کد خبر 8230
۲۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۷

تولیدکنندگان فرآورده های نسوز با افت تولید و فروش مواجه شده اند

تولیدکنندگان فرآورده های نسوز با افت تولید و فروش مواجه شده اند

کاربرد اصلی نسوزها در کارخانه‌های تولیدی فولاد، سیمان و پتروشیمی‌هاست که با حرارت بالا و مواد مذاب سر و کار دارند. درمجموع شش‌شرکت در بازار سهام جزو تولیدکنندگان نسوز و زیرشاخه‌ای از کانی‌های غیرفلزی محسوب می‌شوند. بررسی صورت‌های مالی این شش‌شرکت نشان می‌دهد که آنها طی سال ۱۴۰۱ و در هفت‌ماه امسال با افت مقدار تولید و فروش مواجه بوده‌اند. این موضوع به کاهش شتاب رشد درآمد و فروش این صنعت منجر شده است.

به گزارش آهن نیوز؛ بر این اساس طی سال ۱۴۰۱ درآمد فروش نسوزها تنها ۲۲درصد افزایش یافت که نسبت به میانگین ۱۲ساله کاهش ۹درصدی را تجربه کرد. در هفت‌ماه امسال نیز مجموع فروش این صنعت یک‌هزار و ۸۳۹میلیارد تومان به ثبت رسیده که نسبت به مدت مشابه تنها ۵درصد افزایش یافته است.

عامل کلیدی در کاهش تولید، فروش و درآمد این صنعت، فزونی عرضه بر تقاضای محصولات نسوز و ماده‌اولیه است. ظرفیت تولید نسوز در ایران ۲۱۰هزار تن و مصرف کشور ۱۲۰هزار تن است که این مازاد موجب رقابت شدید تولیدکنندگان می‌شود.

همچنین بخش عمده‌ای از ماده‌اولیه این صنعت از طریق واردات تامین می‌شود که این امر سبب می‌شود با رشد نرخ ارز به‌دلیل وجود مازاد عرضه، شرکت‌ها نتوانند نرخ فروش خود را همگام با افزایش هزینه رشد دهند و درنتیجه سودآوری آنها کاهش می‌یابد.

با این حال چشم‌انداز صنعت نسوز با توجه به رشد تولید صنایع فولاد و سیمان، به‌عنوان مهم‌ترین صنایع مصرفی مواد نسوز مثبت است و می‌توان انتظار داشت که در دوره‌های آتی وضعیت مطلوبی را تجربه کنند.

سهم ۶۵ درصدی چین در تولید نسوز

مواد نسوز یا دیرگداز، موادی هستند که در برابر گرما مقاومند و پوشش کوزه‌های دمای بالا و رآکتورها و سایر واحدهای پردازشی را تشکیل می‌دهند.

ماده نسوز ماده سرامیکی غیرفلزی است که دیرگدازی بالای ۱۵۰۰درجه سانتی‌گراد دارد و در برابر اثرات تخریبی از نظر فیزیکی و شیمیایی پایدار است. مواد دیرگداز بخش مهمی از زنجیره تامین صنایع فولاد، سیمان، نفت، گاز و پتروشیمی هستند.

فرآورده‌های نسوز عمدتا در دو نوع شکل‌دار و بی‌شکل عرضه می‌شوند. محصولات شکل‌دار خود در دو دسته آجر حرارت‌دیده و حرارت‌ندیده طبقه‌بندی می‌شوند.

اندازه بازار جهانی مواد نسوز در سال ۲۰۲۱ معادل ۲۲.۳میلیارد دلار آمریکا بود که در سال ۲۰۲۲ به ۲۵.۵میلیارد دلار آمریکا رسید.

چین بزرگ‌ترین تولیدکننده مواد نسوز در جهان است که بیش از ۶۵درصد تولید جهانی این محصول را به خود اختصاص داده است. کشورهای هند و ژاپن هم در رتبه‌های دوم و سوم قرار دارند و به‌ترتیب ۱۰ و ۵درصد از تولید جهانی را تشکیل داده‌اند.

زیرشاخه ۸ هزار میلیاردی کانی غیرفلزی

شرکت‌های تولیدکننده محصولات نسوز زیرشاخه‌ای از صنعت کانی‌غیرفلزی در بازار سهام دسته‌بندی شده‌اند. شرکت‌های نسوز بورسی شامل شش‌شرکت با مجموع ارزش بازار ۸هزار میلیارد تومان هستند که بالاترین ارزش بازار به شرکت «کتوکا» با ۲هزار و ۲۰۰میلیارد تومان تعلق دارد. متوسط نسبت قیمت به سود هر سهم این صنعت ۱۷واحد است که با در نظر گرفتن نسبت قیمت به سود ۷واحدی کلیت بازار سهام، سهم‌های نسوز را می‌توان جزو شرکت‌های رشدی بازار در نظر گرفت. در حال حاضر کمترین نسبت قیمت به سود مربوط به شرکت «کباده» با ۱۱واحد است که این امر سبب گسترش استقبال سرمایه‌گذاران از شرکت یادشده خواهد شد.

عوامل موثر بر تقاضای محصولات نسوز

اولین عامل کلیدی در رشد تقاضای محصولات نسوز، افزایش تقاضا از سوی صنایع فولاد، سیمان و شیشه است. تقاضا برای مواد نسوز ارتباط مستقیمی با رشد صنایعی مانند فولاد، سیمان و شیشه دارد که به فرآوری در دمای بالا نیاز دارند.  گسترش صنعت ساختمان که مصرف‌کننده اصلی مواد نسوز است از عوامل دیگر رشد تقاضا برای محصولات صنعت نسوز است. در آخر توسعه فرآیندها و مواد جدید تولید، کیفیت و دوام مواد نسوز را بهبود می‌بخشد و در نتیجه تقاضا را افزایش می‌دهد.

سه چالش محصولات نسوز در ایران

بسیاری از مواد نسوز حاوی عناصر خطرناکی مانند آزبست و کروم هستند که خطرات قابل‌توجهی برای سلامتی و محیط‌زیست دارند؛ در نتیجه این صنعت با نظارت فزاینده‌ای مواجه است. از آنجا که صنعت دیرگداز به‌شدت به مواداولیه مانند آلومینا، سیلیکون و منیزیم وابسته است و بخش عمده‌ای از مواداولیه این صنعت از طریق واردات تامین می‌شود، در نتیجه قیمت این مواداولیه بر اثر تغییر نرخ ارز در معرض نوسانات قابل‌توجهی است. سومین چالشی که می‌توان تحت عنوان یک ریسک برای صنعت نسوز در نظر گرفت، رقابت با مواد جایگزین است. توسعه مواد جایگزین، مانند سرامیک‌های پیشرفته و کامپوزیت‌ها، ممکن است تهدیدی برای صنعت دیرگداز باشد.

ماده‌اولیه؛ عامل کاهش مقدار تولید ‌و فروش

روند تولیدات محصولات نسوز از سال ۹۰ با توجه به وجود معضل وارداتی بودن ماده‌اولیه و در نتیجه مشکلات کمبود آن همواره کاهشی بوده است. بر این اساس هر سال مجموع تولیدات این صنعت با افت ۳درصدی همراه بوده است.

بیشترین میزان کاهش تولید در این صنعت طی ۱۲ماه سال ۱۴۰۱ به وقوع پیوسته که مجموع تولیدات محصولات نسوز با افت ۴۵درصدی نسبت به سال قبل از آن همراه بوده است. این کاهش تولید در بازه ماهانه نیز مشاهده می‌شود.

مجموع تولیدات محصولات نسوز در هفت‌ماه سال‌جاری ۷۵هزار تن به ثبت رسیده است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل کاهش ۳درصدی را تجربه کرده‌اند.

در این مقیاس شرکت «کتوکا» با ثبت تولید یک‌هزار و ۳۰۰ تن نسبت به هفت‌ماه سال قبل افزایش ۲۲درصدی و بیشترین میزان افزایش تولید را در بین هم‌گروهی‌های خود به ثبت رسانده است.

در مقیاس نقطه به نقطه طی هفتمین‌ماه از سال‌جاری، مجموع تولیدات فرآورده‌های نسوز ۹هزار و ۴۵۱تن به ثبت رسیده که در قیاس با مهرماه سال گذشته افت ۴۰ درصدی را تجربه کرده است. 

بررسی مقادیر فروش صورت‌های مالی صنعت محصولات نسوز نشان می‌دهد که به‌طور متوسط در ۱۲سال اخیر این صنعت افت ۴درصدی فروش را تجربه کرده و این افت در سه‌سال اخیر پیوسته تداوم داشته است. در هفت‌ماه امسال و مهرماه مجموع مقدار فروش محصولات نسوز به‌ترتیب با کاهش یک‌درصدی و ۱۲درصدی همراه بوده است.

در خصوص مقدار فروش نیز شرکت «کتوکا» همچون معیار تولید، با ثبت مقدار فروش ۸۸۴تن در هفت‌ماه، رکورد رشد مقداری فروش را از آن خود کرده است.

فزونی عرضه بر تقاضا

ظرفیت تولید صنعت نسوز در کشور حدود ۲۱۰هزار تن در سال است و این در حالی است که مصرف نسوز در کشور در بهترین حالت ۱۲۰هزار تن در سال است.

مازاد عرضه در این صنعت باعث کاهش قیمت‌ها و رقابت شدید شرکت‌ها شده است، به‌نحوی که اکثر شرکت‌های این صنعت، کاهش حاشیه سود را در سال گذشته تجربه کردند.

طی هفت‌ماه امسال متوسط رشد نرخ فروش محصول اصلی صنعت نسوز که بیشترین سهم از درآمد فروش آن را تشکیل می‌دهد نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۴درصد بوده است. نرخ فروش هفت‌ماهه نسبت به میانگین ۱۴۰۱ افزایش ۲۶درصدی را تجربه کرده است.

افت شتاب رشد درآمدی نسوزها

در بازه ۱۲سال گذشته، متوسط افزایش سالانه درآمد فروش صنعت محصولات نسوز ۳۲درصد بوده است. بیشترین جهش درآمدی در این صنعت طی سال ۹۸ رقم خورده که مجموع فروش آنها ۶۹درصد رشد داشته است. 

با این حال روند افزایشی درآمد این صنعت با توجه به افت متداوم سه‌ساله مقدار فروش و کاهش تولیدات به دنبال کمبود ماده‌اولیه، با کاهش همراه شده است، به‌طوری که در سال ۱۴۰۱ درآمد این صنعت تنها ۲۲درصد رشد را به ثبت رسانده است.

افت رشد درآمد سالانه در هفت‌ماه امسال نیز مشاهده می‌شود. بر این اساس مجموع فروش هفت‌ماه صنعت نسوز یک‌هزار و ۸۳۹میلیارد تومان به‌ثبت رسیده که در مقایسه با مدت مشابه قبل تنها ۵درصد افزایش یافته است.

علت اصلی این موضوع به افت متداوم مقدار تولید و فروش در هفت‌ماه امسال بازمی‌گردد. شرکت «کایزد» طی سال‌جاری با ثبت مجموع فروش ۱۶۲میلیارد تومان و رشد ۵۵درصد بیشترین میزان افزایش درآمد فروش را در بین هم‌گروهی‌های خود تجربه کرده است.

در هفتمین ماه سال‌جاری «کفرا» با ثبت درآمد ۱۲۳میلیاردی و به ثبت رساندن رشد ۵۴درصدی رکورد بیشترین میزان فروش در بازه ماهانه را از آن خود کرده است.

«کباده» سردمدار سودآوری سالانه و فصلی

روند سودآوری صنعت نسوز طی ۱۲سال اخیر نشان می‌دهد که متوسط سه متغیر اصلی تعیین سود یعنی حاشیه سود ناخالص، عملیاتی و خالص به میزان ۲۱درصد به ثبت رسیده است.

اوج سودآوری در این صنعت طی سال ۹۷ به وقوع پیوسته که میانگین سه حاشیه سود نسوزها ۲۸درصد بوده است. با وجود این، از سال ۹۷ سودآوری صنعت نسوز با کاهش همراه شد که عمده‌ترین عامل آن فزونی عرضه بر تقاضای داخلی و در نتیجه رقابت شدید در بین تولیدکنندگان بود که به افت حاشیه سود آنها منجر شد.

طی سال ۱۴۰۱ حاشیه سودهای ناخالص، عملیاتی و خالص به‌ترتیب ۲۶، ۱۹ و ۱۶ درصد به‌ ثبت رسید که متوسط این سه متغیر در مقایسه با میانگین ۱۲ساله افت یک‌درصد و نسبت به اوج ۹۷ افت ۸درصدی را تجربه کرده است.

در بازه فصلی طی بهار و تابستان امسال، سودآوری صنعت نسوز بهبود یافته و متوسط سه‌حاشیه سود این صنعت ۲۵درصد به ثبت رسیده است. این عدد در مقایسه با میانگین ۱۳فصل اخیر با رشد ۳درصدی همراه بوده است.

با توجه به افت مقدار تولید و فروش این صنعت طی سال‌جاری، می‌توان عامل اصلی رشد سودآوری صنعت نسوز طی سال جاری را افزایش نرخ فروش محصول اصلی آنها دانست.

از میان شش‌شرکت فعال تولیدکننده نسوز ایران، «کباده» طی دوره‌های اخیر بیشترین میزان سودآوری را از آن خود کرده است.

بر این اساس متوسط سه حاشیه سود ناخالص، عملیاتی و خالص شرکت «کباده» طی سال ۱۴۰۱ و تابستان امسال به‌ترتیب ۴۸ و ۴۴درصد به‌ثبت رسیده است.

منبع: دنیای اقتصاد

انتهای پیام/

کد خبر 8230

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =