کد خبر 8182
۲۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۷

گزارش آهن‌نیوز از بازار آهن؛

نبود نقدینگی مهم‎ترین فاکتور رکود در بازار آهن/ کاهش نرخ میلگرد ادامه دارد

نبود نقدینگی مهم‎ترین فاکتور رکود در بازار آهن/ کاهش نرخ میلگرد ادامه دارد

بازار آهن امروز نیز در شرایط عدم وجود تقاضای معنی‌دار روند کاهشی خود را در اکثر مبادی فروش حفظ کرد. این نبود تقاضا در معاملات امروز بازار بورس کالا خصوصا در بخش فروش میلگرد و شمش مشهود بود طوری که از مجموع عرضه میلگرد ۴۰ درصد و شمش ۷۰ درصد بدون مشتری ماند.

به گزراش خبرنگار پایگاه خبری آهن‌نیوز، دلار تا ساعت ۱۳ امروز کاهشی محسوس را تجربه کرد و حدود ۳۵۰ تومان ارزانتر از قیمت پایانی هفته قبل به قیمت ۵۰ هزار و ۵۳۷ تومان معامله شد که نسبت به آخرین قیمت هفته گذشته با کاهشی ۰.۶۵ درصدی رو به رو بوده است.

عدم وجود تقاضا تمام بازارها را فلج کرده است

در این میان با وجود خبرهای مثبت ارزی اما دلار با این نرخ نیز در بازار غیر رسمی مشتری ندارد. به‌نظر می‌رسد موج کاهش قیمت‌ها، پس از نوسان‌گیری دلالان آغار شده است؛ همان دلالانی که به دنبال اخبار منفی بازار ارز می‌گردند تا با القای هیجانات از نوسان نرخ ارز سودسازی کنند. در نتیجه حالا که جو بازار آرام شده عقب نشینی کرده و شاهد کاهش نرخ دلارهایی هستند که در سقف قیمت فروخته‌اند.

در بازار آهن و فولاد داخلی به مانند همه بازارهای مالی مشکل نقدینگی مساله همه فعالان اقتصادی شده است سال قبل هم این روند دیده شد با این تفاوت که امسال "معضل بانک‌ها" کلامی شده که بر زبان همه دست اندرکاران نشسته حتی آنها که از مسایل اقتصادی سر در نمی آورند، در حالیکه معضل اصلی اقتصاد دستوری و دخالت دولت در اقتصاد است. وقتی دولت‌ها اعتبارات تکلیفی را چهل سال است بر شبکه بانکی تحمیل کرده‌اند ناترازی بانک‌ها کاملا منطقی است. 

علاوه بر این عدم وجود تقاضای واقعی در بازار مشکل دیگری است که حوزه فولاد را بیش از هر بازار دیگری درگیر خود کرده است. هرچند این معضل در بازارهای جهانی نیز روز به روز در حال تشدید است طوری که در چین نیز به علت رکود موجود، از مسکن محور بودن در حال خروج است و روی جهانی شدن متمرکز می‌شود که پروژه کمربند راه و جاده ابزار نفوذ در بازارهای جهانی است. حلقه گمشده در این میان ایران است که تحریم‌ها اجازه مانور را از آن گرفته است.

عامل بعدی نیز مساله جنگ غزه است که بازار جهانی را در حالت انتظار نگه داشته است.

این در حالی است که درصورتی که تورم در ایران در کانال ۴۰ درصد بماند و در آمریکا نیز شاهد تورم ۳ درصدی باشیم متوسط میانگین قیمت دلار ۵۰ هزارتومانی فعلی حدود ۳۷ درصد افزایش خواهد داشت. رشد اقتصادی کشور در ۱۲ سال گذشته یعنی سال ۱۳۹۰ که آغاز تحریم‌ها بود تاکنون چیزی حدود صفر بوده، این درحالی است که تقاضا یا همان خلق نقدینگی از ۳۵۷ هزار میلیارد تومان تا آخر امسال حداقل به ۸ هزار میلیارد تومان می‌رسد و این یعنی چیزی حدود ۲۲ درصد افزایش و منجر به ایجاد تورم می‌شود. 

وضعیت معاملات امروز بازار آهن 

بازار آهن امروز نیز در شرایط عدم وجود تقاضای معنی‌دار روند کاهش خود را در اکثر مبادی فروش حفظ کرد. این نبود تقاضا در معاملات امروز بازار بورس کالا خصوصا در بخش فروش میلگرد و شمش مشهود بود طوری که از مجموع عرضه میلگرد ۴۰ درصد و شمش ۷۰ درصد بدون مشتری ماند. اما وضع تیراهن به مراتب بهتر بود و به واسطه عرضه‌های اعتباری از طرف ذوب آهن اصفهان با استقبال خوبی به فروش کامل رفت. این نشان می‌دهد که عدم وجود نقدینگی بیش از تمامی موارد در رکود بازار تاثیرگذار است. 

اما در بازار آزاد نرخ اعلامی میلگرد از اکثر مبادی فروش بدون تغییر بود و در مواردی با کاهش بین ۱۰۰ تا ۵۰۰ تومانی همراه بود. از جمله میلگرد ذوب‌آهن اصفهان طی دو مرحله اعلام نرخ در اخرین تغییرات ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومان کاهش داشته و به شرح زیر اعلام شد:
۱۲        ⬅️           ۲۵۳۰۰   تومان
۱۴        ⬅️           ۲۳۹۰۰   تومان
۱۶        ⬅️           ۲۳۹۰۰   تومان
۱۸        ⬅️           ۲۴۰۰۰   تومان
۲۰        ⬅️           ۲۳۷۰۰   تومان
۲۲        ⬅️           ۲۳۷۰۰   تومان
۲۵        ⬅️           ۲۳۷۰۰   تومان
۲۸        ⬅️           ۲۳۵۰۰   تومان
۳۲        ⬅️           ۲۳۵۰۰   تومان    

در بخش فروش تیرآهن اما نوسانات قیمتی زیادی به چشم خورد طوری که برخی از مبادی فروش از اعلام امتناع کرد. اما ذوب آهن اصفهان ۱۰۰ الی ۲۵۰ تومان کاهش در اکثر سایزها داشته و به شرح زیر است:

۱۴      ⬅️    ۲۶۳۰۰   تومان
۱۶      ⬅️    ۲۴۳۵۰   تومان
۱۸      ⬅️    ۲۴۳۵۰   تومان
۲۰      ⬅️    ۲۶۲۰۰   تومان
۲۲      ⬅️    ۲۵۳۰۰   تومان
۲۴      ⬅️    ۲۵۳۰۰   تومان
۲۷      ⬅️    ۲۵۱۰۰   تومان
۳۰      ⬅️    ۲۶۱۰۰   تومان

انتهای خبر/ ف

کد خبر 8182

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =