مصرف می کند اما در حال حاضر با ثبت درخواست پنج کارخانه فولادی در بورس کالا فقط  ۲۰۰۰ تن آهن اسفنجی به ما تعلق گرفت. لذا با این تدابیر، می توان گفت که میزان تعیین شده آهن اسفنجی توسط بورس کالا ( ۴۰۰ تن) به یک شیفت کاری تولیدات کارخانه فولاد یزد هم نمی رسد.

اگر عرضه چرخه محصولات فولادی در بورس کالا با این روال پیش رود، بیشتر کارخانه های تولید کننده فولاد با اختلال مواجه شده و در نهایت تعطیل خواهند شد.

مدیران دولتی باید بحث نظارت را در بخش گلوگاه ها افزایش دهند تا دلالی ها و سوداگری اتفاق نیافتد. اگر دولت بورس کالا را به عنوان جلوگیری از این سواستفاده و بخشی که به شفافیت معاملات کمک می کند به رسمیت می شناسد، بایستی در رابطه با آهن اسفنجی دقت بیشتری داشته و به شدت آن را کنترل کند تا فرآیند های عرضه و تقاضا واقعی شود.

۲) قطعی حامل های انرژی به مانند گاز در زمستان

برخی از تولید کنندگان و فعال بخش فولاد در قیاس با سال گذشته افزایش قیمت آهن اسفنجی را در قطع احتمالی گاز می بینند و اعتقاد دارند: با توجه به روند قیمتی آهن اسفنجی در یک هفته اخیر، می‌توان گفت این محصول رشد قیمتی نداشت و حتی نسبت به هفته‌های قبل نیز کاهش پیدا کرده است؛ چرا که در مهرماه به دلیل رفع محدودیت‌های برق، مصرف آهن اسفنجی افزایش یافت و عرضه آن نیز محدودتر شد.

بنابراین در مهر ماه تا حدودی شاهد افزایش قیمت‌ها بودیم؛ اما در آبان این روند متوقف شد. از طرفی، با شروع فصل سرما و اعمال محدودیت‌های مصرف گاز از طرف دولت، به نظر می‌رسد قیمت آهن اسفنجی به تدریج افزایش یابد. همچنین در صورت قطعی گاز واحدهای فولادی، می‌توان گفت قطعاً قیمت آهن اسفنجی در زمستان امسال ۷۰ تا ۷۵ درصد قیمت شمش خواهد شد که البته روند خوبی نخواهد بود. در واقع زمانی که گاز واحدهای تولیدکننده فولاد قطع شود، مسلماً قیمت محصولات افزایش خواهد یافت.

اما مخالفان این مبحث می گویند که با توجه به اینکه هنوز تغییرات زیادی در روند کاهش دما اتفاق نیفتاده و آهن اسفنجی نیز به راحتی قابل ذخیره کردن نیست این سناریو جو رسانه ای است که ایجاد شده است تا قیمت را افزایش بدهند و هنوز هیچ اتفاقی در عرضه گاز گرفته نشده است که قیمت آهن اسفنجی روند صعودی به خود گرفته است

و اما سود ۲۸ هزار میلیارد تومانی ….

با همه این تفاسیر و دلایل ، اگر روند رو به رشد قیمت آهن اسفنجی در بازار ادامه پیدا کند، تاثیرات مخرب زیادی را بر چرخه تولید خواهد گذاشت که علاوه بر افزایش قیمت تولید و تعطیلی کارخانه ها، سودهای کلانی را به پدرخوانده های این بازار، که با واسطه گری باعث این افزایش شده اند را خواهد رساند.

پدر خوانده هایی که برای منافع بیشتر خود در سالی که باید شاهد رونق تولید باشیم با ایجاد ممانعت و دخالت در بازار و واسطه گری درصدد افزایش قیمت در این محصول مهم در حوزه فولاد هستند تا به سود سرشار ۲۸ هزار میلیارد تومانی برسند و برای جلوگیری از اخلال در تولید و تعطیلی واحد های صنعتی نیازمند دخالت دولت و برخورد با این سرشبکه های فساد مدیریت شده در عرضه آهن اسفنجی می باشد.

انتهای پیام/

کد خبر 8030

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =