کد خبر 8035
۲۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۰

دفتر ارزیابی محیط زیست با فعالیت معدن مس دره زرشک یزد مخالفت کرد

دفتر ارزیابی محیط زیست با فعالیت معدن مس دره زرشک یزد مخالفت کرد

مسئول شورای هماهنگی‌های تشکلهای محیط زیستی استان یزد با اشاره به اعلام مخالفت دفتر ارزیابی اثرات زیست محیطی سازمان محیط زیست با فعالیت معدن مس دره زرشک در این استان، گفت: محیط زیست اولی‌تر از فرهنگ است.

به گزارش آهن نیوز؛ «سید عباس هاشمی» امروز یکشنبه در نشست با خبرنگاران ضمن اشاره به اهمیت حفاظت از محیط زیست، گفت: محیط زیست و فرهنگ، پیشوایان و امام جامعه هستند ولی محیط‌زیست در این میان حتی اولی‌تر از فرهنگ و دین است چرا که تا وجود انسانها نباشد، فرهنگ نیز معنا نخواهد داشت.

وی مهمترین رسالت انسانها به ویژه نخبگان جامعه را اهتمام به موضوع محیط زیست خواند و گفت: متاسفانه به دلیل تصیم و سیاستهای اشتباه سالیان گذشته، امروز استان خشک و کویری یزد با محیط زیستی شکننده‌تر از همیشه مواجه است.

هاشمی مسائل زیست محیطی مربوط به حوضه آب را در صدر توجه تشکل‌های زیست محیطی استان خواند و با اشاره به تاثیرگذاری فعالیت معدن دره زرشک بر شرایط زیست محیطی استان، گفت: خوشبختانه پس از  تلاش ۲۰ ساله تشکلهای زیست محیطی دفتر ارزیابی اثرت زیست محیطی کشور مخالفت خود را با فعالیت این معدن اعلام کرده است.

این فعال زیست محیطی گفت: البته استان با مسائل زیست محیطی متعددی از موضوع معدن بهاباد تا دست اندازی به رودخانه دره راویز و نیز آلایندگی کوره‎های آجرپزی، مواجه است.

«علی طالبی» عضو هیات علمی دانشگاه یزد هم با بیان این که استان یزد بدون شیرکوه حیات نخواهد داشت، گفت: هر گونه دخل و تصرف در حوزه شیرکوه مانند فعالیت معدن دره زرشک علاوه بر اثرات مخرب بر سازه‌های آبی منطقه، منجر به آسیبهای جبران ناپذیر ناشی از بازمانده‌های صنعتی این معدن در استان خواهد شد.

وی اضافه کرد: با تکنولوژی امروز قطعاً برداشت از این معدن، تبعات زیادی را از ارتفاعات شیرکوه تا دشت اردکان خواهیم داشت.

طالبی گفت: تمام آبادی موجود در دشت یزد – اردکان تحت تاثیر منابع آبی شیرکوه است و نباید آبرسانی با تانکر به روستاهای دامنه شیرکوه را به منزله عدم تاثیرگذاری این حوزه آبخیز بر سایر بخشهای استان قلمداد کرد.  

«محمدرضا علمی» دیگر عضو هیات علمی دانشگاه یزد نیز در این نشست با تاکید بر اهمیت اقتصاد محیط زیست، عنوان کرد: باید گزارش ارزیابی زیست محیطی جدیدی در مورد این فعالیت معدنی تهیه شود و معایب و مزایای این فعالیت به صورت دقیق بررسی شود.

وی با اشاره به اکوسیستم شکننده منطقه، گفت: باید تبعات اقدامات مشابه در سایر مناطق کشور درس عبرتی برای استان یزد شود و از اقدام عجولانه در این رابطه خودداری شود.

علمی با بیان این که بارها این مخالفت‌های زیست محیطی اعلام شده است، ابراز امیدواری کرد: مسئولان ارشد استان تحت فشارهای وارده به فعالیت این معدن رضایت ندهند.

انتهای پیام/

کد خبر 8035

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =