کد خبر 8066
۲۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۱

گزارش آهن‌نیوز از بازار آهن؛

تولید شمش زیان‌ده است/ پیش‌بینی نرخ پایه شمش، اسفنجی و میلگرد در عرضه‌های آتی

تولید شمش زیان‌ده است/ پیش‌بینی نرخ پایه شمش، اسفنجی و میلگرد در عرضه‌های آتی

 اوضاع بازار آهن و فولاد نسبتا آرام و رکودی است و با ثبات متغیرهای تأثیرگذار بر قیمت آهن خصوصا نرخ دلار، بازار آهن نیز در یک چرخه ثابتی گرفتار شده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری آهن‌نیوز، امروز قیمت دلار در بازار آزاد صعودی شد و با افزایش جزئی ۰/۱۳ درصد به نرخ ۵۱ هزار و ۲۸۷ تومان معامله شد. اوضاع بازار آهن و فولاد نسبتا آرام و رکودی است و با ثبات متغیرهای تأثیرگذار بر قیمت آهن خصوصا نرخ دلار، بازار آهن نیز در یک چرخه ثابتی گرفتار شده است.

امروز در بازار بورس کالا عرضه شمش بلوم با میزان حجم ۲۴۸ هزار و ۸۲۰ تن و با نرخ پایه ۱۸ هزار و ۴۳۹ تومان بدون تغییر قیمتی نسبت به هفته قبل و افت حجم حدود ۲/۸ درصدی موجود بود.

علاوه‌بر اینها با احتساب هزینه حمل و تبدیل شمش به میلگرد، قیمت میلگرد تولید شده از آن در هر کیلو حدود ۱۷۰۰ تومان افزایشی خواهد شد و این در شرایطی است که نبود تقاضا و کاهش مداوم قیمت آهن آلات از چالش‌های فعلی بازار آهن است. اما در پایان معاملات بدون احتساب معاملات مچینگ، با ریزش ۲۰/۴ درصدی، حجمی به مقدار ۱۹۷ هزار و ۹۵۰ تن با میانگین نرخ معاملات ۱۸ هزار و ۶۱۰ تومان به فروش رفت که تقاضای چندانی هم برای آن وجود نداشت و فقط ۱۷۲ هزار و ۸۲۰ تن ثبت شد. کمترین نرخ معامله شده این محصول ۱۷ هزار و ۹۰۰ تومان و بیشترین نرخ ۱۸ هزار و ۸۴۰ تومان بود. 

تصویر زیر آمار معاملات برخی شرکت‌های مطرح در تولید شمش بلوم (150*150)5SP را نشان می‌دهد.

تولید شمش زیاده است/ پیش‌بینی نرخ پایه شمش، اسفنجی و میلگرد در عرضه‌های آتی

طی معاملات هفته گذشته نیز معاملات شمش در بورس کالا با کاهش تقاضا روبه رو بود و اکثر معاملات شمش در قیمت پایه در حدود ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان معامله شد که نسبت به هفته گذشته آن ۶۰۰ تومان کاهش نرخ داشته است. همچنین باتوجه به عرضه اعتباری برخی تولیدکنندگان شاهد افزایش نرخ نسبت به قیمت پایه در حدود ۲۰۰ تومان بوده ایم.

در بازار آزاد نیز با توجه به معاملات شمش بورسی با قیمت ۱۸ هزار تومان در هفته‌های اخیر، با افزودن هزینه‌هایی مانند کارمزد ارکان بورس و احتساب مالیات ارزش افزوده، قیمت نهایی این محصول میانی به ۲۰ هزار و ۷۰۰ تومان می‌رسد. اما بررسی آهن نیوز از معاملات کف بازار قیمت این محصول در بازار آزاد در روز گذشته بین  ۱۹ هزار و ۸۵۰ تومان تا ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان خرید و فروش شد. تصویر زیر نیز تغییرات قیمتی این محصول را از ابتدای مهر تا اواسط آبان سال جاری نشان می‌دهد.

تولید شمش زیاده است/ پیش‌بینی نرخ پایه شمش، اسفنجی و میلگرد در عرضه‌های آتی

تولید شمش زیاده است

براساس گزارش‌ها از ضرایب نرخ مقاطع فولادی مانند شمش و آهن اسفنجی و میلگرد از نیمه تابستان تاکنون، در ماه مرداد نسبت قیمت آهن اسفنجی و شمش زیر ۶۰ درصد بود اما از اواخر تابستان این رقم به بیش از ۶۵ درصد افزایش یافت، طوری که در هفته گذشته در نزدیکی ۷۰ درصد قرار گرفت.

فاصله قیمتی شمش و میلگرد هم به بیش از ۱۱ درصد افزایش یافت و از ابتدای سال تاکنون بین ۸ تا ۱۵ درصد متغیر بوده است. به عبارتی فاصله قیمت میلگرد و قیمت شمش حدود ۱۲ تا ۱۳ درصد برآورد می‌شود درحالی که فاصله آهن اسفنجی و شمش کاهش یافته است؛ با این حساب به گفته تولیدکنندگان خصوصی، تولید شمش با این قیمت بیش از ۲ هزار تومان زیان‌ده خواهد بود.

پیش‌بینی قیمت پایه اسفنجی و میلگرد برای هفته آتی

با توجه به معاملات شمش بلوم با میانگین معاملات ۱۸ هزار و ۶۱۰ تومان، قیمت‌های پایه عرضه‌ها برای آهن اسفنجی درعرضه‌های ۲۷ آبان ۱۴۰۲ مبلغ ۱۱ هزار و ۱۸۸ تومان برآورد می‌شود.

همچنین بر اساس میانگین موزون نرخ پایانی این محصول در معاملات امروز کف قیمت شمش بلوم برای عرضه‌های ۲۹ آبان ۱۸ هزار ۵۲ تومان و سقف قیمت ۱۸ هزار و ۷۹۶ تومان خواهد بود.

بر همین اساس پیش‌بینی کف قیمتی میلگرد در عرضه ۲۴ آبان، نرخ ۲۰ هزار و ۶۵۷ تومان است.

انتهای خبر/ ف
 

کد خبر 8066

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =