کد خبر 8347
۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۳

شورای مشترک تجاری ایران و ترکمنستان تشکیل می شود

شورای مشترک تجاری ایران و ترکمنستان تشکیل می شود

در جریان برگزاری هفدهمین کمیسیون همکاری‌های مشترک اقتصادی ایران و ترکمنستان، اتاق‌های بازرگانی و صنعت ایران و ترکمنستان برای تشکیل شورای مشترک تجاری دو کشور تا سه ماه آینده، توافق کردند.

به گزارش آهن نیوز؛ در جریان برگزاری هفدهمین کمیسیون مشترک همکاری‌های مشترک اقتصادی ایران و ترکمنستان که در شهر عشق‌آباد برگزار شد، نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و اتاق بازرگانی و صنعت ترکمنستان، برای تشکیل شورای مشترک تجاری دو کشور طی سه ماه آینده توافق کردند. همچنین مقرر شد در خصوص توسعه همکاری‌های بخش‌ خصوصی و تبادل اطلاعات تجاری و برگزاری رویدادهای مشترک فعالان دو کشور، برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شود.

همچنین توافق شد میزان صادرات گاز ترکمنستان به ایران افزایش یابد و برای تهاتر گاز با صدور خدمات فنی‌مهندسی تا میزان یک‌میلیارد دلار نیز برنامه‌ریزی شود. بر اساس مذاکرات صورت‌گرفته، برای انجام پروژه‌ها از طریق تهاتر با گاز با شرکت‌های ایرانی تسویه انجام خواهد شد.

در جریان برگزاری این کمیسیون مشترک، برای کاهش و یکسان‌سازی تعرفه بین دو کشور توافق‌هایی صورت‌گرفت و مقرر شد این موضوع برای سایر بارهای ترانزیت، از مبدأ کشور ثالث به مقصد ایران هم انجام شود. در حوزه حمل‌ونقل نیز توافق شد تردد روزانه واگن‌ها از مرز سرخس به ۶۰۰ واگن و از اینچه‌برون به ۱۰۰ واگن افزایش یابد و با حضور مدیران دو کشور در مرز مشکلاتی تردد واگن‌ها مرتفع شود.

برقراری خط پروازی به عشق‌آباد

یکی دیگر از توافق‌های انجام‌شده در جریان برگزاری این کمیسیون مشترک، راه‌اندازی پرواز از مشهد به عشق‌آباد یا از طریق کشور ثالت به مشهد و بعد به عشق‌آباد است. در این زمینه مقرر شد تقویم پروازی مسافری و باری تا دو ماه آینده تعیین و اعلام شود.

فعال‌سازی بازارچه‌های مرزی بین ایران و ترکمنستان

همچنین در جریان اجلاس هفدهم توافق‌هایی برای فعال‌تر شدن بازارچه‌های مرزی بین دو کشور صورت‌گرفت.

بازارچه مرزی باجگیران بین دو کشور فعال است و طی ۲ ماه آینده کمیته مشترکی برای فعال‌سازی مرز اینچه‌برون تشکیل می‌شود.

پیشنهاد طرف ایرانی راه‌اندازی سه بازارچه مرزی در استان‌های گلستان و خراسان‌شمالی بود که توسط طرف ترکمنستانی بررسی خواهد شد.  

 با توجه به نیاز ترکمنستان به مصالح ساختمانی جهت توسعه زیرساخت‌های عمرانی و مسکونی، کالاهای صنعتی و معدنی و مصالح ساختمانی ایرانی در بازار ترکمنستان مشتری خوبی دارد و مقرر شد برای شرکت ایرانی در بازاریابی خوبی انجام شود.

انتهای پیام/

کد خبر 8347

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =