کد خبر 8150
۲۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۰

معاون برنامه‌ریزی شرکت مهندسی بین‌المللی فولاد تکنیک در گفت‌وگو با آهن‌نیوز؛

افزایش مازاد ظرفیت، بحران جدی فولاد / ظرفیت مازاد تا سال ۱۴۱۰ به ۶۵ میلیون تن خواهد رسید

افزایش مازاد ظرفیت، بحران جدی فولاد / ظرفیت مازاد تا سال ۱۴۱۰ به ۶۵ میلیون تن خواهد رسید

به گفته معاون برنامه‌ریزی شرکت مهندسی بین‌المللی فولاد تکنیک، در سال ۱۴۰۴ شاید تولید ۵۵ میلیون تن محقق نشود اما قطعا به ظرفیت آن خواهیم رسید و تا سال ۱۴۱۰ ظرفیت مازاد تا ۶۵ میلیون تن خواهد رسید که به احتمال بسیار قوی چالش‌های موجود تشدید خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، طرح جامع فولادی ایران سال ۱۳۹۲ با متولی‌گری سازمان ایمیدرو، شرکت ملی فولاد ایران و شرکت مهندسی فولاد تکنیک به عنوان مشاور با هدف مطالعات کلان این صنعت به همراه تحلیل‌ تمامی ابعاد آن و چگونگی دستیابی به هدف ۵۵ میلیون تن و چالش‌های پیش رو، تدوین شد. در این میان با وجود گذشت ۱۰ سال از تدوین این طرح با وجود به روزرسانی که در مقاطع مختلف زمانی نیز انجام شده اما این صنعت روز به روز با چالش‌های جدیدی روبه رو می‌شود که در زمانی طراحی یا بازبینی طرح پیش‌بینی مشکل‌ساز شدن آن نمی‌شد. یکی از این چالش‌ها، کسری‌های موجود در زیرساخت‌های انرژی خصوصا گاز است که به ویژه در دو سال گذشته با مشکل جدی صنعت فولاد تبدیل شده تا جایی که میزان تولیدات و توازن زنجیره فولاد را تحت‌الشعاع خود قرار داده است.

"مهران محجوب نژاد" معاون برنامه‌ریزی شرکت مهندسی بین‌المللی فولاد تکنیک در رابطه با کم و کیف پیش‌بینی این چالش‌ها در زمان تدوین طرح جامع فولاد به خبرنگار آهن‌نیوز گفت: سال ۹۲ که طرح جامع فولاد تهیه و سال ۹۳ نهایی شد؛ از جمله چالش‌هایی که برای این صنعت مورد بررسی قرار گرفت بحث انرژی بود که روی دو موضوع خیلی تمرکز شد.

وی در مورد جزئیات آن افزود: اولین مورد بحث برق بود که همان زمان، سرمایه‌گذاری در حوزه نیروگاهی، جزء هزینه‌های زیرساختی پیش‌بینی شده و یکی از موضوعات اصلی بود که به آن پرداخته شد و تا این لحظه نیز ادامه پیدا کرده است. موضوع دوم تأمین آب بود که با توجه به شرایط خشکسالی حاکم بر کشور در آن زمان و اینکه صنایع کشور در مکان‌های نامناسبی به لحاظ جغرافیایی جانمایی شده بودند؛ توصیه شد که کنار آب‌های آزاد از امکانات آب شیرین‌کُن استفاده کنند.

معاون برنامه‌ریزی شرکت مهندسی بین‌المللی فولاد تکنیک با بیان اینکه چالش گاز، حتی در پایشی که در سال هشتم طرح انجام گرفت به این جدیت پیش‌بینی نمی‌شد، اضافه کرد: بحث گاز که در حال حاضر به یکی از چالش‌های پررنگ صنعت فولاد تبدیل شده است. در گذشته حتی در جلساتی که با وزارت نفت داشتیم و اطلاعاتی که مبادله می‌شد؛ معمولا صحبتی از مشکل‌سازی آن مطرح نمی‌شد اما در سال ۱۴۰۰ این مسئله خود را به طور جدی نشان داد.

محجبوب نژاد ضمن انتقاد از عملکرد نادرست وزارت نفت در عدم پیش‌بینی درست این چالش برای صنایع، خاطرنشان کرد: همانگونه که از این لحظه تا 10 سال آینده پیش‌بینی وضعیت انرژی برای وزارت نفت کار سهلی است؛ پس آن زمان هم می‌شد چالش گاز را برای ۱۴۰۰ پیش‌بینی کرد اما این موضوع هیچ زمانی مطرح نبود و یکباره نمایان شد. این درحالی است که در سرمایه گذاری صنعت فولاد، بحث سرمایه‌گذاری پلن‌ها و زیرساخت‌ها، هر دو مشخص است.

به گفته این فعال صنعت فولاد به عنوان یکی از تدوین‌گران طرح جامع فولاد، موضوع ویرایش جدید طرح جامع، با گریزی به 10 سال گذشته، از سال ۱۳۹۲ تا ۱۴۰۲ مجددا تحلیل دقیق انجام شده و تا سال ۱۴۱۰ جزئیات آن پیش‌بینی شده است. 

وی در پایان در رابطه با پیش‌بینی خود از امکان تحقق تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در افق ۱۴۰۴ با توجه به شرایط حاکم به آهن‌نیوز گفت: پیش‌بینی ما این است که در سال ۱۴۰۴ شاید به این مقدار تولید نرسیم اما قطعا به ظرفیت ۵۵ میلیون تن خواهیم رسید و تا سال ۱۴۱۰ ظرفیت مازاد تا ۶۵ میلیون تن خواهد رسید که به احتمال بسیار قوی چالش‌های موجود تشدید خواهد شد چرا که اگر مازاد ظرفیت در کشور به همین سرعت اضافه شود تمام بحران‌هایی که در حال حاضر وجود دارد، تشدید و شرایط بدتر می‌شود.

خبرنگار: پریسا فرضی

انتهای خبر/ ف

کد خبر 8150

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =