کد خبر 8413
۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۰

۳۳۵ میلیون لیتر سوخت مایع برای زمستان صنایع خراسان رضوی ذخیره‌سازی شد

۳۳۵ میلیون لیتر سوخت مایع برای زمستان صنایع خراسان رضوی ذخیره‌سازی شد

معاون امور صنایع اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: تاکنون ۳۳۵ میلیون لیتر نفت‌گاز و نفت کوره برای زمستان صنایع این استان ذخیره‌سازی شده که برنامه‌ریزی برای تامین سوخت صنایع استان از سوی دستگاههای متولی در حال انجام است.

به گزارش آهن نیوز؛ ناصر بهزاد افزود: انرژی جزو مباحث مهم سالهای اخیر برای صنایع خراسان رضوی است که برخی از صنایع در طول سال با کمبود گاز یا برق مواجه می شوند، در این راستا همگرایی بین مسوولان دستگاه های اجرایی مختلف در استان و کشور انجام گرفته زیرا مبنای فعالیت آنان ایجاد تولید مستمر و پایدار است.

وی با بیان اینکه اتخاذ تصمیماتی در خصوص بهبود شرایط تامین انرژی برای صنایع استان در دست انجام است، اظهار کرد: در حوزه گاز با ناترازی این انرژی در شرق کشور بویژه خراسان رضوی مواجه هستیم، امسال با تدابیر اندیشیده شده در تامین سوخت دوم برای صنایع با تولی گری شرکت پخش فرآورده های نفتی استان، پیش بینی ها و آمادگی ها برای تامین فراگیر و ذخیره سازی سوخت دوم از سوی صنایع در حال انجام است.

معاون امور صنایع اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی ادامه داد: شرکت شهرکهای صنعتی استان برای واحدهای صنعتی مستقر در داخل شهرکها و نواحی صنعتی طرحهایی در دست اجرا دارد تا مشکل کمبود گاز صنایع تا حد امکان مدیریت شود، به صنایعی مانند غذایی، سیمانی، شیشه، خودرویی و قندی که مصرف گاز بالایی داشته و احتمال کمبود گاز آنها در زمستان وجود دارد، اعلام شده تا مخازن دوگانه سوز خود را مهیا کرده و سوخت مایع را ذخیره نمایند.

وی تاکید کرد: سوخت مایع مورد نیاز صنایع و معادن گازبر از طریق مراجعه به سامانه سدف وجود دارند و صاحبان واحدهای صنعتی و معدنی مزبور می توانند با مراجعه به این سایت نسبت به تامین سوخت خود اقدام کنند.

بهزاد اضافه کرد: برخی از شهرستانها مانند تایباد و تربت جام که در انتهای خط لوله گاز قرار دارند، با مشکلات بیشتری در تامین گاز مواجه می شوند، لذا تجربه سال گذشته باعث شده است که شرکت گاز و شرکت پخش فرآورده های نفتی و اداره کل صنعت معدن و تجارت به عنوان هماهنگ کننده پیگیر و تسهیل کننده این موضوع باشند.

وی بیان کرد: در مجموع ذخیره سازی مناسبی در بحث تامین سوخت دوم برای صاحبان صنایع بویژه سیمان برنامه ریزی شده که شامل ۲۴۰ میلیون لیتر نفت گاز و ۵۸ میلیون لیتر نفت کوره بوده و در حال ارسال به آنها است، در صورتی که سرمای سهمگینی استان خراسان رضوی را دربر نگیرد، به طور کامل می توان این حوزه را مدیریت کرد.

چالش مدیریت مصرف گاز

رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی نیز در این زمینه با اشاره به چالش تامین گاز برای صنایع در فصل زمستان گفت: متاسفانه مدیریت مصرف در کشور ما به معنای واقعی شکل نگرفته و بیشترین فشار مصرف گاز هم معمولا در بخش صنعت اعمال می‌شود، به طوریکه در تابستان و زمستان خاموشی‌ برق و قطعی گاز دامن‌گیر بخش صنعت می‌شود.

نسرین یوسفی عارفی افزود: بنابر اعلام شرکت گاز اگر ۱۰ درصد مصرف گاز در بخش خانگی کاهش پیدا کند، گاز بخش صنعت قطع نخواهد شد، این در حالی است که سهم مصرف گاز صنعت در ۱۰ سال گذشته ۱۹ درصد بوده و در حال حاضر به ۱۸.۷ درصد رسیده است.

وی با انتقاد از اینکه هر زمان در تامین انرژی با مشکلی مواجه شویم، قطع انرژی صنایع اولین انتخاب مسوولان امر خواهد بود، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی اعلام کرده تا سال ۱۴۱۲ به یک بحران مهم در حوزه تامین گاز برخورد خواهیم کرد و برای جلوگیری از وقوع چنین بحرانی بهینه‌سازی مصرف انرژی مساله‌ای اساسی به نظر می‌رسد.

به گفته وی، هرچند که در سال‌های گذشته موضوعاتی در این حوزه طرح شده اما تا زمانی که قیمت‌ انرژی در کشور ما واقعی نشود با فرهنگ‌سازی به نتیجه مطلوب نخواهیم رسید.

رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی گفت: با توجه به پیش‌بینی‌های شرکت گاز استان، با احتمال قطعی گاز بخش صنعت مواجه خواهیم بود، در این خصوص به صنایع پرمصرف هم رسما طی نامه‌ای اعلام شده در صورت برودت هوا و افزایش مصرف خانگی با قطعی گاز مواجه خواهند شد.

انتهای پیام/

کد خبر 8413

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =