کد خبر 8406
۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۴

ساخت دستگاه کوره دوار RHF در فولاد هرمزگان

ساخت دستگاه کوره دوار RHF در فولاد هرمزگان

برای نخستین بار در کشور طرح دانش‌بنیان احداث پلنت کوره دوار RHF یکصد هزار تنی به منظور استفاده از ضایعات و جهت ایجاد ارزش افزوده، در شرکت فولاد هرمزگان عملیاتی خواهد شد.

به گزارش آهن نیوز؛ در بیستمین نمایشگاه بین‌المللی ایران متافو، آیین امضای سندهای همکاری توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در حوزه صنایع فلزی و معدنی با حضور عباس علی‌آبادی وزیر صمت، روح‌الله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور، مجتبی توانگر رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس شورای اسلامی، عزت‌الله اکبری تالارپشتی رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، محمدرضا موثقی‌نیا رئیس هیئت عامل ایمیدرو، محمدیاسر طیب‌نیا مدیرعامل فولاد مبارکه، عطاالله معروفخانی مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان، امیر خرمی شاد مدیرعامل شرکت ملی مس ایران و جمع دیگری از مسئولان حوزه صنعت و معدن کشور برگزار شد.

در این آیین، قرارداد ساخت صنعتی دستگاه کوره دوار یا rotary hearth furnace (RHF) یکصد هزار تنی در مقیاس صنعتی به عنوان یک طرح دانش‌بنیان، با حضور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه، مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان، مدیرعامل شرکت پشتیبانی و توسعه فناوری و نوآوری فولاد مبارکه و یک شرکت دانش‌بنیان دانشگاه شریف به امضا رسید.

پیش از این کوره دوار RHF در مقیاس آزمایشگاهی در اصفهان با موفقیت عملیاتی شد اما طبق این قرارداد، مقرر شد دستگاه یاد شده برای نخستین بار در کشور در مقیاس صنعتی با همکاری شرکت پشتیبانی و توسعه فناوری و نوآوری فولاد مبارکه، شرکت فولاد هرمزگان و شرکت دانش‌بنیان دانشگاه شریف در مقیاس صنعتی و در شرکت فولاد هرمزگان ساخته و بهره‌برداری شود.

پیش از این تکنولوژی کوره دوار RHF کاملا وارداتی بوده و برای نخستین بار در کشور این روش به دست متخصصان و نخبگان صنعت و دانشگاه کاملا بومی‌سازی شده و به زودی در فولاد هرمزگان عملیاتی خواهد شد.

سرمایه‌گذاری در این پروژه توسط فولاد هرمزگان و شرکت دانش‌بنیان دانشگاه شریف صورت گرفته است و شرکت پشتیبانی و توسعه فناوری و نوآوری فولاد مبارکه از آن پشتیبانی‌های فنی و تکنولوژیکی خواهد کرد.

 یکی از فرآیندهای احیا مستقیم سنگ آهن RHF است. در فرایند بر پایه RHF کنسانتره سنگ‌آهن، زغال‌سنگ و افزودنی‌ها با یکدیگر ترکیب می‌شوند و از خود احیاکنندگی سنگ‌آهن و کلوخه‌های زغال‌سنگ استفاده می‌شود. با افزایش درجه حرارت، کربن و هیدروژن ناشی از خود احیاکنندگی کلوخه‌ها با اکسیژن واکنش داده و گاز مونواکسید کربن و هیدورژن تولید می‌شود.

البته از گاز هم می‌توان به عنوان احیاکننده در این روش استفاده کرد. مهم‌ترین مزیت استفاده از این طرح را می‌توان استفاده از سنگ‌آهن‌های کم‌عیار به ویژه هماتیتی که کمتر در کشور ما به کار می‌روند، همچنین ضایعات آهنی، ضایعات گندله و آهن اسفنجی نام برد.

به این ترتیب با بهره‌برداری از این کوره، ضمن جلوگیری از دورریز ضایعات، ارزش افزوده قابل توجهی از ضایعات ایجاد خواهد شد و به تحقق اقتصاد چرخی در راستای بهره‌گیری حداکثری از منابع موجود کمک خواهد شد.

نمایشگاه بین‌المللی ایران متافو از سوم آذر ماه آغاز شده و تا ۶ آذر ماه از ساعت ۸ تا ۱۵ برگزار می‌شود و فولاد هرمزگان در سالن ۳۸A پذیرای بازدیدکنندگان خواهد بود.

انتهای پیام/

کد خبر 8406

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =