کد خبر 8428
۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۲

رکود سنگین در بازار میلگرد صادراتی ایران

رکود سنگین در بازار میلگرد صادراتی ایران

متوسط قیمت میلگرد صادراتی ایران طی هفته‌ گذشته به کف قیمتی ۴۵۰ دلار به ازای هر تن سقوط کرد. گزارش‌ها نشان می‌دهد تنش در منطقه منجر به کاهش تقاضا برای میلگرد شده‌ است ولی قیمت میلگرد در بسیاری از بنادر دنیا مثل چین گارد صعودی دارد.

به گزارش آهن نیوز؛ گزارش‌ها از رکود سنگین در بازارهای صادراتی میلگرد ایران به خصوص در کشورهای همسایه خبر می‌دهد. افزایش عرضه پس از محدودیت‌های توزیع برق در تابستان و رکود ساخت و سازها به ویژه پس از موج جدید تنش‌ها در خاورمیانه دلیلی شد تا میلگرد صادراتی ایران کف‌های قیمتی را یکی پس از دیگری از دست بدهد.

آخرین گزارش متال بولتن نشان می‌دهد قیمت میلگرد صادراتی در بسیاری از بنادر جهان طی هفته‌های گذشته بیش از ۱ درصد رشد داشته‌است ولی در خاورمیانه به خصوص کشورهای نزدیک به تنش قیمت میلگرد نزولی است. برای مثال قیمت میلگرد در کشور مصر نیز نزولی است.

براساس گزارش فعالان این حوزه هفته‌ گذشته قیمت میلگرد صادراتی ایران به ۴۵۰ دلار به ازای هر تن سقوط کرد. متوسط قیمت میلگرد صادراتی ایران براساس گزارش فعالان این حوزه به قرار نمودار زیر است:

رکود سنگین در بازار میلگرد صادراتی ایران

نخستین معامله میلگرد صادراتی ایران در سال جاری با قیمت ۵۴۲ دلار انجام شد. صادرکنندگان در ۵ ماه ابتدایی سال جاری تلاش کردند تا کف قیمت ۵۰۰ دلاری هر تن میلگرد حفظ شود ولی امروز متوسط قیمت میلگرد نسبت به ابتدای سال ۱۴۰۲ حدود ۱۷ درصد کاهش یافته‌ است.

گفت‌وگو با فعالان بازار به خصوص صادرکنندگان در کشور عراق نشان می‌دهد در قیمت فعلی نیز سطح تقاضا برای میلگرد صادراتی ایران پایین است. از طرفی گزارش‌های میدانی نشان می‌دهد بازار داخلی میلگرد از اواسط فصل تابستان راکد شد و حجم معاملات کاهش چشم‌گیری پیدا کرده‌است. قیمت هر کیلوگرم میلگرد در هفته‌های گذشته به کمتر از ۲۳ هزار تومان سقوط کرد و با این وجود مشتری بزرگی در بازار نیست.

رکود بازار میلگرد اکنون در کشورهای مختلف جهان به مشکل بزرگ تولیدکنندگان تبدیل شده‌ است. در بورس فلزات لندن قیمت هر تن میلگرد در کانال ۵۶۰ دلار جا خوش کرده‌ است.

ابتدای سال ۲۰۲۳ قیمت هر تن میلگرد در بورس فلزات لندن بیش از ۷۴۰ دلار بود. در مقابل در بازار آتی بندر شانگهای طی ماه گذشته قیمت میلگرد اندکی افزایشی شد و از ۳ هزار و ۴۵۰ یوآن به بیش از ۳ هزار و ۹۳۰ یوآن به ازای هر تن رسید.

قیمت هر تن میلگرد در ابتدای سال جاری در چین بالاتر از ۴ هزار و ۳۰۰ یوآن بود بدین ترتیب میلگرد در چین موفق شد بخش عمده‌ای از ریزش قیمت در سال ۲۰۲۳ را جبران کند ولی قیمت میلگرد صادراتی ایران کف‌های قیمتی را یکی پس از دیگری در هم می‌شکند.

منبع: ایراسین

انتهای پیام/

کد خبر 8428

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =