کد خبر 8193
۲۸ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۸

رکود سنگین در بازار محصولات فولادی

رکود سنگین در بازار محصولات فولادی

اگرچه روند معاملات هفتگی مقاطع طویل فولادی حاکی از آن است که رکود سنگین مصرفی و سرمایه‌ای حاکم بر بازار باعث می‌شود تا بخش عمده‌ای از این محصول عرضه شده، بدون متقاضی خواهد ماند، اما الزام صنایع بر عرضه در بورس کالا برای دریافت مجوز صادرات باعث می‌شود تا صنایع تکمیلی با علم به عدم فروش محصول چاره‌ای جز عرضه کل محصول تولیدی در بازار فیزیکی نداشته باشند.

به گزارش آهن نیوز؛ به این ترتیب در میانه عدم فروش میلگرد از بورس کالا، عرضه‌های سنگین در این بازار ادامه‌دار است. اما این الزام نادرست باعث شده تا صنایع در صادرات با چالش مواجه شوند و مشتریان خارجی با استناد به نبود تقاضای داخلی از فرصت چانه‌زنی بیشتری برای خرید محصولات تولید ایران برخوردار باشند.

اگرچه عرضه محصول در رینگ فیزیکی بورس کالا باعث شفافیت در معاملات می‌شود، اما الزام به عرضه در محصولاتی نظیر مقاطع طویل فولادی که در بازه زمانی بلندمدت واحدهای تولیدی بدون مشتری هستند، نادرست بوده و تنها تحمیل هزینه‌ای نادرست به صنایع کشور است.

برای ۲۸۴ هزار تن انواع میلگرد فولادی عرضه شده در بازار فیزیکی بورس کالا تقاضایی برابر ۶۶ هزار تن به ثبت رسید و در نهایت حدود ۳۶ هزار تن محصول از این بازار معامله شد. به این ترتیب ظرف چهارمین هفته از آبان ماه ۱۲.۶ درصد از عرضه میلگرد فولادی معامله شد.

میلگرد فولادی بسته به نوع محصول با نرخ پایه‌ای در بازه ۱۸ هزار تومان تا ۲۱ هزار و ۳۰۰ تومان روامه رینگ صنعتی بورس کالای ایران شد. تفاوت قیمت پایه عمدتا مربوط به نوع محصول تولیدی بود.

در نهایت ۳۵ هزار و ۹۲۰ تن انواع میلگرد با میانگین قیمت ۲۱ هزار و ۱۰۰ تومان از این بازار مورد معامله قرار گرفت.

با احتساب مالیات ارزش افزوده و کارمزد ارکان بورس، قیمت تمام شده فروش میلگرد از این بازار به ۲۳ هزار تومان می‌رسد.

این در حالی است که در شرایط کنونی میلگرد در بازار آزاد تهران نیز در همین محدوده قیمتی عرضه شده و به دلیل رکود بدون مشتری است.

هر کیلوگرم میلگرد فولادی در روز چهارشنبه ۲۴ آبان ماه با میانگین نرخ ۲۳ هزار و ۳۰۰ تومان در بازار آزاد تهران معامله شد.

قیمت پایه مقاطع طویل فولادی برای عرضه در بازار فیزیکی بورس کالا به شکل مستمری کاهش یافته است، اما این افت نرخ باعث رونق رینگ مقاطع طویل فولادی نشده است؛ تقاضای ضعیف داخلی، نبود چشم‌انداز روشن از آینده و انباشت محصول در انبار تجار با نرخ‌هایی کمتر باعث شده تا کاهش قیمت پایه نتواند این بازار راکد را تحریک کند. 

منبع: اکو ایران

انتهای پیام/

کد خبر 8193

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =