کد خبر 8070
۲۴ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۳

آهن‌نیوز بررسی می‌کند:

پیش‌بینی بازار آهن و فولاد تا پایان سال / افزایش صادرات با وجود بقای موانع رشد تولید

پیش‌بینی بازار آهن و فولاد تا پایان سال / افزایش صادرات با وجود بقای موانع رشد تولید

کمبود گاز، افزایش قیمت ارز و تداوم جنگ روسیه و اوکراین اصلی‌ترین عوامل تاثیرگذار بر بازار فولاد ایران تا پایان سال ۱۴۰۲ هستند، هر چند ممکن است با تداوم جنگ حماس و اسرائیل این موضوع نیز بر موارد یادشده اضافه شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری آهن‌نیوز، صنعت فولاد ایران نیمه نخست سال ۱۴۰۲ را با قطعی مقطعی برق و وقفه در تولید پشت سر گذاشت. هر چند شدت بحران برق در تابستان سال جاری همانند مدت مشابه سال گذشته نبود، اما به هر حال اثر خود را بر تولید گذاشت. 

بنا بر آمار انجمن جهانی فولاد، تولید فولاد ایران در شش ماهه نخست سال به این شرح بود:

ماه سپتامبر (اواسط شهریور تا اواسط مهر) ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن

ماه اوت (اواسط مرداد تا اواسط شهریور) یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن

ماه ژوئیه (اواسط تیر تا اواسط مرداد) ۲ میلیون تن

ماه ژوئن (اواسط خرداد تا اواسط تیر) ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تن

ماه می (اواسط اردیبهشت تا اواسط خرداد) ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تن

ماه آوریل (اواسط فروردین تا اواسط اردیبهشت)  ۳ میلیون و ۱۰۰ هزار تن

ارقام بالا نشان می‌دهد هر قدر به زمان اوج‌گیری گرما (ماه اوت) نزدیک‌تر شدیم وزن تولید کاهش یافته و در مقابل هر قدر از آن فاصله گرفتیم وزن تولید بالاتر رفت. در همین راستا پیش‌بینی می‌شود تولید فولاد کشور در نیمه دوم سال با کمبود گاز روبه‌رو شود، همان‌گونه که در مدت مشابه سال گذشته این مشکل را داشت؛ این امر از حجم تولید به صورت مقطعی می‌کاهد.

البته هر چند شرکت‌های بزرگ فولادی در تلاش هستند به صورت خودتامین نیاز خود را به انرژی برطرف کنند، اما در کوتاه‌مدت و دست‌کم در سال جاری نمی‌توان دستاوردهای چشمگیری در این زمینه مشاهده کرد، همان‌گونه که این راهکارها در تابستان مانع کاهش تولید برآمده از قطعی برق نشد.

با این حال از آنجا که کشور با مازاد تولید فولاد روبه‌روست پیش‌بینی می‌شود ایران در عمل به تعهدات صادراتی خود به دلیل کاهش تولید موفق باشد، حتی انتظار می‌رود نیم‌سال دوم ۱۴۰۲ را با توسعه بازارهای صادراتی پشت سر بگذارد، زیرا روسیه در پی تداوم جنگ با اوکراین از ارزان‌فروشی در بازارهای جهانی فولاد دست کشیده و بر صادرات این کالا عوارض وضع کرده تا تورم را کنترل و ارزش روبل را تقویت کند.

به این ترتیب جنگ روسیه و اوکراین تاثیر غیرمستقیم خود را بر صادرات فولاد ایران گذاشت اما برای اظهارنظر قطعی درباره تاثیرات مستقیم یا غیرمستقیم جنگ حماس و اسرائیل بر تولید و تجارت جهانی فولاد هنوز هم زود است، اسرائیل در تامین فولاد موردنیاز خود به واردات وابستگی کامل دارد اما هیچ‌گاه از ایران فولاد نخریده و مبادی مانند ترکیه، چین، روسیه و امارات را برگزیده است، بنابراین تداوم جنگ اسرائیل با حماس و در پی آن کاهش تقاضای اسرائیل برای فولاد کشورهای یادشده به ویژه ترکیه را به طور منفی متاثر می‌کند، ترکیه در دو دهه گذشته بزرگ‌ترین تامین‌کننده فولاد موردنیاز اسرائیل بوده است و در صورت طولانی شدن جنگ و از دست دادن بازار اسرائیل دور از انتظار نیست که به دنبال بازارهای جایگزین باشد، حتی بازارهایی که در اکنون در اختیار ایران است.

رویداد قابل‌توجهی دیگری که می‌تواند صنعت فولاد کشور را تا پایان سال از خود متاثر کند، افزایش نرخ ارز است. پیش‌بینی‌ها از بالا رفتن قیمت دلار و ورود آن به کانال ۶۰ هزار و حتی اوج‌گیری به کانال ۷۰ هزار حکایت دارد، افزایش قیمت ارز بر جذابیت صادرات می‌افزاید و محرک موثری در توسعه بازارهای فرامرزی فولاد کشور است، در نتیجه پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال جاری صادرات فولاد نیز همپای تولید آن رشد صعودی داشته باشد.

تولید فولاد ایران هر چند در ماه‌های سرد سال با وقفه همراه می‌شود اما این به معنای کاهش سالانه تولید نیست و صنعت فولاد ایران سال ۱۴۰۲ را نیز مانند چند دهه گذشته با افزایش جریان تولید به پایان خواهد رساند و همچنان در جایگاه دهمین تولیدکننده بزرگ فولاد جهان ابقا خواهد شد با این حال در صورتی که توقف و کاهش تولید به دلیل کمبود انرژی اتفاق نمی‌افتاد، این رتبه تاکنون ارتقا یافته بود.

انتهای پیام/

کد خبر 8070

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =