کد خبر 8447
۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۲

گزارش آهن‌نیوز از بازار آهن؛

افزایش موج نوسان در بازار آهن/ میلگرد افزایشی شد

افزایش موج نوسان در بازار آهن/ میلگرد افزایشی شد

طبق گزارش‌ها از کف بازار آهن، امروز روند کلی بازار دارای نوسانات افزایشی و کاهشی در مقاطع مختلف فولادی بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری آهن‌نیوز، نرخ دلار امروز در بازار تهران با نرخ ۵۰ هزار و ۳۲۰ تومان معامله شد اما قیمت طلا در بازار جهانی تحت تاثیر انتظارات مبنی بر اینکه پایان چرخه افزایش نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا، دلار و بازدهی را تحت کنترل نگه می‌دارد، به بالاترین حد خود در ۶ ماه گذشته رسید.

وضعیت معاملات در بازار آهن و فولاد به شرایطی رسیده که قیمت‌ها تقریباً به کف خود رسیده، در واقع فاصله شمش تا ۱۸ هزار تومان تمام شده و میلگرد تا ۲۰ هزار تومان دور از دسترس نیست. در بخش معاملات بورس کالا نیز معادلات اصلاً قابل توصیف نیست. مشخص نیست چطور در مقابل عرضه ۱۰۰ هزارتن آهن اسفنجی بیش از ۲۰۰ هزارتن شمش و ۳۰۰ هزارتن میلگرد عرضه می‌شود؟

چگونه است که تختال و ورق در بورس معامله نمی‌شود ولی کارخانه‌ها همچنان تولید می‌کنند. آنچه بازار می‌فهمد این است فعلاً کارخانه‌ها در حال تسویه تعهدات خود در بورس هستند. چون پیشنهادهای عرضه از سمت کارخانه‌ها حتی با چک مدت‌دار هم در بازار می‌چرخد ولی با توجه به نگرانی بازار از مشکل پول حتی این پیشنهادها هم با استقبال روبرو نمی‌شود. آنچنان که عرضه‌های مدت‌دار بورس هم بفروش نرسید.

مشکل امروز مساله بانک‌هاست که بی‌پول شده‌اند. با انتقال حساب شرکت‌های دولتی به بانک مرکزی نزدیک به ۴ هزار میلیارد تومان از بانک‌ها خارج شده ضمن آنکه چرخش حساب و مانده آنها در بانک‌ها هم دیگر در دسترس نیست. 

اما در معاملات دیروز رشد ۹۸ درصدی میزان تقاضا در روز معاملاتی هفته جاری نسبت به هفته گذشته این نوید را می‌دهد که طی هفته‌های آتی بخش فولاد شرایط بهتری را تجربه خواهد کرد، این در حالی است که شمش فولاد کمترین قیمت طی ۱۰ ماه گذشته را تجربه کرده است.

در این میان رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، دولت را موظف به تامین برق شرکت‌های کوچک و متوسط فولادی دانست که توان تولید برق خودتامین را ندارند چرا که وی اصلی‌ترین مشکل محدودکننده توسعه صنعت فولاد را کمبود انرژی می‌داند.

عزت‌الله اکبری تالارپشتی، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس به فولادسازان پیشنهاد کرده با تشکیل کنسرسیوم اقدام به تولید برق کنند، شرکت‌های فولادی در این زمینه با وزارت نیرو توافق‌نامه هم امضا کردند.

وضعیت معاملات امروز بازار آهن

طبق بررسی‌های آهن‌نیوز از کف بازار آهن، امروز روند کلی بازار دارای نوسانات افزایشی و کاهشی در مقاطع مختلف فولادی بود طوری که نرخ اعلامی برای میلگرد از اکثر مبادی فروش بدون تغییر قیمت بود اما در در مواردی نیز کاهش تا ۲۰۰ تومانی و افزایش بین ۵۰ تا ۳۰۰ تومانی در سایزهای مختلف مشاهده شد. به عنوان نمونه میلگرد فولاد پارس سیستان با ۳۰۰ تومان افزایش نرخ سایزهای ۱۴، ۱۶ و ۱۸ خود را ۲۲ هزار و ۸۵۰ تومان اعلام کرد.

نرخ اعلامی برای تیرآهن نیز در بازار امروز از اکثر مبادی فروش با نوسانات متعددی همراه بوده و غالب بازار در روند صعودی قرار داشت. در مجموع ثبات خاصی بر بازار حاکم نبود. در این میان نرخ اعلامی ذوب آهن اصفهان در بخش شاخه‌ای بدون تغییر در برخی سایزها و ۳۰ الی ۱۰۰ هزار تومان افزایش در بقیه سایزها نسبت به آخرین نرخ اعلامی روز گذشته به همراه داشت که لیست قیمت آن به شرح زیر است:

۱۴      ⬅️    ۳۹۶۰۰۰۰     تومان
۱۶      ⬅️    ۴۵۸۰۰۰۰     تومان
۱۸      ⬅️    ۵۴۴۰۰۰۰     تومان
۲۰      ⬅️    ۷۱۰۰۰۰۰     تومان
۲۲      ⬅️    ۸۱۰۰۰۰۰     تومان
۲۴      ⬅️    ۹۲۰۰۰۰۰     تومان
۲۷      ⬅️    ۱۰۸۰۰۰۰۰   تومان
۳۰      ⬅️    ۱۲۹۵۰۰۰۰   تومان

 نرخ روز پروفیل ساختمانی امروز در بازار آزاد علیرغم افزایشی بودن سایر مقاطع فولادی، تغییری نداشته و نسبت به دیروز ثبات قیمت داشت. 

نرخ روز اعلامی برای محصول نبشی امروز در بازار آزاد از اکثر مبادی فروش با ثبات قیمت همراه بود اما در برخی افزایش جزئی نیز دیده شد. 

انتهای خبر/ ف

کد خبر 8447

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =