کد خبر 8287
۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۸

افت فروش سیمان با اولین باران پاییزی

افت فروش سیمان با اولین باران پاییزی

ظرف هفته پایانی آبان‌ماه، ۱۶‌درصد از سیمان عرضه‌شده در رینگ صنعتی بورس‌کالای ایران بدون مشتری ماند و از میزان رقابت متقاضیان برای کسب سهم از عرضه‌های پرطرفدار نیز کاسته شد.

به گزارش آهن نیوز؛ استمرار عرضه‌های قوی، همزمان با آغاز موج بارندگی قوی در سراسر کشور باعث شد تا از تب خرید سیمان در رینگ فیزیکی کاسته شود و محصولات پرطرفدار با رقابت قیمتی کمتر معامله شوند. به گزارش «اکوایران»، نسبت حجم معامله به حجم عرضه در معاملات سیمان در رینگ صنعتی بورس‌کالا طی هفته منتهی به ‌روز جمعه سوم آذرماه کاهش یافت. به شکل سنتی با آغاز فصل بارندگی در کشور از میزان فعالیت ساخت‌وساز کاسته می‌شود که این موضوع با تضعیف تقاضای مصرفی زمینه عقبگرد در بازار سیمان را فراهم می‌کند.

کاهش ۲۷‌هزار تنی فروش سیمان

ظرف هفته پایانی آبان‌ماه سال‌جاری بالغ بر یک‌میلیون و ۵۲۶‌هزار تن سیمان در رینگ صنعتی بورس‌ کالای ایران عرضه شد که برای این محصول تقاضایی بالغ بر یک‌میلیون و ۵۷۱‌هزار تن به ثبت رسید و در نهایت به فروش یک‌میلیون و ۲۸۶‌ هزار تن سیمان از این بازار انجامید. به این ترتیب در این بازه هفتگی ۸۴‌درصد عرضه سیمان در بازار فیزیکی بورس‌کالای ایران مورد معامله قرار گرفت. این در حالی بود که ظرف هفته منتهی به ‌روز جمعه ۲۶ آبان‌ماه ۸۶‌درصد عرضه سیمان در رینگ صنعتی بورس‌کالا مورد معامله قرار گرفته بود. در بازه هفته منتهی به ‌روز جمعه ۲۶آبان‌ماه بالغ بر یک‌میلیون و ۵۲۷‌هزار تن سیمان در رینگ فیزیکی بورس‌کالا عرضه شد که از این میزان محصول بالغ بر یک‌میلیون و ۳۱۳‌هزار تن معامله شد.

کاهش ۲۷‌هزار تنی حجم فروش سیمان در هفته پایانی آبان‌ماه رقم محدودی است، اما این افت را می‌توان به کاهش تقاضای فصلی نسبت داد. با آغاز فصل بارندگی و سرما در کشور از میزان فعالیت ساخت‌وساز در کشور کاسته می‌شود و این موضوع با افت تقاضای فصلی، به کاهش حجم معاملات در رینگ فیزیکی می‌انجامد.

رقابت محدود در رینگ سیمانی‌ها

سیمان بسته به نوع محصول و فله یا کیسه با نرخی متفاوت در بازار فیزیکی بورس‌کالا عرضه شد. کمترین نرخ پایه مربوط به سیمان تیپ ۳۲۵-۱ بود که به شکل فله با نرخ پایه ۶۲۱تومان عرضه شد. بخشی از سیمان‌های تیپ۲ فله نیز با نرخ پایه ۶۳۸تومان به ازای هر کیلوگرم روانه بورس‌کالا شد. این در حالی بود که بیشترین قیمت پایه در رینگ سیمان مربوط سیمان تیپ۵۲۵-۱ با بسته‌بندی کیسه ۵۰کیلویی بود که با نرخ پایه ‌هزار و ۲۴۱تومان در رینگ صنعتی بورس‌کالا عرضه شد. سیمان تیپ۵ معمولی با کیسه۵۰کیلوگرمی نیز با قیمت پایه‌ هزار و ۱۴۵تومان در این بازار عرضه شد. این در حالی بود که سیمان‌سفید با نرخ پایه به مراتب بالاتر در این بازار عرضه شد. قیمت پایه این محصول از هزار و ۹۰۰تومان تا ۲‌هزار و ۸۵۰تومان متغیر بود.

بررسی روند معاملات سیمان در رینگ صنعتی بورس‌کالا حکایت از آن دارد که عمده معاملات در قیمت پایه انجام شده است. با این حال متقاضیان سیمان در برخی مناطق برای کسب سهم از عرضه‌ها به رقابت نیز روی می‌آورند. این رقابت‌ها بسته به نوع محصول و منطقه قرارگیری واحد تولیدی متغیر است، اما برای محصولات پرطرفدار رقابت قیمتی تا حداکثر ۵۰درصدی به ثبت رسید. سیمان محصولی با نسبت وزن به حجم سنگین است که همین موضوع باعث می‌شود تا متقاضیان آن، خرید از واحدهای تولیدی نزدیک را ترجیح دهند. درواقع هزینه حمل این محصول به میزانی است که مصرف‌کنندگان رقابت قیمتی را به خرید از منطقه دیگر و پرداخت هزینه حمل ترجیح می‌دهند. به این ترتیب در شرایطی که عمده سیمان عرضه‌شده در رینگ فیزیکی بورس‌کالا با نرخ پایه معامله می‌شود، برای محصول برخی واحدهای تولیدی رقابت ۲۰ تا ۵۰درصدی نیز به ثبت رسیده است.

منبع: دنیای اقتصاد

انتهای پیام/

کد خبر 8287

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =