کد خبر 8397
۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۲

تجارت خارجی کشور به ۷۵.۵ میلیارد دلار رسید

تجارت خارجی کشور به ۷۵.۵ میلیارد دلار رسید

رییس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران گفت: تجارت خارجی کشور از ابتدای امسال تا انتهای آبان به حدود ۷۵.۵ میلیارد دلار رسید.

به گزارش آهن نیوز؛ محمد رضوانی‌فر روز یکشنبه در آیین افتتاح پروژه های عمرانی و مرکز منطقه ای آموزش، تحقیقات و ظرفیت سازی مرکز کشور در گمرکات استان اصفهان افزود: در این مدت حدود ۲۵ میلیون تُن واردات به استعداد حدود ۴۲ میلیارد دلار و ۹۰ میلیون تن صادرات به استعداد حدود ۳۲ میلیارد دلار و به تقریب ۱۱۵ میلیون تن کالا وارد و صادر شده و عملیات تشریفات گمرکی آن انجام شده است.

وی با بیان اینکه این عملیات صادرات بدون نفت و واردات آن به حدود ۷۵.۵ میلیارد دلار تجارت خارجی منتج شده است، ادامه داد: این حجم از صادرات و واردات، بدون صادرات نفت، برق و خدمات فنی مهندسی انجام شده و بطور حتم میزان دقیق‌تر و صحیح تر حجم تجارت خارجی کشور باید با درآمدهای نفتی محاسبه شود.

رییس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه گزارش تراز تجارت خارجی در همه جای دنیا با در نظر گرفتن مجموعه محاسبات مربوط به واردات و صادرات انجام می‌شود، اظهار داشت: در کشور ما هم باید واردات و صادرات اینگونه کالاها و خدمات از جمله صادرات نفت، صادرات خدمات فنی و مهندسی و برق در گزارش‌ها اضافه شود که در این صورت تراز تجارت خارجی کشور ما دستکم ۱۰ میلیارد دلار در هشت ماه امسال مثبت خواهد بود.

وی اضافه کرد: در گزارش‌هایی که به زودی توسط گمرک منتشر خواهد شد میزان صادرات برق، خدمات فنی و مهندسی و نفت هم اضافه خواهد شد، تا گزارش تراز تجارت خارجی مبتنی بر مبانی بین المللی و علمی تری ارائه شود.

رضوانی فر گفت: در این شرایط اقتصادی که به‌دلیل فضای ظالمانه تحریم پیرامون تجارت خارجی کشور ما ایجاد شده تک تک نیروهای پاک دست و دلسوز و سخت کوش گمرکات کشور که در ایفای مسوولیت مرزبانی اقتصادی تلاش می کنند به معنی واقعی کلمه بسیجی اقتصادی هستند.

انتهای پیام/

کد خبر 8397

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =