کد خبر 8203
۲۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۹

آهن‌نیوز از بازار آهن گزارش می‌دهد؛

سرنوشت بازار فولاد در رونق بازار مسکن/ معامله میلگرد در کانال ۲۱ هزار تومان در بازار آزاد

سرنوشت بازار فولاد در رونق بازار مسکن/ معامله میلگرد در کانال ۲۱ هزار تومان در بازار آزاد

با نگاهی به روند بازار آهن داخلی و قیمت آهن‌آلات به نظر می‌رسد اوضاع بازار و قیمت‌ها به طور کامل کنترل شده و نوسانات معنی‌داری در بازار دیده نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری آهن‌نیوز، قیمت دلار آزاد امروز ۲۹ آبان، در جریان معاملات بازار نسبت به روز گذشته کاهش یافت و وارد کانال ۴۹ هزار تومان شد. با این ظرایط نزولی نرخ دلار، بازار آهن نیز همچنان در وضعیت رکودی قرار دارد چرا که سیاست‌گذار ارزی با اعمال سیاست انقباضی و پایین آوردن گردش نقدینگی باعث تثبیت قیمت ارز شده است.

به هرحال پایه تحلیل اقتصاد کشور نرخ ارز است، دلیلی که باعث می‌شود که شاهد رشد قیمت ارز باشیم انتظارات تورمی است، وقتی انتظارات فروکش می‌کند نرخ ارز تثبیت می‌شود و این روند سریع تاثیر خود را در سایر بازارهای مالی خصوصا بازار آهن نشان می‌دهد.

اما در این میان باید در نظر داشت که تثبیت نرخ ارز با توجه به کسری بودجه به ضرر تولید است چراکه سرکوب نرخ ارز باعث می‌شود دوره‌های تثبیت و رشد داشته باشیم بنابراین در شرایط فعلی که اقتصاد دچار رکود تورمی شده این طرح اقدام صحیحی از طرف اقتصاددانان ارزیابی نمی‌شود. نرخ دلار نیز همچون سایر کالاهای استراتژیک باید با عرضه و تقاضا در بازار ارز شکل بگیرد و تثبیت باید با توجه به عرضه و تقاضا انجام شده و تقاضا در دلار انباشته نشود تا شاهد افزایش قیمت ارز نباشیم.

شرایط در بازار فولاد نیز به نحوی است که علاوه بر تاثیر مستقیم نرخ دلار بر قیمت، تاثیر فاکتور مهم دیگر در میزان تقاضا رونق در بخش ساخت و ساز است. به طور معمول میزان مصرف فولاد در صنعت ساختمان‌سازی نسبی است. به طور مثال در ساختمان‌های فلزی و فولادی با توجه به طبقات، ابعاد، طراحی و ... تقریبا ۶۰ الی ۷۰ کیلو فولاد در هر مترمربع مصرف می‌شود. همچنین در ساختمان‌های بتنی مصرف فولاد بین ۴۰ تا ۴۵ کیلو در هر مترمربع است. اما با توجه به این که امروزه بازار مسکن همچنان در حالت رکود است و این رکود در بازار فولاد نیز به نوعی تحول ایجاد کرده است، چراکه بازار فولاد بر پایه میزان عرضه و تقاضاست. به عبارتی هرچقدر تولید و ساخت مسکن کم شود به همان میزان، تقاضا نیز برای خرید فولاد با کاهش مواجه خواهد شد.

بر همین اساس ماه‌هاست بازار آهن داخلی به دلیل رکود در بازار مسکن و نبود نقدینگی، گرفتار رکود است و تقاضای مؤثری در آن مشاهده نمی‌شود.

وضعیت معاملات امروز بازار آهن

با نگاهی به روند بازار آهن داخلی و قیمت آهن‌آلات به نظر می‌رسد اوضاع بازار و قیمت‌ها به طور کامل کنترل شده و نوسانات معنی‌داری در بازار دیده نمی‌شود. در بازار امروز نیز معاملات روز در بخش میلگرد نشان از ثبات قیمتی حداکثری از اکثر مبادی فروش داشت اما در برخی نیز کاهش بین ۱۰۰ تا ۵۰۰ تومانی دیده شد. به عنوان نمونه میلگرد صبا فولاد زاگرس با اعمال ۵۰۰ تومان کاهش در نرخ‌های خود نسبت به دیروز، نرخ اکثر سایزهای خود را ۲۱ هزار و ۸۰۰ تومان اعلام کرد. ذوب آهن اصفهان نیز در ابتدای روز نرخ‌های خود را بدون تغییر اعلام کرد اما از نیمه‌های روز کاهش بین ۵۰ الی ۱۰۰ تومانی در برخی سایزها و ثابت در بقیه سایزها اعمال کرد که به شرح زیر است:

۱۲        ⬅️           ۲۵۱۰۰   تومان
۱۴        ⬅️           ۲۳۶۰۰   تومان
۱۶        ⬅️           ۲۳۶۰۰   تومان
۱۸        ⬅️           ۲۴۰۰۰   تومان
۲۰        ⬅️           ۲۳۵۰۰   تومان
۲۲        ⬅️           ۲۳۵۰۰   تومان
۲۵        ⬅️           ۲۳۵۰۰   تومان
۲۸        ⬅️           ۲۳۱۰۰   تومان
۳۲        ⬅️           ۲۳۱۰۰   تومان    

در بخش فروش تیرآهن نیز نرخ روز در اکثر کارخانه‌ها با ثبات قیمت همراه بود اما کارخانه‌های ذوب آهن اصفهان و فولاد یزد در برخی سایزها کاهش قیمت ۱۰ الی ۵۰ هزار تومانی را در بخش شاخه‌ای اعمال کردند اما در بخش کیلویی نیز کاهش بین ۱۰۰ الی ۳۵۰ تومانی داشت که نرخ انواع سایز آن به شرح زیر است:

۱۴      ⬅️    ۲۵۵۵۰   تومان
۱۶      ⬅️    ۲۴۱۰۰   تومان
۱۸      ⬅️    ۲۴۱۰۰   تومان
۲۰      ⬅️    ۲۶۱۰۰   تومان
۲۲      ⬅️    ۲۵۱۰۰   تومان
۲۴      ⬅️    ۲۵۱۰۰   تومان
۲۷      ⬅️    ۲۴۹۰۰   تومان
۳۰      ⬅️    ۲۵۸۰۰   تومان

در بخش فرروش انواع ورق سیاه هم امروز اکثر کارخانه‌ها با ثبات قیمت همراه بود. اما کارخانه‌ فولاد مبارکه کاهش قیمت ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی را در محصولات خود اعمال کرد و و با نرخ‌های ۳۶ هزار و ۳۰۰ تا ۳۷ هزار و ۱۰۰ تومان معامله شد.

انتهای خبر/ ف

کد خبر 8203

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =