کد خبر 8144
۲۵ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۶

هزینه حمل و نقل مواد معدنی در خراسان جنوبی بیشتر از سایر استان ها است

هزینه حمل و نقل مواد معدنی در خراسان جنوبی بیشتر از سایر استان ها است

رئیس کمیسیون معادن اتاق بازرگانی بیرجند با بیان اینکه میانگین هزینه حمل و نقل در خراسان جنوبی بیشتر از استان‌های دیگر است که دلیل اصلی آن نبود زیرساخت‌های لازم در این زمینه است، اضافه کرد: این امر در توجیه داشتن اقتصادی تولیدات در استان بسیار تأثیرگذار است.

به گزارش آهن نیوز؛ پروین در پنجمین جلسه شورای گفت‌وگوی بخش خصوصی و دولت خراسان جنوبی ادامه داد: با توجه به این شرایط اخذ حقوق دولتی، نیز فشار مضاعفی بر بخش معادن استان به خصوص معادن کوچک آورده است.

وی یادآور شد: با وجود مکاتبه استاندار با وزیر صمت در این خصوص، بدنه این وزارت با برخورداری معادن استان از تخفیف یا معافیت در این زمینه مخالفت می‌کنند.

رئیس کمیسیون معادن اتاق بازرگانی بیرجند خاطرنشان کرد: با وجود این مشکلات در حال حاضر معادن استان با کمتر از ۲۰ درصد ظرفیت خود فعالیت دارند.

علیرضا خامه زر، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند اظهارداشت: قیمت تمام شده تولیدات معدنی در استان نسبت به سایر نقاط کشور بالاست و این امر یکی از مشکلات جدی بر سر راه این بخش است.

وی با تأکید بر اینکه باید پیشنهاد به شورای ملی گفت و گوی دولت و بخش خصوصی در خصوص حقوق دولتی معادن ارسال و پیگیری‌های لازم انجام شود، تصریح کرد: همچنین معافیت حقوق گمرکی و برداشته شدن اخذ مالیات بر ارزش افزوده برای ورود ماشین آلات دست دوم معدنی از دیگر درخواست های بخش معدن در استان است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند از کمبود ماشین آلات معدنی در استان خبر داد و بیان کرد: ماشین آلات معدنی موجود در استان مستهلک شده بنابراین این موضوع سبب افزایش هزینه‌های جاری و کرایه حمل مواد معدنی شده و این موضوعات خود در بالا رفتن هزینه های معدن کاران استان بسیار تأثیرگذار است.

خامه زر با گلایه از نبود آموزشگاه های رانندگی ویژه در استان افزود: افراد متقاضی برای فعالیت بر روی ماشین آلات معدنی مجبور می شوند به سایر استان ها رفته و هزینه های گزافی را متحمل شوند که در این خصوص باید تدابیر لازم اندیشیده شود.

ضعف زیرساخت های ارتباطی خراسان‌جنوبی

حجت الاسلام نسائی زهان، دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان جنوبی نیز در این جلسه با اشاره به ضعیف بودن زیرساخت‌های ارتباطی در استان اظهارداشت: این زیرساخت ها برای حمایت از بخش صنعت و معدن ضروری است.

وی تصریح کرد: متأسفانه همواره صنعت استان به سبب این کمبودهای زیرساختی در رنج و مذیقه است و از دغدغه های زیرساختی که در حال حاضر برای بخش صنعت رنج آور بوده قطعی گاز است.

دادستان مرکز خراسان جنوبی دستگاه قضا را حامی بخش خصوصی در رونق تولید عنوان کرد و افزود: خطرپذیری مسوولان در حمایت از تولید باید افزایش یابد.

نسائی زهان با اشاره به اینکه تفسیر قوانین باید به نفع مردم باشد، یادآور شد: بخش دولتی باید حامی بخش خصوصی باشد و در این زمینه مانع برای فعالیت های این بخش نشود.

احمد پروین، رئیس کمیسیون معادن اتاق بازرگانی بیرجند نیز در ادامه اظهارداشت: در خصوص اجرای کامل ماده ۱۴ قانون معادن به دیوان عدالت اداری شکایت شده است.

وی ادامه داد: هیئت عمومی دیوان عدالت اداری، رأی به بطلان بخشنامه وزارت صمت در این زمینه داده که در موارد مشابه، قابل تسری است.

انتهای پیام/

کد خبر 8144

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =