کد خبر 8188
۲۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۳

آهن نیوز گزارش می‌دهد؛

قیمت سنگ‌آهن در قله ۲ سال گذشته ایستاد/ عرضه استرالیا و برزیل محدود شد

قیمت سنگ‌آهن در قله ۲ سال گذشته ایستاد/ عرضه استرالیا و برزیل محدود شد

براساس داده‌های نزدک، معاملات آتی سنگ آهن ژانویه که بیشترین معامله در بورس کالای دالیان را به خود اختصاص می‌دهد، نسبت به هفته گذشته با ۰.۸ درصد افزایش به ۹۶۳.۵ یوان/تن (۱۳۲.۹۶ دلار/ تن) برای بازه ۱۰-۱۷ نوامبر ۲۰۲۳ رسید. به دلیل عرضه محدود استرالیا و برزیل، قیمت سنگ آهن توانسته است در بالاترین سطح در ۲ سال گذشته باقی بماند.

 به گزارش خبرنگار آهن نیوز؛ براساس داده‌های نزدک، معاملات آتی سنگ آهن ژانویه که بیشترین معامله در بورس کالای دالیان را به خود اختصاص می‌دهد، نسبت به هفته گذشته با ۰.۸ درصد افزایش به ۹۶۳.۵ یوان/تن (۱۳۲.۹۶ دلار/ تن) برای بازه ۱۰-۱۷ نوامبر ۲۰۲۳ رسید. همچنین، در بورس سنگاپور، قیمت معاملات آتی دسامبر تا ۱۷ نوامبر ۲۰۲۳ نسبت به هفته گذشته با ۳ درصد افزایش به ۱۳۰.۹۶ دلار در هر تن رسید.

در هفته گذشته قیمت سنگ آهن به روند صعودی خود ادامه داد و برای پنجمین هفته متوالی روند مثبت خود را حفظ کرد. البته در دوره مذکور، سرعت بهبود بازار به دلیل مشکلات مداوم در بازار املاک و مستغلات چین و تعدیل محدودیت‌های معاملات آتی تا حدودی کاهش یافت.

براساس گزارش اخیر کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی چین (NDRC)، در حال حاضر قیمت سنگ آهن به طور غیر منطقی افزایش یافته است، که این امر منجر به تعدیل محدودیت‌های معاملات آتی بورس دالیان شد. در نتیجه، در ۱۵ نوامبر، بورس کالای دالیان محدودیت ۵۰۰ لات را برای حجم معاملات روزانه معاملات آتی سنگ آهن برای قراردادهای تحویل در ژانویه تا مه ۲۰۲۴ تعیین کرد.

البته باید توجه داشت که افزایش قیمت کالاها ناشی از تقاضای واقعی بوده، نه شبیه‌سازی معامله‌گران. در همین راستا، آخرین داده‌های انجمن آهن و فولاد چین (CISA) نشان می‌دهد که تولید فولاد از پایان اکتبر در کارخانه‌های بزرگ، با ۲.۴ درصد افزایش به ۱.۹۷ میلیون تن در روز تا دهه دوم نوامبر رسیده است. برخی از شرکت‌ها به دلیل بهبود سودآوری و افزایش قیمت فولاد، در حال افزایش تولید هستند.

با این وجود، بازار املاک و مستغلات چین همچنان بر قیمت سنگ آهن فشار می‌آورد. بر اساس داده‌های رسمی، قیمت خانه‌های جدید در چین برای چهارمین ماه متوالی در ماه اکتبر کاهش یافت زیرا اقدامات حمایتی دولت نتوانست مشکلات انباشته مصرف کنندگان و بخش املاک و مستغلات را برطرف کند. با این حال، بازار همچنان به محرک‌های کافی برای تقویت فعالیت‌های ساخت و ساز امیدوار است. علاوه بر این، به دلیل عرضه محدود استرالیا و برزیل، قیمت سنگ آهن توانسته است در بالاترین حد در ۲ سال گذشته باقی بماند.

در براساس برآورد کارشناسان برای دوره کوتاه‌مدت، قیمت کالاها احتمالا کاهش می‌یابد، اما این کاهش محدود خواهد بود. عوامل اصلی که بازار را تحت فشار قرار می‌دهد شامل کاهش احتمالی تقاضای فولاد به دلیل فصل زمستان در چین و محدودیت در حجم معاملات قراردادهای آتی سنگ آهن اعلام شده توسط دولت چین است.

 شرکت‌های فولادی چین در سپتامبر ۲۰۲۳ واردات سنگ آهن را با ۴.۹ درصد کاهش نسبت به ماه قبل به ۱۰۱.۲ میلیون تن رساندند. همچنین، فولادسازان این کشور در ژانویه تا سپتامبر، واردات سنگ آهن را با ۶.۷ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۸۷۶.۶۵ میلیون تن رساندند. متوسط ​​قیمت واردات در این مدت ۱۱۱.۹ دلار در هر تن بوده است.

لازم به ذکر است که در ژانویه تا سپتامبر ۲۰۲۳، چین صادرات محصولات فلزی خود را ۳۱.۸ درصد نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۲۲ افزایش داده و به ۶۶.۸۲ میلیون تن رساند که نسبت به ماه قبل ۲.۶ درصد کاهش داشته است.

انتهای پیام/

کد خبر 8188

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =