کد خبر 8057
۲۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۹

در گفت‌وگوی اختصاصی با آهن‌نیوز مطرح شد:

بلاتکلیفی فولادسازان با ارز چند نرخی/ باید ۵۰ درصد فولاد تولیدی فعلی صادر شود

بلاتکلیفی فولادسازان با ارز چند نرخی/ باید ۵۰ درصد فولاد تولیدی فعلی صادر شود

بهرام سبحانی معتقد است وجود ارز چند نرخی برای صادرات محدودیت ایجاد نمی‌کند اما باعث بلاتکلیفی می‌شود چرا که تولیدکنندگان بخش زیادی از مواد اولیه مورد نیاز با ارز آزاد تهیه اما در صورت صادرت باید ارز آن را با نرخ دیگری تبدیل کند که مابه‌التفاوتی قابل ملاحظه‌ای وجود دارد.

بهرام سبحانی، رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد در رابطه با وضعیت صادرات فولاد ایران خصوصا در شرایط تحریم به خبرنگار آهن‌نیوز گفت: با توجه به اینکه تولید فولاد در حال حاضر در کشور، دو برابر نیاز داخلی است بنابراین حتما باید ۵۰ درصد این مازاد تولید در برنامه صادرات قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه هر نوع ممنوعیت، محدودیت و سنگ‌اندازی در صادرات باعث ایجاد مشکلات عدیده‌ای برای ارزآوری کشور شده، بیان کرد: با وجود اعمال این محدودیت‌ها شرکت‌های صادراتی یا باید تولید را تعطیل و ۵۰ درصد تولید را کاهش دهند یا باید زمینه صادرات تسهیل شده و بتوانند صادر کنند. طبیعتا اگر تسهیلی در این زمینه صورت نگیرد، امکان صادرات ۵۰ درصد ظرفیت مازاد وجود نداشته و باید تولید را کاهش دهند.

سبحانی در رابطه با تبعات کاهش تولید نیز اظهار داشت: تداوم روند کاهش تولید از طرفی باعث افزایش قیمت مقاطع مختلف در شرایط رکود فعلی می‌شود و از طرف دیگر جایگاه فولاد ایران در رتبه‌بندی جهانی را تهدید می‌کند.

این فعال قدیمی صنعت فولاد در رابطه با محدودیت‌هایی که به واسطه وجود ارز چند نرخی برای صادرات فولاد پیش آمده نیز بیان کرد: وجود ارز چند نرخی برای صادرات محدودیت ایجاد نمی‌کند اما باعث بلاتکلیفی می‌شود. بدین ترتیب که تولیدکنندگان بخش زیادی از مواد اولیه مورد نیاز برای تولید را از داخل با نرخ ارز بازار آزاد تهیه می‌کند اما در صورت صادرت باید ارز آن را با نرخ دیگری تبدیل کند که مابه‌التفاوتی قابل ملاحظه‌ای وجود دارد. ضمن این که هر زمان قیمت ارز دوگانه، سه گانه و چهارگانه بوده، فرصت سوءاستفاده برای عده‌ای رانت‌خوار فراهم می‌شود لذا اگر تک نرخی شود، برای همه مطلوب خواهد شد.

در ادامه رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران یکی از عوامل اصلی افت تقاضا در بازار را رکود در بازار مسکن دانسته و بیان کرد: فولاد مبنای کار عمرانی و ساختمانی است. وقتی فولاد مصرف ندارد و یا مصرف آن کاهش پیدا می‌کند یعنی کارهای عمرانی و ساخت و ساز کاهش یافته و تا زمانی که آنها رونق پیدا نکند؛ بازار تقویت نمی‌شود.

در پایان به گفته این فعال صنعت فولاد، تنها چاره مازاد تولید فولاد در کشور تسهیل صادرات و ارزآوری از طریق این صنعت برای توسعه اقتصادی کشور است.

انتهای خبر/ ف

کد خبر 8057

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =